Lemez

Lise Davidsen: Wagner, Strauss

  • - csk -
  • 2019. szeptember 15.

Zene

A vokális antológialemezekről megoszlanak a vélemények: a hangok szerelmesei szeretik az ilyen kiadványokat, és persze az énekesek is, hiszen egy-egy ária-CD jó referencia és reklám. Az igényesebbek szerint azonban nem szerencsés drámai művek részleteit kontextusukból kiragadni, még ha ez elterjedt szokás is. Legjobb, ha van a válogatásnak gondolati vagy stiláris vezérfonala: az bármilyen mazsolázgatást legitimálhat. Bryn Terfel például pár éve Bad Boys (Rossz fiúk) címmel csak a gonosz baritonszerepekből válogatott szólólemezén – lenyűgöző hatással.

A harmincas éveiben járó norvég szoprán CD-jén csak három operarészlet szerepel, a többi szám dal. Két ária Wagner, minden más Richard Strauss műve, s mivel a két szerző között erős a stiláris kapcsolódás, és a dalok is mind zenekari hangszerelésűek, az összhatás egységes, annál is inkább, mivel a mély regiszterben sötét hangszínű művész a dalokat is intenzív megjelenítő erővel adja elő.

Az egységesítő koncepció sem hiányzik: valamennyi részlet és mű az átszellemültség, megrendültség, fennköltség állapotát járja körül, forduljon bár az ária- vagy dalbeli Lélek egy hely szelleme, Isten, a szerelme vagy a gyermeke felé. Minden a záró ciklus, Strauss Négy utolsó dala felé gravitál. Van Csarnokáriánk, elhangzik az Ariadnéból az Es gibt ein Reich, szintén Strausstól a Cäcilie és a Morgen.
A londoni Philharmonia Orchestrát Esa-Pekka Salonen ihletetten vezényli. A vokális produkció magas színvonalú és drámai, a Vier letzte Lieder azonban inkább békés búcsú, mint megrendítő előadás.

Decca, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.