Korrigált a KSH a szegénységi adatokon, súlyos megállapításokat lehet levonni belőlük

Belpol

A családbarát kormány regnálása idején nem csökkent a relatív szegénységben élők aránya, cserébe a fiatalok és az idősek helyzete romlott. Ezt most már a KSH is igazolja.

Korrigálta a KSH a szegénységi statisztikai adatokat – ezek voltak azok a számok, amelyekről kiderült, hogy módszertani hiba miatt a valóságosnál kedvezőbb képet mutattak. A számítási hiba folytán az úgynevezett szegénységi küszöb fölött feltorlódtak az adatok, vagyis fura módon nagyon sokan lettek azok, akik éppen nem minősülnek szegénynek.

Szakértők több tanulmányban is kimutatták a hibát, és módszertani magyarázatot is adtak a furcsaságokra – nem arról van szó, hogy átírták a statisztikusok a számokat, hanem arról, hogy vélhetően korrekciós hibák maradtak a rendszerben. A KSH most átfésülte az adatokat és a számításokat, és korrigálta a hibákat – ez egyébként eleve feladata a statisztikai hivataloknak. A KSH azt mondta, egyébként is elvégezték volna a korrekciót, szóval nem a megjelent cikkek és a felvetett kérdések miatt dolgozták át az adatokat. A közzétett, frissített számok már megvannak tehát, azon pedig talán már felesleges rugózni, hogy mennyiben hatottak a korrigálásra a cikkek és tanulmányok.

Azt eddig is lehetett tudni, hogy, hogy a KSH valóban korrigálja utólag a számításokat; ezt például a Covid alatt is lehetett tapasztalni a halálozási adatoknál, de a GDP vagy az inflációs adatokat is indokolt lehet felülvizsgálni. A módosított adatok mindig zölddel szerepelnek a korábbiakat felülírva, így a régi számok már nem érhetők el. A Narancs azonban megszerezte a régi adatokat is, így össze lehet vetni, hogy a KSH pontosan hol és mennyit volt kénytelen javítani a számokon.

A korrigált adatok szerint 2018 és 2021 között a teljes lakosságra vetítve nem 12,3-12,7 volt a relatív jövedelmi szegénység, hanem 14-13,5 százalék. A 2022-23-as adatok nem módosultak ilyen mértékben, ezek 13,8-14,3 százalékot mutatnak. Mindez elsőre nem tűnik óriási korrekciónak, és a KSH hangsúlyozta is, hogy nem voltak itt azért drámai eltérések.

Ám ha a hosszú távú, azaz húszéves adatokat nézzük, az látszik, hogy a kormányzati kampányszövegekkel ellentétben, amelyek szerint Magyarországon a kormány felszámolta a szegénységet, semmi ilyen nem történt. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.