lemez

Maurice André: Le meilleur d’une vie

  • - csk -
  • 2020. február 16.

Zene

Minden idők egyik legnagyobb klasszikus trombitása, a dél-francia bányászcsaládban született Maurice André (1933–2012) hangszere nagy újrafelfedezője és emancipátora volt: megmutatta a világnak, hogy ez a nagyon nehéznek tartott és kevéssé mozgékonynak ismert hangszer mennyi mindenre képes – tud valószínűtlenül lágy pianókat játszani, szélesen énekelni, és bármilyen virtuóz mű megszólaltatható rajta. Feltéve, hogy a szólista olyan rendkívüli képességekkel rendelkezik, amilyenek André számára osztályrészül jutottak.

Háromlemezes antológiája „egy élet legjobb felvételeit” kínálja. Amit megismerünk: a művész elképesztő sokoldalúsága, rugalmassága, lehetetlent nem ismerő technikája, hangjának hajlékonysága és színgazdagsága, valószínűtlenül széles dinamikai skálája – és persze műfaji elfogulatlansága, kifejezésmódjának érzéki szépsége, bája, dallamformálásának éneklő karaktere. Maurice André sportot csinált abból, hogy mindent eljátszott: a trombitarepertoár sztenderd művein kívül a népszerű operaáriákat az Éj királynőjétől a Mantuai hercegig, más hangszerek híres számait és zenekari tételeket Bach Airjétől Rimszkij-Korszakov Dongójáig – és filmzenét, musicalt, jazzt, slágert.

A három lemez sajnos valóban mindent meg is akar mutatni: sokat markol, keveset fog. Egy teljes CD-n csak operaáriákat hallunk, egy másikon csak könnyűzenét, s emiatt a harmadik CD-n a többtételes klasszikus trombitaművekből csak részletek szólalnak meg: egy-két tétel a teljes művek helyett. Fordítva jobb lett volna: teljes klasszikus művek, kevesebb átirat és könnyűzene.

Erato, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.