Lemez

Lise Davidsen: Wagner, Strauss

  • - csk -
  • 2019. szeptember 15.

Zene

A vokális antológialemezekről megoszlanak a vélemények: a hangok szerelmesei szeretik az ilyen kiadványokat, és persze az énekesek is, hiszen egy-egy ária-CD jó referencia és reklám. Az igényesebbek szerint azonban nem szerencsés drámai művek részleteit kontextusukból kiragadni, még ha ez elterjedt szokás is. Legjobb, ha van a válogatásnak gondolati vagy stiláris vezérfonala: az bármilyen mazsolázgatást legitimálhat. Bryn Terfel például pár éve Bad Boys (Rossz fiúk) címmel csak a gonosz baritonszerepekből válogatott szólólemezén – lenyűgöző hatással.

A harmincas éveiben járó norvég szoprán CD-jén csak három operarészlet szerepel, a többi szám dal. Két ária Wagner, minden más Richard Strauss műve, s mivel a két szerző között erős a stiláris kapcsolódás, és a dalok is mind zenekari hangszerelésűek, az összhatás egységes, annál is inkább, mivel a mély regiszterben sötét hangszínű művész a dalokat is intenzív megjelenítő erővel adja elő.

Az egységesítő koncepció sem hiányzik: valamennyi részlet és mű az átszellemültség, megrendültség, fennköltség állapotát járja körül, forduljon bár az ária- vagy dalbeli Lélek egy hely szelleme, Isten, a szerelme vagy a gyermeke felé. Minden a záró ciklus, Strauss Négy utolsó dala felé gravitál. Van Csarnokáriánk, elhangzik az Ariadnéból az Es gibt ein Reich, szintén Strausstól a Cäcilie és a Morgen.
A londoni Philharmonia Orchestrát Esa-Pekka Salonen ihletetten vezényli. A vokális produkció magas színvonalú és drámai, a Vier letzte Lieder azonban inkább békés búcsú, mint megrendítő előadás.

Decca, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.