Megbűvölve (System of a Dawn: Mezmerize)

  • Greff András
  • 2005. május 19.

Zene

Végre itt a nyár, de van még egy jó hírem: úgy tűnik, mostanra már valóban kifújt a nu-metál mozgalom.

Végre itt a nyár, de van még egy jó hírem: úgy tűnik, mostanra már valóban kifújt a nu-metál mozgalom. Lehet leltárt készítenünk. Melyek azok a zenekarok, amelyek nevére az amerikai mainstream rock utóbbi éveit leginkább meghatározó stílusirányzatból érdemes lesz emlékeznünk? Nekem nem megy több háromnál: Korn, Deftones, azaz a két pionír, és még egy a később indulók közül, a System Of A Down. A többi megannyi szánalmas fehér hiphop-srác meg az ő rissz-rossz gitározós popzenéjük. Hovatovább az élmezőny is relatív, hiszen immár hosszú évek teltek el azóta, hogy a Korn vagy a Deftones valóban erős lemezt készített volna. Hanem a System Of A Down, az igen. Ezek az örmény brigantik megint megtettek mindent, hogy levegyenek a lábunkról.

A Los Angeles-i zenekar viszonylag fiatal társulat, ez még csak a harmadik nagylemeze (az eddigiek: System Of A Down, 1998; Toxicity, 2001 - az utóbbi resztlijéből később megjelent egy amolyan "hivatalos kalózlemez", Steal This Album! a címe). Ha belehallgatunk egy számába, elsőként a szintetizálóképessége szembe-ötlő: a Faith No More óta nem hallottunk olyan bandát, amelyik ilyen könnyű kézzel bírta volna összeilleszteni a különböző zenei stílusokat. Az új lemez nyitódalában, a B.Y.O.B.-ben például virtigli heavy metal riffeket pörgetnek meg eszelős ritmusokkal, hogy aztán ez az egész forgatag egy ragadós R'n'B-refrénben kulmináljon - váratlansága miatt frenetikus hatással. Ez egy dolog. Amitől ez az ügy még érdekesebb lesz, annak gyökere a tagok kettős identitásában keresendő. A System Of A Down négy zenésze már mind Amerikában született, vagy legalábbis ott nőtt fel, ezzel együtt örmény származásuk meghatározó jelentőségű. Ez determinálja egyrészt a politikai akcióikat: minden olyan szerveződésre igyekeznek ráirányítani a közvélemény figyelmét, amely azért küzd, hogy Törökország végre ismerje el hivatalosan az 1915-ös, az akkori török kormány által az Oszmán Birodalom területén élő örmény közösség ellen elrendelt genocídiumot. S persze a zenei hagyományok is meghatározók, a SOAD-számok az eddigiek mellett éppen attól válnak annyira izgalmassá, hogy mind a ritmizáláson, mind Serj Tankian lenyűgöző énekdallamain rendre átszüremkednek a folkos emlékek. Ez a vonás az új lemezen még fokozottabban jelen van, egyik-másik esetben igen pikáns helyzeteket teremtve: a rém szórakoztató Radio/Videóban például egy jereváni presszó lerobbant szintetizátora mellé képzelhetjük magunkat a csípőből lenyomott zúzások között.

Ami a dalszövegeket illeti, azokban már többnyire mind Amerikáról verselnek, s akár az eddigiek, az új dalok is egy kizökkent világról tudósítanak a maguk bizarr Los Angeles-i képeivel és groteszk humorával. S mintha lemezről lemezre finoman, csendesen terebélyesedne a keserűség. Sosem kellett volna megbíznod Hollywoodban - így a lemez legutolsó sora. De amíg idáig eljutunk, rengeteg minden történhetik velünk: zúzhatunk, nevethetünk, és olykor talán még a szívünk is összébb húzódzkodik. A Mezmerize a szó legszebb értelmében szórakoztató mű, de gondoljuk bárminek is, kifogástalan darab. A folytatást (Hypnotize címmel) pedig már az őszszel megkapjuk, ami nagyszerű dolog: így legalább van némi esély rá, hogy még egy ehhez fogható teljesítmény jusson el hozzánk az idén a fősodorból.

Sony, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.