Lemez: Talált hangok (Manu Chao: Proxima Estacion: Esperanza)

  • m. l. t.
  • 2001. július 5.

Zene

Jóllehet hátrányos helyzetből startolt, hiszen nem a zenészek kasztjába született, továbbá Dakarban a kisebbségi fulani törzs tagjaként is "idegennek" számított, a kilencvenes évekre a legnagyobb hatású nyugat-afrikai előadóvá nőtte ki magát a szenegáli Baaba Maal. Európai ismertségét, Mory Kantéhoz és Salif Keitához hasonlóképp, ő is a párizsi éveinek-felvételeinek köszönhette, ugyanakkor azzal a kérdéssel is szembesülnie kellett, hogy hol húzódik a tradicionális afrikai és az elektronizált globális hangzás között a legvonzóbb határ. És úgy tűnt, legalábbis Maal így nyilatkozott, az 1994-es Firin´ in Fouta albummal sikerült megtalálnia, mely előtt nekifutott már öt alkalommal. Ezt követte ´98-ban az év kimagasló sikerének számító Nomad Soul, és most itt van a Missing You, mintegy meglepetésként.

Baaba Maal: Missing You

Jóllehet hátrányos helyzetből startolt, hiszen nem a zenészek kasztjába született, továbbá Dakarban a kisebbségi fulani törzs tagjaként is "idegennek" számított, a kilencvenes évekre a legnagyobb hatású nyugat-afrikai előadóvá nőtte ki magát a szenegáli Baaba Maal. Európai ismertségét, Mory Kantéhoz és Salif Keitához hasonlóképp, ő is a párizsi éveinek-felvételeinek köszönhette, ugyanakkor azzal a kérdéssel is szembesülnie kellett, hogy hol húzódik a tradicionális afrikai és az elektronizált globális hangzás között a legvonzóbb határ. És úgy tűnt, legalábbis Maal így nyilatkozott, az 1994-es Firin´ in Fouta albummal sikerült megtalálnia, mely előtt nekifutott már öt alkalommal. Ezt követte ´98-ban az év kimagasló sikerének számító Nomad Soul, és most itt van a Missing You, mintegy meglepetésként.

Tudniillik annak dacára, hogy Maal szerint az európai technológia tapasztalataira támaszkodva az afrikai zenének ismeretlen tartalékai aknázhatók ki, most egy csontig tradicionális-akusztikus hangvételű lemezzel rukkolt ki. Amelyből visszaköszönnek ugyan a korai, hasonló természetű Djam Leelii és Baayo darabjai, nem kevés friss íz szippantható ki: elsőként is a gazdagabb hangszerelés, a hangsúlyosabb női vokál és a (nyugat-afrikai) stiláris sokszínűség tűnik ki.

Hogy ez a kereskedelmi szempontoktól bizonyára teljesen független (más szóval: bátor és eltökélt) album igen-igen közel állhat Baaba Maal szívéhez, az aligha kérdéses; arról azonban nem vagyok meggyőződve, hogy a hallgatóiból is osztatlan lelkesedést vált majd ki. Jobbára úgy érzem, mintha inkább "helyi értéke" volna, mintha ezúttal túl messzire csúszott volna az a "határ"; s csupán a Senegaale Ngummee, a Kowoni Maayo és az Allah Addu Jam című számokban érintett meg az a mágikus-eksztatikus erő, amely alapján Maalt szemrebbenés nélkül tudom isteníteni.

Más kérdés, hogy tíz-tizenöt ilyen percre hosszú hetekig szokott várni:

m. l. t.

Palm Pictures, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.