"Lelkesült zöngedezésre késztetett minden jelenlévőt" - Elhunyt Jessye Norman operaénekesnő

  • narancs.hu
  • 2019. október 1.

Zene

Elhunyt Jessye Norman, a nemzetközi operavilág amerikai sztárja, jelentette hétfőn este az amerikai közszolgálati rádió.

Elhunyt Jessye Norman, a nemzetközi operavilág amerikai sztárja, jelentette hétfőn este az amerikai közszolgálati rádió.

A déli Georgiában zenészcsaládban született afroamerikai operaénekesnőt egy New York-i kórházban, 74 esztendősen érte a halál: vérmérgezés következtében a szervei felmondták a szolgálatot.

Norman a világ egyik vezető szopránja volt, és már akkor óriási sikereket aratott, amikor az operaszínpadokon még jóval kevesebb afroamerikai művésznek tapsoltak, mint manapság. Ünnepelt vendége volt a milánói Scalának, a londoni Covent Gardennak és a világ más nagy operaházainak is. Énekelt amerikai elnökök beiktatási ünnepségein is, 1986-ban pedig a II. Erzsébet angol királynő 60. születésnapja alkalmából rendezett koncerten lépett fel.

Ötször tüntették ki Grammy-díjjal, 1997-ben a washingtoni Kennedy Központ díjával jutalmazták, 2009-ben pedig Barack Obama, az Egyesült Államok akkori elnöke az Egyesült Államok legmagasabb, művészeknek odaítélt állami kitüntetését (National Medal of Arts) adományozta neki.
Norman karrierje az 1960-as évek végén kezdődött, amikor Giuseppe Verdi Aida című operájának címszerepét énekelte. Alakított Wagner-hősnőket, de énekelt Janáceket, Bartókot és Strauss-darabokat is. A New York-i Metropolitanben (Met) 1983-ban debütált Hector Berlioz A trójaiak című operájában.

false

 

Fotó: MTI

A Met jelenlegi menedzsere, Peter Gelb hétfőn este úgy fogalmazott: Jessye Norman "az egyik legnagyobb művész volt, aki valaha is a színpadunkon énekelt". A Porgy és Bess hétfő esti előadását a dalszínházban az ő emlékének ajánlották.

A 2014-ben Egyenesedj ki és énekelj! című önéletrajzi könyvében felidézte at is, hogy élete során a fajgyűlölet megannyi megnyilvánulásával kellett szembenéznie. "Világunkban még nem dőltek le a faji korlátok, miért képzeljük hát, hogy a klasszikus zene vagy az opera világából már eltűntek?" - idézte 2014-ben adott interjújának egyik részletét a The New York Times hétfőn este.

A Narancs kritikusa 2006-ban hallotta élőben Normant, az élményről a Mindenható bámulatos kegyelme jutott eszébe.

"Hazánk mérsékelt égöv alatt fekszik: itt nincs se tájfun, se szökõár, és még Jessye Norman is csak most járt nálunk elõször. Mert hát a pódiumra vonuló lila ruhás nõ, mindamellett, hogy korunk nemzetközi operaéletének több évtizedes állócsillaga, zabolátlan egyszemélyes természeti erõnek is bizonyult. A személyiség oly sokat emlegetett, de felette ritkán tapasztalt kisugárzása ezúttal széltében-hosszában betöltötte a koncerttermet, s meglehet, még a Boráros téren is észlelték azt egyes hiperszenzitív járókelõk.

A 61 évesen változatlanul elementáris operadíva rafinált, a hangot és az elõadói (s szintúgy a befogadói) intelligenciát jócskán próbára tévõ programmal állt elõ, s ha a régóta csodált vócse szolid hanyatlását megállapítottuk is, dalénekesi kultúrájának kifinomultságát csak hódolattal illethettük. Norman a Hugo Wolf Itáliai daloskönyvétõl Ravel Vocalise-éig ívelõ terjedelmes mûsor valamennyi számát stílben tartotta, gond nélkül váltva Richard Straussról Schönbergre, s onnan tovább a színromantikus Berliozra. Wolf bravúrszáma, a "Pennában él az egyik kedvesem" (mely produkció a remek zongorakísérõt, Mark Markhamet is gyorsvágtára késztette) az énekesnõ csorbítatlan technikájára vallott, míg Schönberg hat könnyed kabarédalát hallva azon ámulhattunk, hogyan képes Norman egyetlen gesztus, egyetlen pimasz kis hangnyújtás révén illúziókeltõ brettli-dizõzzé átlényegülni. A rendes program végeztével a felséges asszony (a szülõvárosát is Augustának hívják!) nem volt rest ráadásokkal kényeztetni közönségét. Legeslegvégül, mintegy levezetésképp az Amazing Grace-t énekelte-zongorázta, s egyúttal lelkesült zöngedezésre késztetett minden jelenlévõt. Hisz miért is ne adtunk volna hálát egy ilyen koncert után a Minden-ható bámulatos kegyelmének?"

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.