Nevetve a jövőtől

  • 1997. március 11.

Zene

A Fargo nem szép, nem elegáns és nem költői. Alpári és tenyérbemászó, a színészei úgy hasogatják a kulisszát, ahogy a tőkét illett volna dönteni a költő szerint - lehet, hogy ő sem egészen úgy gondolta -; de a film maga is alpári műfaj.

A Fargo nem szép, nem elegáns és nem költői. Alpári és tenyérbemászó, a színészei úgy hasogatják a kulisszát, ahogy a tőkét illett volna dönteni a költő szerint - lehet, hogy ő sem egészen úgy gondolta -; de a film maga is alpári műfaj.

Az az igazság, hogy kit sem érdekelnek az országutakon menekülő gengszterek szűnni nem akaró szerelmi históriái és ebből fakadó családi és társadalmi háttereik, vagyis mindaz, aminek következtében az utóbbi évtizedek gengszterfilmjeit megette a fene. Az országutakon menekülő gengszterekből a menekülés az érdekes, a tét élet vagy halál, és ezek után teljesen mindegy, hogy a főhős egy harmadfokú kuzinnal esedékes kora pubertáskori vitáját kívánja lezárni ezen az egyébként kétségkívül hatásos módon; itt az a tét, hogy túléli-e, vagy belegabalyodik abba a világba, ami elől a hős a nézővel együtt menekül. Többnyire nem éli túl, szitává lőve, rongycsomóként fordul az árokba, gyászzenéjét a stáblista és a pattogatott kukoricás zacskók parttalan zörgése nyeli el. Az emberiség nevetve búcsúzik jövőjétől.

A Fargo gengszterei mesefigurák. Egyáltalán nem jut az eszébe senkinek, hogy elhitesse őket. Se az író-rendezőknek, se a két színésznek. Az egyik megállás nélkül kaffog, mint egy vesztét érző farmakológiai cerkóf, a másiknak még a neve is olyan, Graer Grimsrud, hogy kimondani nem is lehet, csak elhörrenni. Ilyen figurák vannak, a lidérceket kedvelő angolszász irodalom gyakran tesz róluk említést, gyakorta baráti, olykor bíráló hangon. Egyébként nemcsak az angolszász. Ilyenek mindenütt vannak, előbújnak a nagy sötét semmiből, és mindennek és mindenkinek, aki az útjukba kerül, annak annyi, a vesztesből még vesztesebb lesz, a balekból préda, a véletlenek úgy rontanak elő, mint a préri felett a tornádó, a járőrnek vérét veszik, a terhes anyát álmából ébreszti a munkába szólító telefon. A részletekhez, amikből a film lesz, azokhoz nagyon értenek a Coenek, ahányan csak vannak. Meg a színészekhez is.

Engedik őket túljátszani. Ebben a filmben nyoma sincs az amerikai filmek legjobbjaira jellemző visszafogott stílusnak, hadonásznak és tikkelnek, pofákat vágnak, mintha most jöttek volna át a Cartoon Networkről, és igazuk van, mert ezt a világot úgyse ismernénk fel, itt úgyse volnánk otthon soha, a pszichológiai realizmus hiába bukdácsolna, a hóban hóemberek élnek, és attól, hogy Európában répa van a hóember orra helyén, attól még Amerikában tudhat célba lőni, lehet gengszter, de rendőr is, ha ép erkölcsi érzékű hóember az illető.

Külön érdeme a filmnek, hogy felfedezte Rutger Hauer - a Blade Runnerben fel-, majd viszonylag sebtiben letűnt óriás - lehetséges utódját. Peter Stormare a stockholmi Királyi Drámai Színházban indult egy - szemtanúk egybehangzó állítása szerint - emlékezetesen semmitmondó Hamlet-előadás (rendezte Ingmar Bergman) címszerepével, szomorúan lófrálva át az estét. Azok a nézők, akik nem ismerik az eredeti szövegkönyvet, máig azt hiszik, hogy a dán királyfi tüdőgyulladásban hunyt el, esetleg az a fránya Kaposi-szarkóma babrált rajta valamit, állítják a szemtanúk. Itt úgy böki át a fejével a vásznat, mintha egy üvegtáblát fejelne le, mondjuk, a gangra nyíló ablakunkét.

Egyébként az egész film ilyen, egy lidércálom, hörren és motyog, aztán puff, lövés, csörömp, rikács, igazából felébredni sincs kedve az embernek, és mégis, amikor vége, kijön a moziból, hosszú idők óta az egyetlenből, ami után még ide is jó kijönni. Már csak ezért is érdemes megnézni, azt a pár száz forintot a hülyének is megéri. Egyébként meg remekmű.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”