Lea, Dianával - Sziámi: Fogjad már meg! (lemez)

  • - legát -
  • 2006. február 23.

Zene

Amikor a zenekar néhány évvel ezelőtt Joy Division-, majd Seres Rezső-műsorral jelentkezett, azt gondoltam, Müller Péter Sziámin is az elhobósodás tünetei mutatkoznak.

Miként a közismert hazai bluesénekes, ő is abban a speciális feldolgozóipari melléküzemben próbálja kamatoztatni tehetségét, ahol sokkal inkább bátorságra, pontosabban gátlástalanságra, mint különösebb zenei talentumra van szükség. És mivel felfedezésre váró, feldolgozásra alkalmas ikonokkal annyira tele a padlás, hogy abba még Andrej Rubljov is beleszédülne, ráadásul egy előrelátó csecsemőnek minden vicc új, nem hinném, hogy bárkit felkavart volna, ha Müller munkásságát a továbbiakban a mások bőrébe bújás jellemzi.

Persze az igazsághoz tartozik, hogy az évek óta készülgető Seres-műsor éppen tavaly forrta ki magát az egyik legizgalmasabb hazai zenei produkcióvá, ám ennél sokkal örvendetesebb, hogy a 2004/2005-ös évadban Müller egy párját ritkító szellemi kalandtúrát szervezett. A Song-writers klubot a Trafó pincéjében, ahol Bárdos Deák Ági szerkesztésében hétről hétre éneklő irodalmi és zenei kalandorok (Kukorelly Endrétől Kiss Tiborig, Karafiáth Orsolyától Lovasi Andrásig és még sokan mások) léptek színpadra Sziámi előtt/alatt, a zenekar pedig minden alkalommal egy-egy új dallal lepte meg a kedves közönséget. Igaz, hogy ezekből néhány már a tavaly áprilisi klubzárót követően, majd Müller szövegkönyvének mellékleteként is lemezre került, a teljes (?) anyag csak most jelent meg, Fogjad már meg! címmel.

Színes, változatos lemez, cseppet sem tűnik alkalminak. Leginkább egy jól sikerült "patchwork" függönyre emlékeztet, szinte az összes "kosárban található színes rongyot" felhasználták, zenében, szövegben egyaránt. Ennek megfelelően alakult ki az a bizonyos "egész", igaz, az már ízlés dolga, hogy mely részleteiben gyönyörködhetünk, és melyik tűnik elvarratlannak, mesterkéltnek.

Például a "slágergyanús", feltehetőleg B. Dianát megéneklő cigánykodás, a címadó lakodalmas roki vagy a Kisablak népdalolása nekem túlságosan hatásvadász, bár minden bizonnyal ezek a számok aratják majd a koncerteken a legnagyobb sikert. Ellenben a Sexikon-lexikon fülbemászó dallama és tragikomikus szövege, a remek szójátékra húzott ("Lea kalappal, Lea kalap nélkül") Dől belőle a... édeskés rockja, a Marhák című pokoli Tanár úr, kérem ("Csak vigyázz, mert mégis jöhet egy intő, ha nem voltál elég körültekintő"), no meg a hőskorra emlékeztető Amikor belépett rock and rollja több mint kellemes meglepetés. Ezek a magyar könnyűzenében ritkaságszámba menő "kicsiszolt kövek" nemcsak finom, páratlan darabok, de jelzik, hogy a Sziámira azoknak is érdemes odafigyelni, akik azt gondolják, hogy már régen túl vannak mindenen.

 

CLS, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.