Nyírd ki a zongoristát! - Jacques Audiard: Halálos szívdobbanás (film)

Zene

Ugyanaz a kitörni vágyás, ugyanazok a féken tartott, a felszín alatt azonban fortyogó indulatok mozgatják a nagy francia bűnügyi szakértők utódának, Henri Georges-Clouzot és Jean-Pierre Melville örökösének kikiáltott Jacques Audiard-nak a hőseit.

Ugyanaz a kitörni vágyás, ugyanazok a féken tartott, a felszín alatt azonban fortyogó indulatok mozgatják a nagy francia bűnügyi szakértők utódának, Henri Georges-Clouzot és Jean-Pierre Melville örökösének kikiáltott Jacques Audiard-nak a hőseit. Néhány éve A számat figyeld! szürke kis irodistája pont ugyanarra ácsingózott, mint most a Halálos szívdobbanás hőse, igaz, a szereplők által bejárt utak ellen-tétes irányba mutatnak. Az előző Audiard-thriller irodai lábtörlőnek használt, ráadásul süket titkárnőjét a bűnrészesség élménye szabadította meg felgyülemlett frusztrá-cióitól, a Halálos szívdobbanásban elénk lépő, harminc felé tartó fiatalember viszont a baseballütős ügyintézés világából szeretne vissza-találni a civil szférába. A szemünk láttára igyekeznek felnőni mindketten, egyikük azonban a babaházból menekül kifelé, a másik meg épp a gyerekszoba felé tart: vissza a zongorához, amit az amúgy tehetségesnek tartott tékozló fiú az anya halálával a papa félbűnözői életmódjára cserélt. Ha úgy tetszik, Audiard filmje is fordított útvonalon halad: egy késő hetvenes, új-hollywoodi darab francia változatával van ugyanis dolgunk, azaz ez-úttal nem a franciák dolgoztak a hollywoodi kezek alá, hanem éppen fordítva történt, s Harvey Keitel egykori szerepét igazították Romain Duris-ra. A gyerekképű sztáron némileg lötyög ugyan a bőrkabát és a szerep által megkövetelt kemény külső (hasonlóképpen nem sikerült Duris-nak tavaly a kalandorhős, Arséne Lupin figuráját magáévá tenni), de végül is kellő igyekezettel adja az ellentétes erők vonzásában vergődő figurát, aki egy közeljövőben esedékes meghallgatástól reméli rég eltemetett zongoristakarrierje folytatását. A pénzbehajtásban (is) érdekelt papa és az építőipar árnyékos oldalán tevékenykedő kollégák persze nem nézik jó szemmel hősünk újonnan támadt művészi ambícióit és gyakori zongoraóráit: különösen az előbbi veszi lelkére a dolgot, és olyasféle érzelmi zsarolással hajszolja a fiút saját kétes ügyeibe, amilyenre csak egy szülő képes. Az alvilági hierarchiában a kedves papa valahol a kisiparos szintjét ütheti meg: olyasvalaki, aki már a sarki kuszkuszbár tulajdonosával is nehezen bír el, de az orosz maffiával végképp nem boldogul. 'szintén szólva az öreg néhány jelenésbe sűrített története izgalmasabbnak tűnik, mint a technót Bachra cserélő és az éjszaka közepén pucéran klimpírozó fiú kissé sablonos fejlődéstörténete. Ezt a vesztébe botorkáló, szétesőfélben lévő alakot, akit vélhetően csak rikító sárga zakója tart egyben, régi ismerősünk, Niels Arestrup játssza, aki annak idején a Találkozás Vénusszal című Szabó István-filmben még a széplelkű karmestert adta, mostanra azonban már egy minden tekintetben másfajta súlycsoportba lépett. A Halálos szívdobbanás mégsem az ő, hanem a nálánál jóval eurokomformabb ábrázatú Duris filmje. A nappali izommunka és az éjszakai meddő gyakorlások közt feszülő ellentétek kissé iskolás, de erős atmoszférájú mozija, melynek főhőse a komolyzenét véresen, a fitnesz salátát bagófüsttel fogyasztja. Fene az ízlését.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.