Mága Zoltán a taó eltörlésének egyik nagy nyertese, 350 milliót kap a kormánytól koncertsorozatára

  • narancs.hu
  • 2019. október 2.

Zene

Akkora támogatást, amekkorát Mága kap, csak jelentős kulturális intézmények tudhatnak magukénak. De abban a döntési körben, amelyben a kormány hőn szeretett hegedűművészének megítéltek a 350 milliós támogatást, összesen 660 millió forintot osztottak szét.

Úgy tűnik, Mága Zoltán lett a kormány új, a taó eltörlése utáni kultúrtámogatási rendszer egyik első nagy kedvezményezettje – írja a 24.hu.

Miután az Emberi Erőforrások Minisztériuma megszüntette az előadó-művészeti társaságiadó-támogatást, azaz a kultúr-taót, a kulturális projektek sorsa január 1-e óta bizonytalan, és szinte kizárólag a minisztérium költségvetésből kiutalt támogatásain múlik.

A lap adatigénylésére válaszul az Emmi azt közölte, hogy a támogatások megítélése „...valós teljesítmények és értékek mentén, a költségvetési előirányzat terhére valósul majd meg, garantálva a magyar előadó-művészeti élet minőségi, kontrollálható és hosszú távú fenntarthatóságát. Az új rendszertől elvárt cél az átláthatóság, ellenőrizhetőség és esélyegyenlőség javítása, valamint a kulturális közfeladatok hatékonyabb ellátása.”

Az Emmi adatközléséből az derült ki, hogy akkora támogatást, amekkorát Mága Talentum Művészeti Nonprofit Kft.-je kapott, csak jelentős kulturális intézmények tudhatnak magukénak, mint például az Operettszínház és az Operaház a maga 800-800, a MüPa, a Pesti Magyar Színház és a Magyar Cirkusz 533, a Madách Színház 363 vagy a Vígszínház 280 millió forintjával.

Abban a döntési körben egyébként, amelyben Mágának megítéltek a 350 milliót, összesen 660 millióról döntött az Emmi. Vagyis az összes többi művész és intézmény együttesen nem kapott annyit, amennyit a kormány hőn szeretett hegedűművésze.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.