Lea, Dianával - Sziámi: Fogjad már meg! (lemez)

  • - legát -
  • 2006. február 23.

Zene

Amikor a zenekar néhány évvel ezelőtt Joy Division-, majd Seres Rezső-műsorral jelentkezett, azt gondoltam, Müller Péter Sziámin is az elhobósodás tünetei mutatkoznak.

Miként a közismert hazai bluesénekes, ő is abban a speciális feldolgozóipari melléküzemben próbálja kamatoztatni tehetségét, ahol sokkal inkább bátorságra, pontosabban gátlástalanságra, mint különösebb zenei talentumra van szükség. És mivel felfedezésre váró, feldolgozásra alkalmas ikonokkal annyira tele a padlás, hogy abba még Andrej Rubljov is beleszédülne, ráadásul egy előrelátó csecsemőnek minden vicc új, nem hinném, hogy bárkit felkavart volna, ha Müller munkásságát a továbbiakban a mások bőrébe bújás jellemzi.

Persze az igazsághoz tartozik, hogy az évek óta készülgető Seres-műsor éppen tavaly forrta ki magát az egyik legizgalmasabb hazai zenei produkcióvá, ám ennél sokkal örvendetesebb, hogy a 2004/2005-ös évadban Müller egy párját ritkító szellemi kalandtúrát szervezett. A Song-writers klubot a Trafó pincéjében, ahol Bárdos Deák Ági szerkesztésében hétről hétre éneklő irodalmi és zenei kalandorok (Kukorelly Endrétől Kiss Tiborig, Karafiáth Orsolyától Lovasi Andrásig és még sokan mások) léptek színpadra Sziámi előtt/alatt, a zenekar pedig minden alkalommal egy-egy új dallal lepte meg a kedves közönséget. Igaz, hogy ezekből néhány már a tavaly áprilisi klubzárót követően, majd Müller szövegkönyvének mellékleteként is lemezre került, a teljes (?) anyag csak most jelent meg, Fogjad már meg! címmel.

Színes, változatos lemez, cseppet sem tűnik alkalminak. Leginkább egy jól sikerült "patchwork" függönyre emlékeztet, szinte az összes "kosárban található színes rongyot" felhasználták, zenében, szövegben egyaránt. Ennek megfelelően alakult ki az a bizonyos "egész", igaz, az már ízlés dolga, hogy mely részleteiben gyönyörködhetünk, és melyik tűnik elvarratlannak, mesterkéltnek.

Például a "slágergyanús", feltehetőleg B. Dianát megéneklő cigánykodás, a címadó lakodalmas roki vagy a Kisablak népdalolása nekem túlságosan hatásvadász, bár minden bizonnyal ezek a számok aratják majd a koncerteken a legnagyobb sikert. Ellenben a Sexikon-lexikon fülbemászó dallama és tragikomikus szövege, a remek szójátékra húzott ("Lea kalappal, Lea kalap nélkül") Dől belőle a... édeskés rockja, a Marhák című pokoli Tanár úr, kérem ("Csak vigyázz, mert mégis jöhet egy intő, ha nem voltál elég körültekintő"), no meg a hőskorra emlékeztető Amikor belépett rock and rollja több mint kellemes meglepetés. Ezek a magyar könnyűzenében ritkaságszámba menő "kicsiszolt kövek" nemcsak finom, páratlan darabok, de jelzik, hogy a Sziámira azoknak is érdemes odafigyelni, akik azt gondolják, hogy már régen túl vannak mindenen.

 

CLS, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.