Nick Cave - Élet és pálya

Zene

The Boys Next Door Nick Cave (1957, Warracknabeal, Ausztrália) középiskolai zenekara, a Boys Next Door 1974-ben alakult meg a melbourne-i Caulfield Grammar Schoolban.
Cave gyermekkorában zongorázni tanult és a templom kórusában énekelt, de nem voltak különösebb zenei ambíciói, kamaszkorában inkább festő akart lenni. A rock-zene felé Tim nevű bátyja, illetve az ausztráliai underground mozgalom hatására fordult, de a Boys Next Door a Ramones mellett "klasszikusokat" is játszott - például Alice Coopert, Whot, Themet, Lee Hazlewoodot, Screaming Jay Hawkinst és Alex Harveyt. 1978-ra alakult ki az a felállás - Nick Cave: ének, Mick Harvey: gitár és billentyűs hangszerek, Rowland S. Howard: gitár, Tracy Pew: basszusgitár és Phill Calvert: dob -, amely kitűnt a saját számaival is, s mire megjelent Door Door és Hee Haw című lemezük, már a legjobb melbourne-i zenekarnak számítottak. Ugyanakkor azt érezték, hogy Ausztrália nem alkalmas az igazi megmérettetésre, így 1980-ban - új nevet választva - nekivágtak Londonnak.

The Birthday Party

A Birthday Party három esztendeje ellentmondásokkal teli: egyrészt foglalt házakban nyomorogtak, s a panelekben méricskélő angol sajtó sem tudott mit kezdeni velük: kilógtak a felkapott irányzatokból. (Ilyet még nem hallottak arra: istentelen alámerülés, pokoli égés, elfajzott szerelmek, fekete mágia - olyan drasztikus tálalásban, ami ráadásul beláthatatlan reakciókat keltett: a Birthday Party útját Európa-szerte elszabadult indulatok botránysorozata kísérte.) Mindez azonban szinte lényegtelen ahhoz képest, ami az asztalra került: a Birthday Party két nagylemeze (Prayers On Fire és Junkyard) és három EP-je (The Bad Seed, The Birthday Party és Mutiny!) múlhatatlanul hátborzongató-felkavaró fejezete Cave életművének, s egyáltalán mindannak, ami a rockzene krízis-osztályáról valaha is kikerült. 1982-ben Nyugat-Berlinbe költöztek, ahol a Die Haut, az Einstürzende Neubauten és Lydia Luch környezetében jóval otthonosabban működhettek, mint Londonban, de '83-ra megromlott a viszony a bandában: előbb Calvert szállt ki, majd Cave és Howard nézeteltérései miatt felbomlott a zenekar.

The Bad Seeds

A Birthday Party megszűnése után Cave lemezt készített a Die Hauttal (Burnin' the Ice), egyfelvonásos jeleneteket írt Lydia Lunchcsal (The Theatre of Revenge), majd Lydia, Marc Almond és Jim Thirlwell társaságában rövid amerikai turnéra indult (The Immaculate Consumptive). Tracy Pew és Phill Calvert visszatért Ausztráliába, Rowland S. Howard és Mick Harvey pedig beszállt az ugyancsak ausztrál Simon Bonney Berlinben tanyázó zenekarába, a Crime and the City Solutionbe. Harvey ugyanakkor Cave-től sem tágított, amikor '83 végére körvonalazódni kezdett a Bad Seeds.

Hogy a név hátterében egy azonos című horrorfilm, avagy a Zsoltárok könyvének 58/3. passzusa áll-e, az számomra kérdéses - bár Cave paradoxonos gondolkodásmódját tekintve az "is-is" lehet a nyerő. Mindenesetre, ha már itt tartunk: a Birthday Party nevet kedvenc regénye, a Bűn és bűnhődés nyomán választotta.

A Bad Seeds kezdeti világa nem volt kevésbé sötét, mint a Birthday Partyé, ugyanakkor narratív jellege erősen tükrözte Cave bluesos ihletettségét. A felállás gyakran módosult: míg Harvey és az Einstürzende Neubauten-gitáros Blixa Bargeld kezdettől jelen volt, az első három nagylemezen (From Her To Eternity, The Fistborn Is Dead, Kicking Against The Pricks) Barry Adamson basszusozott, s előbb Harvey, aztán (a Die Hautból) Thomas Wydler dobolt.

A Bad Seeds berlini éveihez kötődött a Your Funeral My Trial és a Tender Prey című album is, de ez az az időszak, amely bővelkedett filmszerepekben (John Hillcoat: Ghosts Of The Civil Dead, Peter Sempel: Dandy, Wim Wenders: Az ég Berlin felett), s amelynek a végén megjelent Cave nagyszabású regénye, az És meglátá a szamár az Úrnak angyalát. (Aminél akkortájt csak az kapott nagyobb nyilvánosságot, amikor Londonban letartóztatták egy nagyobb adag heroinnal.)

1989-ben Cave (a brazíliai) S-o Paulóba költözött, ott írta a The Good Son album dalait, és ott szeretett bele a divattervező Viviane Carneiróba. (Cave addig - 1977 óta - Anita Lane-nel élt.) Ripsz-ropsz összeházasodtak, majd 1991-ben megszületett a fiuk, Luke.

Cave '93-ig húzta Brazíliában, aztán visszatért Európába - Londonban telepedtek le. De miután megjelent a '94-es Let Love In album, megromlott a házasságuk - Viviane hazautazott, elváltak.

1996-ra összejött Cave régi álma: tucatnyi véres-gyilkos ballada. Sőt. A Murder Ballads album az egyetlen számottevő kereskedelmi durranása lett, jelentős mértékben a Kylie Minogue-gal közös Where The Wild Roses Grow-nak köszönhetően. De a PJ Harvey-féle Henry Lee-duett is komoly hozadékkal bírt: egy új, viharos románccal.

A csöndes-szomorkás szerelmes dalokat tartalmazó The Boatman's Callt - s egy újabb elvonókúrát - négy év múltán egy másik zongora-központú, visszafogott album követte. A No More Shall We Part történetétől alighanem elválaszthatatlan, hogy Cave közben feleségül vette Susie Brick színésznőt, aki 2000-ben ikrekkel (Arthur és Earl) kedveskedett neki.

A 2003-as Nocturama albumon végre újra "tombolhatott" a zenekar, olykor egyenesen a Birthday Partyt idézve. (Birthday Party-hívek, amúgy is, figyelem: 2003-ban DVD-n is kijött a Pleasure Heads Must Burn című 1983-as koncertvideó! Akinek nincs félnivalója, ne hagyja ki!) Blixa ennek dacára vette a kalapját, a tavalyi két-lemezes Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus már nélküle készült. Vagyis a Bad Seeds most így néz ki: Nick Cave - ének, zongora, Martyn P. Casey - basszusgitár, Warren Ellis - hegedű, Mick Harvey - gitár, Convay Savage - billentyűs hangszerek, Jim Sclavunos - ütős hangszerek, Thomas Wydler - dob.

A legfrissebb híreket pedig Cave és a Bad Seeds háromlemezes, ritkaságokat tartalmazó gyűjteménye (B-Sides & Rarities), valamint a The Proposition című John Hillcoat-film szolgáltatta, Cave forgatókönyvével.

No és hogy (1994, 1997 és 2001 után) a Bad Seedsszel újra fellép hazánkban (Sziget, Nagyszínpad, augusztus 15., 21.30).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.