Lemez: Tíz-tizenöt efféle (Baaba Maal: Missing You)

  • m. l. t.
  • 2001. július 5.

Zene

Manu Chao: Proxima Estacion: Esperanza

Vélhetően szeretett olvasóim legmélyebb megvetését fogom kiváltani. Nincs kertelés: egyáltalán nem bírom Manu Chao dalait, ráadásul az sem dob fel, hogy különben szívesen időzöm a margón gyanús ízlésemmel. Azzal pedig aligha rúghatok labdába, hogy magát a pasit kimondottan rokonszenvesnek találom.

Annak találtam tíz évvel ezelőtt is, a Mano Negra zenekar élén, sőt akkor kimondottan a punkból-flamencóból-skából-tex-mexből-raiból szőtt zenéjéért rajongtam - a történetükről csak később hallottam. Azt hallottam, Manuel és testvére + unokatestvére a párizsi metró utcazenészeiből toborozta a zenekart, egy andalúziai anarchista csoportot választva névadóul. Amilyen radikálisan gondolkodtak, éppen úgy játszottak és éltek, különös tekintettel latin-amerikai kalandozásaikra.

Aztán széthullott az a zenekar, Manu pedig Spanyolországba költözött, illetve Brazíliát, Mexikót, Chilét, Perut járta. Nincs annál jobb, mondta egy interjúban, mint betérni egy bárba, ahol muzsikálnak a helyi erők, és kivárni, amíg neki is jut egy gitár.

Így jött össze ´98-ra Clandestino című szólóalbuma, az itt-ott felcsippentett muzsikusokkal itt-ott rögzített dalokból. Clandestinónak azokat a vándormunkásokat hívják, akik munka reményében szöknek át a határon, és ez a romantikus-plebejus íz éppúgy süt a korongból, mint a tequilás-marijuanás kocsmafíling. Csak hát vesszek meg, mintha rákentek volna még valami negédes-szirupos mázt is, és akárhányszor nyaltam bele, mindig azt éreztem. És amiatt én azt nagyon nem bírtam.

Mindazonáltal a Clandestino (még nálunk is) kultikus lemez lett, kétmillió körül jár a világon, és jelentős érdemeket szerzett Latin-Amerika felfedezésében. Manun persze nem fogott ki a dohány, eztán is lófrált erre-arra, mint korábban, és akkor volt a legbüszkébb a lemezére, amikor egy argentin utcazenész megvallotta, hogy ha a számait játssza, biztos összejön az aznapi kajára. Hát így, mondom, igen-igen jó srác ez a Manu.

No és már a második lemeze is kapható. A Proxima Estacion: Esperanza (Következő megálló: Remény) Manu szerint jócskán különbözik a Clandestinótól, szerintem viszont nem, de az én véleményem nyilván indifferens ebben a problémakörben. A rossz nyelvek szerint mintha azok a számok kerültek volna elő, amelyek lemaradtak az előző albumról, ez persze disznó túlzás. Mondjuk inkább így: a keresetlen hangszerelés, a rádióadók-hangosbemondók talált hangjaiból összefont környezet és a lo-fi berendezkedés, ha úgy tetszik, ennek az "amatőrségnek" a melegsége éppúgy a régi, mint ahogy a dalok "kicsit feldobott, de kicsit azért szomorú" hangulata is közeli ismerős. S ugye az a negédes-szirupos máz...

m. l. t.

Virgin/EMI, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.