lemez

Maurice André: Le meilleur d’une vie

  • - csk -
  • 2020. február 16.

Zene

Minden idők egyik legnagyobb klasszikus trombitása, a dél-francia bányászcsaládban született Maurice André (1933–2012) hangszere nagy újrafelfedezője és emancipátora volt: megmutatta a világnak, hogy ez a nagyon nehéznek tartott és kevéssé mozgékonynak ismert hangszer mennyi mindenre képes – tud valószínűtlenül lágy pianókat játszani, szélesen énekelni, és bármilyen virtuóz mű megszólaltatható rajta. Feltéve, hogy a szólista olyan rendkívüli képességekkel rendelkezik, amilyenek André számára osztályrészül jutottak.

Háromlemezes antológiája „egy élet legjobb felvételeit” kínálja. Amit megismerünk: a művész elképesztő sokoldalúsága, rugalmassága, lehetetlent nem ismerő technikája, hangjának hajlékonysága és színgazdagsága, valószínűtlenül széles dinamikai skálája – és persze műfaji elfogulatlansága, kifejezésmódjának érzéki szépsége, bája, dallamformálásának éneklő karaktere. Maurice André sportot csinált abból, hogy mindent eljátszott: a trombitarepertoár sztenderd művein kívül a népszerű operaáriákat az Éj királynőjétől a Mantuai hercegig, más hangszerek híres számait és zenekari tételeket Bach Airjétől Rimszkij-Korszakov Dongójáig – és filmzenét, musicalt, jazzt, slágert.

A három lemez sajnos valóban mindent meg is akar mutatni: sokat markol, keveset fog. Egy teljes CD-n csak operaáriákat hallunk, egy másikon csak könnyűzenét, s emiatt a harmadik CD-n a többtételes klasszikus trombitaművekből csak részletek szólalnak meg: egy-két tétel a teljes művek helyett. Fordítva jobb lett volna: teljes klasszikus művek, kevesebb átirat és könnyűzene.

Erato, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.