Lovakról mesélve: Dirty Three

  • Nagy Elisabeth
  • 1996. szeptember 12.

Zene

A Piszkos hármas még nem nagyon ismert errefelé, noha túl van a harmadik albumán, s felállásából az ausztrál színtér legjobb nevei köszönnek vissza. A hegedűs Warren Ellis együtt játszott Nick Cave-vel, Robert Forsterrel, King Salmonnal és a Blackeyed Susansszal, amúgy a Rolling Stone magazin a Velvet-korabeli John Cale-éhez hasonlította játékát. A gitáros Mick Turner az ausztrál punk veteránjaként a The Moodistsban, a The Sick Thingsben és Venom P. Stingerrel nyomult, míg Jim White a kontinens egyik legmenőbb dobosaként ugyancsak megfordult a fentebb felsoroltak között.

A Piszkos hármas még nem nagyon ismert errefelé, noha túl van a harmadik albumán, s felállásából az ausztrál színtér legjobb nevei köszönnek vissza. A hegedűs Warren Ellis együtt játszott Nick Cave-vel, Robert Forsterrel, King Salmonnal és a Blackeyed Susansszal, amúgy a Rolling Stone magazin a Velvet-korabeli John Cale-éhez hasonlította játékát. A gitáros Mick Turner az ausztrál punk veteránjaként a The Moodistsban, a The Sick Thingsben és Venom P. Stingerrel nyomult, míg Jim White a kontinens egyik legmenőbb dobosaként ugyancsak megfordult a fentebb felsoroltak között.

Történt pedig, hogy egy közeli barát bárt nyitott, s ezt a három urat kérte fel a zenei aláfestésre. Énekes-szerepre sajnos nem adódott jelentkező közülük. Azóta is instrumentális zenét játszanak, s bár a bár megnyitásakor négy vendég előtt debütáltak, a következő hónapokban ott léptek fel minden héten.

Aki nem látta a Dirty Three-t koncerten, az nem is ismerheti rendesen. Alig próbálnak, nyers folkdallamokból és atonális hullámzásból, magas frekvenciából, feedbackből táplálkozó számaik leginkább improvizációkra épülnek. Mellőzik a konvencionális dalszerkezetet, inkább az elnyújtott idővel, lelassult mozgással érik el hipnotizáló hatásukat. Warren Ellis szerint a számok valóságos dolgokról szólnak, amikről szívesen mesél a fellépéseken. Ezek a sztorik a Dirty Three koncertjeinek felejthetetlen részei.

1993-ban jelent meg a debütáló Sad and Dangerous című albumuk. A következő évben készült The Dirty Three sikere után világ körüli turné következett: Jon Spencer, Beck és a Beastie Boys Amerikába, Nick Cave Izraelbe és Görögországba cipelte magával a zenekart. Az Egyesült Államokban repetázni kellett - a Morphine, a Pavement és John Cale társaságában. S bár Ausztráliában a Dirty Three a legnagyobb alternatív bumm, fel-alá nyomja a rádió, a zenekar időközben letelepedett Londonban.

És most megjelent a harmadik album, a Horse Stories. Élő felvétel, dinamikában és intenzitásban a koncertek varázsához közel. Legközelebb verseket meg egy Billy the Kid című színdarabot szeretnének megzenésíteni, továbbá Nick Cave-ről sem akarnak elfeledkezni.

Nagy Elisabeth


Diszkográfia

Sad and Dangerous

The Dirty Three

Horse Stories (Big Cat)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.