Lemez: Muzsika holnapután (21st Century Soul válogatás)

  • -hpcs -
  • 1997. július 10.

Zene

Mit jelent ez egyenként? Jelenti a Masters At Work ("Little" Louie Vega és Kenny "Dope" Gonzalez) elképesztően eklektikus és zseniális Nuyorican Soul albumának - negyven év New York-i tánczenéje jazzben, latinban, diszkóban, hip-hopban elbeszélve másfél óra alatt - egyik legjobb számát, az I´m The Black Gold Of The Sunt Jocelyn Brownnal a főszerepben, jelenti a trip-hop-díva Nicolette politikus és relaxált No Governmentjét az Alec Empire-féle újrakeverésben, a brit jazzszaxofonos, Courtney Pine Billie Holiday-feldolgozását a Mo´ Wax-törzsgárdatag Attica Blues által megbolondítva, jelenti a japán-francia mix-jazz-úttörők, a United Future Organization új kémfilm-albumának His Name Is... című éjszakai bárzenéjét (ez az a rész, amikor a főhős szerelmi bánat következtében nagyon el van ázva - a koktél felrázva, nem keverve -, az érzéketlen rossz fiúk mégis megjelennek, s hősünknek ki kell találnia valamit).
Mit jelent ez egyenként? Jelenti a Masters At Work ("Little" Louie Vega és Kenny "Dope" Gonzalez) elképesztően eklektikus és zseniális Nuyorican Soul albumának - negyven év New York-i tánczenéje jazzben, latinban, diszkóban, hip-hopban elbeszélve másfél óra alatt - egyik legjobb számát, az I´m The Black Gold Of The Sunt Jocelyn Brownnal a főszerepben, jelenti a trip-hop-díva Nicolette politikus és relaxált No Governmentjét az Alec Empire-féle újrakeverésben, a brit jazzszaxofonos, Courtney Pine Billie Holiday-feldolgozását a Mo´ Wax-törzsgárdatag Attica Blues által megbolondítva, jelenti a japán-francia mix-jazz-úttörők, a United Future Organization új kémfilm-albumának His Name Is... című éjszakai bárzenéjét (ez az a rész, amikor a főhős szerelmi bánat következtében nagyon el van ázva - a koktél felrázva, nem keverve -, az érzéketlen rossz fiúk mégis megjelennek, s hősünknek ki kell találnia valamit).

Hangzatos című válogatásokkal tele a padlás, annál jobb, hogy itt tényleg azt kapjuk, ami ígérve van: a jövő század soulzenéjét. Az egykori Acid Jazz-alapító és rare groove-király Giles Peterson kiadója, a Talkin´ Loud az elmúlt néhány évben sikeresen újította meg magát, nyitott nem csupán a korábbi zenekaraival rokon trip-hopszerűségek, de a drum-and-bass felé is. A jövő század soulja ezek szerint lélekteli lesz - milyen legyen? -, gyönyörű hangú nők fogják énekelni gyönyörűen, végtelenül lassú, begyógyult hip-hop-ütemek vagy spéci poszt-jungle-pörgések szólnak majd benne, úgy lesz hipermodern, hogy közben erősen kapaszkodik a jazz, az r´n´b, az egykor volt soul hagyományaiba.

Jelenti aztán azt, hogy a drum-and-bass új értelmet nyer itten, megtalálja magához az emberi hangot (a jungle és az ő MC-i másról szólnak): a Reinforced kollektíva ezúttal 4 Hero fedőnév alatt bizonyos Ursula rapénekével nyomja a Loveless című mély-jazzes kompozíciót, úgy szól benne a bőgő, hogy megszakad a szív, Roni Size pedig Reprazent néven megjelentetett dupla albumáról, a New Formsról hozza nem is a legjobb, de így is lenyűgöző, kemény és érzelmes darabot, a Digitalt. Tessék meghallgatni, ilyen még nem volt. Ha a 4 Hero albuma is lesz ilyen jó, kezdhetünk cikkezni a Talkin´ Loud új aranykoráról.

-hpcs -

Talkin´ Loud/Mercury

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.