Kultikus rendezőkkel és Oscar-nevezettekkel jön az idei Szemrevaló

  • narancs.hu
  • 2025. október 2.

Mikrofilm

Tom Tykwer és Christian Petzold új filmje mellett Németország és Ausztria idei Oscar-nevezettje is látható lesz a fesztiválon. A vetítéseket a budapesti Művész moziban tartják, a nyitófilmet azonban kivételesen a Puskin moziban lehet majd látni.

Október 9-19. között immár 14. alkalommal érkezik a Sehenswert, azaz Szemrevaló Filmfesztivál, ahol ezúttal 10 filmet mutatnak be a német nyelvterület legfrissebb, legizgalmasabb alkotásai közül. Az eseményt a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet szervezi közösen, a vetítéseket a budapesti Művész moziban tartják, a nyitófilmet azonban kivételesen a Puskin moziban lehet majd látni.

Ez lesz a Marielle mindent tud című német film, Frédéric Hambalek alkotása, amelyet a The Hollywood Reporter csak úgy jellemzett, „mint egy Jórgosz Lánthimosz film, amelyet M. Night Shyamalannal közösen rendezett”. A film egyszerre éles szatíra és abszurd vígjáték: főhősei egy idillinek tűnő pár, Julia és Tobias, akiknek az élete örökre megváltozik mikor rájönnek, hogy lányuk, Marielle telepatikus képességekkel rendelkezik, mindent lát és mindent hall – nincs tehát több hazugság vagy elhallgatás, a legkellemetlenebb titkok is napvilágra kerülnek, miközben a szülők egyre bizarrabb módokon próbálják kijátszani saját lányuk képességét.

Érkezik a kultrendező Tom Tykwer (A lé meg a Lola, A parfüm: Egy gyilkos története, Felhőatlasz, Babilon Berlin) legújabb mozija, a Fény is, amely egy német középosztálybeli család mindennapjait mutatja be egy roppant bizonytalan korban – napjainkban. Engelsék inkább csak egymás mellett, mintsem együtt élnek, és szinte egyáltalán nem kommunikálnak egymással – egy szíriai házvezetőnő érkezése azonban feje tetejére állítja életüket. „Miután elég hosszú időt töltöttem a Babilon Berlin forgatásával a viharos 20-as évek hangulatában, végre újra a jelenre koncentrálhatok. A fényben a szereplőim vitáznak, küzdenek és harcolnak, de nevetnek, énekelnek és táncolnak is. A film szeretné megmozgatni az érzelmek széles skáláját és kiaknázni a narratív lehetőségeket. A szereplők pedig nagyon ismerősek számomra. Így megpróbálom tükrözni és átélhetővé tenni a közönség számára, hogy bár elszakadtak egymástól, mégis összetartoznak” – fogalmazott a rendező. A fény a 2025-ös Berlinale nyitófilmje volt.

Cristian Petzold, napjaink egyik legmenőbb német rendezője (Barbara, Tranzit, Hableány) a 2023-as Tűzvörös égbolt után ismét a Szemrevalón mutatkozik be legújabb filmjével a hazai nézőknek (két éve legutóbbi filmjének egyik szereplőjével, Langston Uibellel interjúztunk, ez ide kattintva olvasható). A Mirrors No. 3 Maurice Ravel Tükrök III. Egy bárka az óceánon című darabjának egyfajta rendhagyó filmes átirata. Főszereplője Laura, akinek barátja egy autóbalesetben életét veszti, a nő viszont egy karcolás nélkül megússza. A lelkiismeret-furdalás az egyik túlélő, a középkorú Betty otthonába űzi őt, mely idővel egyre kényelmetlenebbé válik számára. A főszereplő Petzold visszatérő színésze, Paula Beer, a filmet a cannes-i Rendezők Kéthete válogatásban mutatták be idén.

A svájci Piet Baumgartner mozija, a Gépek tánca a Heimatfilmek hagyományait eleveníti fel, fókuszában egy olyan családdal, akik nehezen nyílnak meg egymásnak, ám lányuk halálos betegsége mindent megváltoztat számukra. „A gépek, az ipari üzem, a folyó és a környező táj – mindez együtt alkot rendkívül szép, erős és hatásos képeket. Ennek legjobb példája egy érzelmileg csúcspontot jelentő jelenet, amelyben koreografált mozdulatokkal lengenek a levegőben az exkavátorok kanáljai. Lenyűgöző, ahogy a film képes ennyi mély érzelmet közvetíteni ezeknek a hatalmas, szívtelen gépeknek a mozgásán keresztül” – fogalmaz a Cineuropa kritikája.

A Ha félsz, a szádba veszed a szívedet és mosolyogsz egy humoros osztrák felnövés-történet arról, miként lehet a hátrányos társadalmi helyzet miatti szégyent büszkeséggé alakítani. Főszereplője a 12 éves Anna, aki nehéz körülmények között él siket édesanyjával. Az iskolájában mindennek az a fokmérője, kinek milyen márkás ruhái vannak – Anna pedig csak egy hamis Ralph Lauren pulóvert tud felmutatni, ám idővel rájön, mi az, ami igazán fontos.

A Frieda ügye egy megtörtént eseten alapul: témája egy 1904-es svájci bírósági tárgyalás, amelynek egy Frieda Keller nevű fiatal varrónő állt a középpontjában, aki meggyilkolta nemi erőszakból született gyermekét. Frieda ügye arra kényszerítette a férfi ügyészeket, hogy szembesüljenek személyes és szakmai dilemmáikkal, megkérdőjelezzék erkölcsi nézeteiket és a nemek közötti egyenlőségről alkotott véleményüket. A tárgyalás során a nyilvános tiltakozások és a média figyelme rávilágított a nők jogrendszerben való egyenlőtlen kezelésére. Maria Brendle mozija idén a Svájci Filmdíjon elnyerte a Legjobb női mellékszereplőnek járó elismerést.

Az idei seregszemle egyik legizgalmasabb darabjának ígérkezik Németország idei Oscar-nevezetje, a Cannes-i Filmfesztiválon a zsűri díjával elismert A zuhanás hangja. A száz évet átfogó történet egy eldugott szászországi tanyán mutatja be négy lány és fiatal nő sorsát: az 1910-es évek Almáját, a ’40-es évek Erikáját, a ’80-as évek Angelikáját és a 2020-as évek Nellyjét. A film a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon 94 százalékon áll, a Variety szerint azonnal a nagymenők ligájába katapultálja rendezőjét, Mascha Schilinskit, míg a The Hollywood Reporter Terrence Malick Az élet fája című alkotásához hasonlította, kiemelve, hogy „egy egészen másfajta történetmesélést kínál, amely pillanatnyi benyomásokból, képekből, érzelmekből és hangokból áll össze, s ezek fokozatosan rajzolják ki a teljesebb képet”.

A Még gyönyörűbb annak a Csodaszép című dramedynek a folytatása, amelyet a magyar közönség annak idején ugyancsak a Szemrevalón láthatott. Most tovább követhetjük az epizódfilm főszereplőinek életét: az öt nő eldönti, hogy nem akarják arra alapozni életüket és önértékelésüket, hogy kívánatosak legyenek. A film rajtuk keresztül teszi fel a kérdést: mi lenne, ha nem erőltetnénk mindenáron szexi pózba magunkat? Ha nem a szexiség jogáért küzdenénk, hanem a valódi szabadságért?

Az Osztrák Filmdíjon a legnézettebb filmnek bizonyult a 80 plusz című alkotás, amelyet stílusosan 80+-os Thelma és Louise-nak is neveznek. Ennek főhősei egy visszavonult színésznő és egy egykori ápoló, akik együtt indulnak útnak Svájcba, hogy igénybe vegyék az ottani eutanáziát. Ahogy az azonban lenni szokott, egy sereg akadály gördül eléjük – például egyiküknek sincs jogosítványa.

Németország mellett a seregszemle Ausztria idei Oscar-nevezettjét is elhozza: ez a Páva – Valódi vagyok? című vígjáték, amely az idei Osztrák Filmdíjon a Legjobb férfi főszereplő díját is elvitte. Ez egy Matthias nevű férfiról szól, aki egy különös ügynökségnél dolgozik: ennek ügyfelei kísérőt bérelhetnek maguknak a legkülönfélébb alkalmakra. Matthias épp ezért mindig más ember bőrébe bújik, hogy hétről hétre mások igényét elégítse ki – de közben kezdi elfeledni, ki is ő valójában. A főszerepet az az Albrecht Schuch alakítja, akit az Oscar-győztes Nyugaton a helyzet változatlanban ismerhetett meg a világ. A filmet a Variety Ruben Östlund és Jórgosz Lánthimosz mozijaihoz hasonította.

A fesztivál legjobb filmjeit Budapest után Debrecenben, Szegeden és Pécsett is vetítik majd.

További infók a Goethe Intézet oldalán olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.