Nyári kalandtúra - Na, mi van? Kortárs magyar művészeti körkép (Kiállítás)

Zene

A tikkadt szöcskenyájként legelészők számára erős kihívásnak tűnhet egy bungee jumping, egy raftingtúra (hegyi kerékpározással kombinálva), de akár egy közepes domb megmászása is. A Műcsarnok által szervezett kiállítássorozat megtekintése ugyan nem okoz heveny szívdobogást - hacsak nem akadunk fenn a helytelen írású logóból (na mi van) sugárzó álfiatalos pökhendiségen -, de viszonylag kellemes kalandnak tekinthető. Már az, ami még látogatható a tizenegy valós és két virtuális (interneten, illetve rádióadás formájában elérhető) helyszínen megrendezett programsorozatból: a Gallery by Night egyestés kiállításainak hagyományát követő, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület 50 éves fennállását ünneplő, mindennap más művész (vagy művészcsoport) munkáját bemutató sorozat, egy egyéni kiállítás, s a két fő kiállítóhely, a Műcsarnok és az Ernst Múzeum. (A neten böngészhető Képzeletbeli gyűjtemény tervezett céljával ellentétben még mindig csak kevés művet mutat be, s erősen zártkörű klubnak tűnik.)

A tikkadt szöcskenyájként legelészők számára erős kihívásnak tűnhet egy bungee jumping, egy raftingtúra (hegyi kerékpározással kombinálva), de akár egy közepes domb megmászása is. A Műcsarnok által szervezett kiállítássorozat megtekintése ugyan nem okoz heveny szívdobogást - hacsak nem akadunk fenn a helytelen írású logóból (na mi van) sugárzó álfiatalos pökhendiségen -, de viszonylag kellemes kalandnak tekinthető. Már az, ami még látogatható a tizenegy valós és két virtuális (interneten, illetve rádióadás formájában elérhető) helyszínen megrendezett programsorozatból: a Gallery by Night egyestés kiállításainak hagyományát követő, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület 50 éves fennállását ünneplő, mindennap más művész (vagy művészcsoport) munkáját bemutató sorozat, egy egyéni kiállítás, s a két fő kiállítóhely, a Műcsarnok és az Ernst Múzeum. (A neten böngészhető Képzeletbeli gyűjtemény tervezett céljával ellentétben még mindig csak kevés művet mutat be, s erősen zártkörű klubnak tűnik.)

A Műcsarnok-beli kiállítás kurátorai mintha az intellektuális szórakoztatás felé mozdultak volna el, bár a kiállított művekben fellelhető közös nevezőt az elmélyedés, elkötelezettség, állásfoglalás kissé komor szentháromságával írták körül. Pár esetben vitatható ugyan a kiválasztott művészek szerepeltetése, de tény, hogy nagyobb nyilvánosságot kapott a politika- és intézménykritika (KissPál Szabolcs, Szacsva y Pál, Société Réaliste) vagy az eleddig kortárs kiállításon mellőzött, egyéni grafika is (Szíj Kamilla), nem beszélve azon felfutóban levő fiatal társaságról, melynek szarkasztikus-konceptuális, közösségi munkái eddig csak kisebb, alternatív galériákban szerepeltek. A rendezésből (már szinte megszokottan) hiányzik a bátorság, az eltérő műfajú/stílusú munkák ütköztetése: e művek többsége magába forduló installációként helyezkedik el. (Ennek a végletekig vitt változata az a munka, melyben kapcsolótáblák segítségével felvillantható a Kis Varsó művészcsoport elhalálozásának fiktív híre: a sok nyomkodás miatt működésképtelenné váló mű a termet lezáró kordon miatt már meg sem közelíthető.)

Ne gondoljuk azonban, hogy az intellektuális szórakoztatás vagy a fanyar irónia megvetendő volna, főként, ha a kiállításon számos kitűnő mű látható. Ilyen Bukta Imre Jahonka nénjének és a tévé, a mezőgazdasági munka és a szentmise között ingázó vidéki asszonyoknak állított emlékműve vályog parabolaantennáival és keresztjével, vagy Várnai Gyula hatalmas, ám-de apró fahasábokból összeálló "patchworkje". Hasonlóan üdítő a Szájjal és Aggyal Festő Művészek Világszövetségének (SZ.A.F.) egyszerre feltűnő és bújócskázó installációja. A középszerű, tartalmatlan és virtuózan megfestett művek ellen harcoló, konceptuális és elképesztően friss ötletek tömegét "kitermelő" csoport (Mécs Miklós és Fischer Judit) munkája a felületes néző számára csupán egy szoba, villogó diszkógömbbel, pedig a belépést kísérő durranás jelzi, hogy nem csak "ártatlan" szórakozásról van szó. A doboztér ugyanis kétrétegű, a külső oldalon körbefutó, alig fél méter széles galériában van a lényeg, ott, a sötétben araszolgatva ismerkedhetünk meg a bővített létszámú csoport műalkotásaival: a vicces anyaghasználattól (gomba kifliből és fél zsömléből) kezdve az egészen radikális, ám gunyoros, a művészet helyzetére vonatkozó állításokig. A kiállítás leginspirálóbb művét létrehozó csoport tagjai közül külön térszelet jut Kaszás Tamásnak, aki Beuys egy, a Ludwig Múzeumból kölcsönzött műve köré és egy kis Jézust szorongató Buddha nézőpontjába állította variábilis képlabirintusát, vagy Szörényi Beatrixnek, aki kicsiny, groteszk rajzainak pár darabját - köztük a hatalmas fekete kockával agyoncsapott mackót - építette meg életnagyságban. Bár Csáki László nem kapcsolódik az abszurd ötleteket lejegyző (néha meg is valósító) SZ.A.F.-hoz, fotósorozata hasonlóan ironikus: egy-egy furcsa beállítás (szájra tekert sállal danolászó férfi, önmagát majdnem torkon szúró galériavezető) mögé konstruál szokatlan és vicces történeteket.

De az aktív sportról sem kell lemondania a melegtől punnyadt látogatónak. Lakner Antal INERS fedőnevű, konditermekbe szánt, passzív és meghökkentő munkaeszközeinek folytatásai (és egyben inverzei) a városi terekben alkalmazható, "sportolást" segítő és a kiállításon kipróbálható egyszerű gépek: a metrókocsik rázkódását-kanyargását kihasználó beltéri szörfdeszkák, a mozgólépcsőre illeszthető és egy speciális sportra, a mozgólépcső-lovaglásra alkalmas eszközök. (Lakner a BME Téreltérítés Munkacsoporttal közösen a Képíró utcában egy valóságos, ámde kamu installációt is elhelyezett: eszerint a palánkokkal elzárt térdarab mögött a 4-es metró Kálvin téri megállójának hatalmas szellőzőkürtője, az ún. Mátyás-szellőző fog megépülni. A projekt - amellett, hogy vidám fricska a szinte minden kulturális eseményt, így e kortárs kiállításokat is magában foglaló Reneszánsz év - 2008 programsorozatnak - heves reagálásra késztette az utca lakóit: a Parakutató Projektiroda által "megrendelt" építményt így idő előtt le kellett bontani.) Aki ennél intenzívebb kalandokra éhes, annak nem szabad kihagynia az Ernst Múzeum Lenmechanika című kiállítását. Bár a tárlaton szereplő művek elsősorban a táblakép és festészet mai szerepére reflektálnak, Csákány László speciális alkotása a szobrászat egyfajta parafrázisa. A hegy koreográfiája csak saját felelősségre tekinthető meg: a lécekből összetákolt, meredek építmény-hegy megmászása felér egy kalandtúrával, emellett lábbal tapodhatunk egy kortárs műalkotáson is. Hát nem izgalmas?

Na, mi van? / What's up? - Műcsarnok, augusztus 31-ig; Lenmechanika - Ernst Múzeum, augusztus 31-ig; 50 - Stúdió Galéria, augusztus 20-ig mindennap este 19 órától; Tarr Hajnalka - acb Kortárs Művészeti Galéria, augusztus 16-ig;

http://kepzeletbeligyujtemeny.c3.hu

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”