Megbűvölve (System of a Dawn: Mezmerize)

  • Greff András
  • 2005. május 19.

Zene

Végre itt a nyár, de van még egy jó hírem: úgy tűnik, mostanra már valóban kifújt a nu-metál mozgalom.

Végre itt a nyár, de van még egy jó hírem: úgy tűnik, mostanra már valóban kifújt a nu-metál mozgalom. Lehet leltárt készítenünk. Melyek azok a zenekarok, amelyek nevére az amerikai mainstream rock utóbbi éveit leginkább meghatározó stílusirányzatból érdemes lesz emlékeznünk? Nekem nem megy több háromnál: Korn, Deftones, azaz a két pionír, és még egy a később indulók közül, a System Of A Down. A többi megannyi szánalmas fehér hiphop-srác meg az ő rissz-rossz gitározós popzenéjük. Hovatovább az élmezőny is relatív, hiszen immár hosszú évek teltek el azóta, hogy a Korn vagy a Deftones valóban erős lemezt készített volna. Hanem a System Of A Down, az igen. Ezek az örmény brigantik megint megtettek mindent, hogy levegyenek a lábunkról.

A Los Angeles-i zenekar viszonylag fiatal társulat, ez még csak a harmadik nagylemeze (az eddigiek: System Of A Down, 1998; Toxicity, 2001 - az utóbbi resztlijéből később megjelent egy amolyan "hivatalos kalózlemez", Steal This Album! a címe). Ha belehallgatunk egy számába, elsőként a szintetizálóképessége szembe-ötlő: a Faith No More óta nem hallottunk olyan bandát, amelyik ilyen könnyű kézzel bírta volna összeilleszteni a különböző zenei stílusokat. Az új lemez nyitódalában, a B.Y.O.B.-ben például virtigli heavy metal riffeket pörgetnek meg eszelős ritmusokkal, hogy aztán ez az egész forgatag egy ragadós R'n'B-refrénben kulmináljon - váratlansága miatt frenetikus hatással. Ez egy dolog. Amitől ez az ügy még érdekesebb lesz, annak gyökere a tagok kettős identitásában keresendő. A System Of A Down négy zenésze már mind Amerikában született, vagy legalábbis ott nőtt fel, ezzel együtt örmény származásuk meghatározó jelentőségű. Ez determinálja egyrészt a politikai akcióikat: minden olyan szerveződésre igyekeznek ráirányítani a közvélemény figyelmét, amely azért küzd, hogy Törökország végre ismerje el hivatalosan az 1915-ös, az akkori török kormány által az Oszmán Birodalom területén élő örmény közösség ellen elrendelt genocídiumot. S persze a zenei hagyományok is meghatározók, a SOAD-számok az eddigiek mellett éppen attól válnak annyira izgalmassá, hogy mind a ritmizáláson, mind Serj Tankian lenyűgöző énekdallamain rendre átszüremkednek a folkos emlékek. Ez a vonás az új lemezen még fokozottabban jelen van, egyik-másik esetben igen pikáns helyzeteket teremtve: a rém szórakoztató Radio/Videóban például egy jereváni presszó lerobbant szintetizátora mellé képzelhetjük magunkat a csípőből lenyomott zúzások között.

Ami a dalszövegeket illeti, azokban már többnyire mind Amerikáról verselnek, s akár az eddigiek, az új dalok is egy kizökkent világról tudósítanak a maguk bizarr Los Angeles-i képeivel és groteszk humorával. S mintha lemezről lemezre finoman, csendesen terebélyesedne a keserűség. Sosem kellett volna megbíznod Hollywoodban - így a lemez legutolsó sora. De amíg idáig eljutunk, rengeteg minden történhetik velünk: zúzhatunk, nevethetünk, és olykor talán még a szívünk is összébb húzódzkodik. A Mezmerize a szó legszebb értelmében szórakoztató mű, de gondoljuk bárminek is, kifogástalan darab. A folytatást (Hypnotize címmel) pedig már az őszszel megkapjuk, ami nagyszerű dolog: így legalább van némi esély rá, hogy még egy ehhez fogható teljesítmény jusson el hozzánk az idén a fősodorból.

Sony, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.