Október 9-19. között immár 14. alkalommal érkezik a Sehenswert, azaz Szemrevaló Filmfesztivál, ahol ezúttal 10 filmet mutatnak be a német nyelvterület legfrissebb, legizgalmasabb alkotásai közül. Az eseményt a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet szervezi közösen, a vetítéseket a budapesti Művész moziban tartják, a nyitófilmet azonban kivételesen a Puskin moziban lehet majd látni.
Ez lesz a Marielle mindent tud című német film, Frédéric Hambalek alkotása, amelyet a The Hollywood Reporter csak úgy jellemzett, „mint egy Jórgosz Lánthimosz film, amelyet M. Night Shyamalannal közösen rendezett”. A film egyszerre éles szatíra és abszurd vígjáték: főhősei egy idillinek tűnő pár, Julia és Tobias, akiknek az élete örökre megváltozik mikor rájönnek, hogy lányuk, Marielle telepatikus képességekkel rendelkezik, mindent lát és mindent hall – nincs tehát több hazugság vagy elhallgatás, a legkellemetlenebb titkok is napvilágra kerülnek, miközben a szülők egyre bizarrabb módokon próbálják kijátszani saját lányuk képességét.
Érkezik a kultrendező Tom Tykwer (A lé meg a Lola, A parfüm: Egy gyilkos története, Felhőatlasz, Babilon Berlin) legújabb mozija, a Fény is, amely egy német középosztálybeli család mindennapjait mutatja be egy roppant bizonytalan korban – napjainkban. Engelsék inkább csak egymás mellett, mintsem együtt élnek, és szinte egyáltalán nem kommunikálnak egymással – egy szíriai házvezetőnő érkezése azonban feje tetejére állítja életüket. „Miután elég hosszú időt töltöttem a Babilon Berlin forgatásával a viharos 20-as évek hangulatában, végre újra a jelenre koncentrálhatok. A fényben a szereplőim vitáznak, küzdenek és harcolnak, de nevetnek, énekelnek és táncolnak is. A film szeretné megmozgatni az érzelmek széles skáláját és kiaknázni a narratív lehetőségeket. A szereplők pedig nagyon ismerősek számomra. Így megpróbálom tükrözni és átélhetővé tenni a közönség számára, hogy bár elszakadtak egymástól, mégis összetartoznak” – fogalmazott a rendező. A fény a 2025-ös Berlinale nyitófilmje volt.
Cristian Petzold, napjaink egyik legmenőbb német rendezője (Barbara, Tranzit, Hableány) a 2023-as Tűzvörös égbolt után ismét a Szemrevalón mutatkozik be legújabb filmjével a hazai nézőknek (két éve legutóbbi filmjének egyik szereplőjével, Langston Uibellel interjúztunk, ez ide kattintva olvasható). A Mirrors No. 3 Maurice Ravel Tükrök III. Egy bárka az óceánon című darabjának egyfajta rendhagyó filmes átirata. Főszereplője Laura, akinek barátja egy autóbalesetben életét veszti, a nő viszont egy karcolás nélkül megússza. A lelkiismeret-furdalás az egyik túlélő, a középkorú Betty otthonába űzi őt, mely idővel egyre kényelmetlenebbé válik számára. A főszereplő Petzold visszatérő színésze, Paula Beer, a filmet a cannes-i Rendezők Kéthete válogatásban mutatták be idén.
A svájci Piet Baumgartner mozija, a Gépek tánca a Heimatfilmek hagyományait eleveníti fel, fókuszában egy olyan családdal, akik nehezen nyílnak meg egymásnak, ám lányuk halálos betegsége mindent megváltoztat számukra. „A gépek, az ipari üzem, a folyó és a környező táj – mindez együtt alkot rendkívül szép, erős és hatásos képeket. Ennek legjobb példája egy érzelmileg csúcspontot jelentő jelenet, amelyben koreografált mozdulatokkal lengenek a levegőben az exkavátorok kanáljai. Lenyűgöző, ahogy a film képes ennyi mély érzelmet közvetíteni ezeknek a hatalmas, szívtelen gépeknek a mozgásán keresztül” – fogalmaz a Cineuropa kritikája.
A Ha félsz, a szádba veszed a szívedet és mosolyogsz egy humoros osztrák felnövés-történet arról, miként lehet a hátrányos társadalmi helyzet miatti szégyent büszkeséggé alakítani. Főszereplője a 12 éves Anna, aki nehéz körülmények között él siket édesanyjával. Az iskolájában mindennek az a fokmérője, kinek milyen márkás ruhái vannak – Anna pedig csak egy hamis Ralph Lauren pulóvert tud felmutatni, ám idővel rájön, mi az, ami igazán fontos.
A Frieda ügye egy megtörtént eseten alapul: témája egy 1904-es svájci bírósági tárgyalás, amelynek egy Frieda Keller nevű fiatal varrónő állt a középpontjában, aki meggyilkolta nemi erőszakból született gyermekét. Frieda ügye arra kényszerítette a férfi ügyészeket, hogy szembesüljenek személyes és szakmai dilemmáikkal, megkérdőjelezzék erkölcsi nézeteiket és a nemek közötti egyenlőségről alkotott véleményüket. A tárgyalás során a nyilvános tiltakozások és a média figyelme rávilágított a nők jogrendszerben való egyenlőtlen kezelésére. Maria Brendle mozija idén a Svájci Filmdíjon elnyerte a Legjobb női mellékszereplőnek járó elismerést.
Az idei seregszemle egyik legizgalmasabb darabjának ígérkezik Németország idei Oscar-nevezetje, a Cannes-i Filmfesztiválon a zsűri díjával elismert A zuhanás hangja. A száz évet átfogó történet egy eldugott szászországi tanyán mutatja be négy lány és fiatal nő sorsát: az 1910-es évek Almáját, a ’40-es évek Erikáját, a ’80-as évek Angelikáját és a 2020-as évek Nellyjét. A film a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon 94 százalékon áll, a Variety szerint azonnal a nagymenők ligájába katapultálja rendezőjét, Mascha Schilinskit, míg a The Hollywood Reporter Terrence Malick Az élet fája című alkotásához hasonlította, kiemelve, hogy „egy egészen másfajta történetmesélést kínál, amely pillanatnyi benyomásokból, képekből, érzelmekből és hangokból áll össze, s ezek fokozatosan rajzolják ki a teljesebb képet”.
A Még gyönyörűbb annak a Csodaszép című dramedynek a folytatása, amelyet a magyar közönség annak idején ugyancsak a Szemrevalón láthatott. Most tovább követhetjük az epizódfilm főszereplőinek életét: az öt nő eldönti, hogy nem akarják arra alapozni életüket és önértékelésüket, hogy kívánatosak legyenek. A film rajtuk keresztül teszi fel a kérdést: mi lenne, ha nem erőltetnénk mindenáron szexi pózba magunkat? Ha nem a szexiség jogáért küzdenénk, hanem a valódi szabadságért?
Az Osztrák Filmdíjon a legnézettebb filmnek bizonyult a 80 plusz című alkotás, amelyet stílusosan 80+-os Thelma és Louise-nak is neveznek. Ennek főhősei egy visszavonult színésznő és egy egykori ápoló, akik együtt indulnak útnak Svájcba, hogy igénybe vegyék az ottani eutanáziát. Ahogy az azonban lenni szokott, egy sereg akadály gördül eléjük – például egyiküknek sincs jogosítványa.
Németország mellett a seregszemle Ausztria idei Oscar-nevezettjét is elhozza: ez a Páva – Valódi vagyok? című vígjáték, amely az idei Osztrák Filmdíjon a Legjobb férfi főszereplő díját is elvitte. Ez egy Matthias nevű férfiról szól, aki egy különös ügynökségnél dolgozik: ennek ügyfelei kísérőt bérelhetnek maguknak a legkülönfélébb alkalmakra. Matthias épp ezért mindig más ember bőrébe bújik, hogy hétről hétre mások igényét elégítse ki – de közben kezdi elfeledni, ki is ő valójában. A főszerepet az az Albrecht Schuch alakítja, akit az Oscar-győztes Nyugaton a helyzet változatlanban ismerhetett meg a világ. A filmet a Variety Ruben Östlund és Jórgosz Lánthimosz mozijaihoz hasonította.
A fesztivál legjobb filmjeit Budapest után Debrecenben, Szegeden és Pécsett is vetítik majd.
További infók a Goethe Intézet oldalán olvashatóak.