HANGADÓ - Rés a présen

"Nem elefántcsonttorony"

Kovács Szilárd orgonaművész

  • rés a présen
  • 2014. június 15.

Zene

rés a présen: Miért éppen az orgona? - kérdezzük az Országos OrgonaPont Fesztivál főszervezőjét.

Kovács Szilárd: A köztudatban a hangszer erősen összekapcsolódott az egyházzal, a szakralitással. Ennek természetesen van alapja. Az orgona dinamikatartománya és hangterjedelme a legnagyobb az összes hangszer között, kihasználja az emberi hallástartomány egészét, s a hangja is valami emberfelettit jelképez. Ám a 20. században az orgona fokozatosan kilépett a templom falai közül, majd egyre több koncertteremben vált domináns tényezővé. A hangszernek ezt a kettős arculatát szeretnénk bemutatni, tudatosítani a közönséggel. Az orgona nem valamiféle elefántcsonttorony, hanem a művészi tartalom elérhető közvetítésének eszköze. Egyébként hazánk világviszonylatban is kincsestára az orgonáknak, még akkor is, ha eredeti régi hangszerből a mai Magyarország területén nem található sok, viszont jelentős orgonák épültek a közelmúltban és épülnek folyamatosan napjainkban is. A pécsi dóm orgonája példa arra, hogy a hagyománytisztelet ötvözhető az újító szellemmel, és ami ebből a koncepcióból ott létrejött, az a legmagasabb művészi érték. Természetesen ezenkívül is sok kiváló orgona található hazánkban, az egész OrgonaPont sorozatot ezekre az instrumentumokra fűztük fel.

rap: Hogyan alakul a fesztivál programja?

KSZ: Idén Balatonboglár, Balatonlelle, Békéscsaba, Debrecen, Győr, Pécs és Szolnok templomai adnak otthont a Filharmónia által szervezett koncertsorozatnak, júniustól augusztusig folyamatos orgonazenét biztosítva az országnak. Maga a fesztivál e sorozat nyitánya, a felvezető eseményektől eltekintve egyetlen napra, június 1-jére koncentrálódik. A koncertek egy részét a Bartók rádió egyenesben közvetíti, illetve a Filharmónia konferenciát is szervez, és egy izgalmas kiállítást a Westendben, ahol az arra járók egy igazi zenetörténeti ritkaságot is megcsodálhatnak. Terveink szerint május utolsó hetében az ország zenei élete javarészt az orgonáról fog szólni, az eseménysorozat megkoronázása a június 1-jei OrgonaNap lesz. Az ország különböző templomaiban párhuzamosan összpontosul majd a figyelem a hangszerre és a magyar előadókra: liturgikus keretek között, koncerteken, különböző orgonával kapcsolatos előadásokon és kiállításokon. A változatos programról a www.orgonapont.hu oldalon olvashatnak.

rap: A zárókoncert színhelye a pécsi bazilika lesz, ahol ön tölti be a zeneigazgatói posztot. Itt nemcsak szervezőként és orgonistaként, de zeneszerzőként is szerephez jut majd.

KSZ: Nem tartom magam zeneszerzőnek, csupán azt az ősi - és szerintem ideális - állapotot próbálom megélni előadó-művészi pályám során, amikor még a zene kitalálója és megszólaltatója ugyanaz a személy volt. Úgy hiszem, a kreatív folyamatok felszabadítása minden zenei területre pozitívan hat. Házigazdaként egy saját kompozícióval tisztelgek a hangszerek királynője előtt. A Változatok egy magyar népénekre, melyet 2005-ben komponáltam, több szálon kapcsolódik a helyszínhez és az eseményhez. Először is a témája egyházi ének: Mária hálaéneke. Az alcímből - Hommage a Marcel Dupré - kiderül, hogy a műnek francia vonatkozása is van, ez pedig rímel arra, hogy Angster József, a pécsi bazilika orgonájának építője a francia orgonakultúra nagy tisztelője és ismerője volt: több évig tanulta az orgonaépítő mesterséget Aristide Cavallié-Coll műhelyében. A zárókoncert főszereplője az olasz Francesco Finotti lesz, az ő programja szintén egyfajta főhajtás a magyar orgonakultúra és orgonazene előtt, ezért záró műsorszámként eljátssza Liszt Ferenc B-A-C-H Fantáziáját is.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.