HANGADÓ - Rés a présen

"Nem elefántcsonttorony"

Kovács Szilárd orgonaművész

  • rés a présen
  • 2014. június 15.

Zene

rés a présen: Miért éppen az orgona? - kérdezzük az Országos OrgonaPont Fesztivál főszervezőjét.

Kovács Szilárd: A köztudatban a hangszer erősen összekapcsolódott az egyházzal, a szakralitással. Ennek természetesen van alapja. Az orgona dinamikatartománya és hangterjedelme a legnagyobb az összes hangszer között, kihasználja az emberi hallástartomány egészét, s a hangja is valami emberfelettit jelképez. Ám a 20. században az orgona fokozatosan kilépett a templom falai közül, majd egyre több koncertteremben vált domináns tényezővé. A hangszernek ezt a kettős arculatát szeretnénk bemutatni, tudatosítani a közönséggel. Az orgona nem valamiféle elefántcsonttorony, hanem a művészi tartalom elérhető közvetítésének eszköze. Egyébként hazánk világviszonylatban is kincsestára az orgonáknak, még akkor is, ha eredeti régi hangszerből a mai Magyarország területén nem található sok, viszont jelentős orgonák épültek a közelmúltban és épülnek folyamatosan napjainkban is. A pécsi dóm orgonája példa arra, hogy a hagyománytisztelet ötvözhető az újító szellemmel, és ami ebből a koncepcióból ott létrejött, az a legmagasabb művészi érték. Természetesen ezenkívül is sok kiváló orgona található hazánkban, az egész OrgonaPont sorozatot ezekre az instrumentumokra fűztük fel.

rap: Hogyan alakul a fesztivál programja?

KSZ: Idén Balatonboglár, Balatonlelle, Békéscsaba, Debrecen, Győr, Pécs és Szolnok templomai adnak otthont a Filharmónia által szervezett koncertsorozatnak, júniustól augusztusig folyamatos orgonazenét biztosítva az országnak. Maga a fesztivál e sorozat nyitánya, a felvezető eseményektől eltekintve egyetlen napra, június 1-jére koncentrálódik. A koncertek egy részét a Bartók rádió egyenesben közvetíti, illetve a Filharmónia konferenciát is szervez, és egy izgalmas kiállítást a Westendben, ahol az arra járók egy igazi zenetörténeti ritkaságot is megcsodálhatnak. Terveink szerint május utolsó hetében az ország zenei élete javarészt az orgonáról fog szólni, az eseménysorozat megkoronázása a június 1-jei OrgonaNap lesz. Az ország különböző templomaiban párhuzamosan összpontosul majd a figyelem a hangszerre és a magyar előadókra: liturgikus keretek között, koncerteken, különböző orgonával kapcsolatos előadásokon és kiállításokon. A változatos programról a www.orgonapont.hu oldalon olvashatnak.

rap: A zárókoncert színhelye a pécsi bazilika lesz, ahol ön tölti be a zeneigazgatói posztot. Itt nemcsak szervezőként és orgonistaként, de zeneszerzőként is szerephez jut majd.

KSZ: Nem tartom magam zeneszerzőnek, csupán azt az ősi - és szerintem ideális - állapotot próbálom megélni előadó-művészi pályám során, amikor még a zene kitalálója és megszólaltatója ugyanaz a személy volt. Úgy hiszem, a kreatív folyamatok felszabadítása minden zenei területre pozitívan hat. Házigazdaként egy saját kompozícióval tisztelgek a hangszerek királynője előtt. A Változatok egy magyar népénekre, melyet 2005-ben komponáltam, több szálon kapcsolódik a helyszínhez és az eseményhez. Először is a témája egyházi ének: Mária hálaéneke. Az alcímből - Hommage a Marcel Dupré - kiderül, hogy a műnek francia vonatkozása is van, ez pedig rímel arra, hogy Angster József, a pécsi bazilika orgonájának építője a francia orgonakultúra nagy tisztelője és ismerője volt: több évig tanulta az orgonaépítő mesterséget Aristide Cavallié-Coll műhelyében. A zárókoncert főszereplője az olasz Francesco Finotti lesz, az ő programja szintén egyfajta főhajtás a magyar orgonakultúra és orgonazene előtt, ezért záró műsorszámként eljátssza Liszt Ferenc B-A-C-H Fantáziáját is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.