Soha nem volt még ekkora esély a Freeszfe hosszú távú túlélésére

  • narancs.hu
  • 2025. október 3.

Narancsblog

A Vidnyánszky-féle SZFE-n a szabadságról beszélnek, de a vezetők céljai valójában ugyanazok, mint öt évvel ezelőtt. Közben a nagy lendülettel elindított Freeszfe egyesület most egy soha nem látott esélyt kapott a túlélésre. 

„Önök olyan országban tanulhatnak és élhetnek, ahol szabad a művészet, a művészi önkifejezés és szabad az alkotómunka. A szabadság, amely adott, felelősség is egyben” – jelentette ki Novák Irén helyettes államtitkár a (Vidnyánszky-féle) Színház-és Filmművészeti Egyetem tavalyi tanévnyitóján, egyúttal felhívva a hallgatók figyelmét arra is, hogy „rövid idő leforgása alatt minden relatívvá lett, amit egykor örök érvényűnek hittünk”.

Mivel az MTI – ellentétben a példaképnek tekinthető Szabad Néppel – egyelőre nem közli a közönség reakcióját (például „hosszan tartó, ütemes taps”), így legfeljebb csak feltételezés a részünkről, hogy a h. államtitkár szavaira azok is felkapták a fejüket meglepetésükben, akik elbóbiskoltak vagy a telefonjukat nyomkodták. Akik ugyanis szó szerint csakis e szavakat hallották, mi másra gondolhattak volna, mint az öt évvel korábbi eseményekre. Az egyetemfoglalásra, a vele járó erős jelképekre, a maszkra, a terelőszalagra, a fáklyás őrségre, a támogatók seregére. Az SZFE felháborodott hallgatóinak küzdelmére tanáraikért, az egyetemi autonómiáért, amely messze a leghatásosabb és legbátrabb kiállás volt 2010 óta a Fidesz kultúrpolitikája ellen, amelyet a színházi világban még ma azzal az egyetlen mondattal is össze lehetne foglalni, hogy „Vidnyánszky Attila mindent visz”!

De Vidnyászky Attila már a 2010-es években mindent vitt az ún. társadalmi szerepvállalás jegyében. Legyen szó érdekvédelmi szervezet térfoglalásáról (Magyar Teátrumi Társaság), színházi találkozóról (POSZT), felsőoktatásról (Kaposvári Egyetem), ebbéli munkássága három szóval – kirúgta, ellehetetlenítette, tönkretette – összefoglalható, s valójában nem volt egyéb, mint pitiáner bosszúhadjárat – többnyire vélt sérelmek miatt.

Ilyen előzmények után nem volt kétséges, hogy a Nemzeti Színház főigazgatója az SZFE-re is hasonló ambíciókkal érkezik, hiszen a diákok határozott fellépésére csak azután került sor, hogy Vidnyánszkyék nyilvánvalóvá tették, hogy semmibe veszik nemcsak az egyetem akkori vezetését és tanárokat, de őket, a hallgatókat is, hiszen egy korábbiaktól mindenben eltérő modellt próbálnak rájuk kényszeríteni. Egyszerűen nem volt más választásuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.