Kultikus rendezőkkel és Oscar-nevezettekkel jön az idei Szemrevaló

  • narancs.hu
  • 2025. október 2.

Mikrofilm

Tom Tykwer és Christian Petzold új filmje mellett Németország és Ausztria idei Oscar-nevezettje is látható lesz a fesztiválon. A vetítéseket a budapesti Művész moziban tartják, a nyitófilmet azonban kivételesen a Puskin moziban lehet majd látni.

Október 9-19. között immár 14. alkalommal érkezik a Sehenswert, azaz Szemrevaló Filmfesztivál, ahol ezúttal 10 filmet mutatnak be a német nyelvterület legfrissebb, legizgalmasabb alkotásai közül. Az eseményt a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet szervezi közösen, a vetítéseket a budapesti Művész moziban tartják, a nyitófilmet azonban kivételesen a Puskin moziban lehet majd látni.

Ez lesz a Marielle mindent tud című német film, Frédéric Hambalek alkotása, amelyet a The Hollywood Reporter csak úgy jellemzett, „mint egy Jórgosz Lánthimosz film, amelyet M. Night Shyamalannal közösen rendezett”. A film egyszerre éles szatíra és abszurd vígjáték: főhősei egy idillinek tűnő pár, Julia és Tobias, akiknek az élete örökre megváltozik mikor rájönnek, hogy lányuk, Marielle telepatikus képességekkel rendelkezik, mindent lát és mindent hall – nincs tehát több hazugság vagy elhallgatás, a legkellemetlenebb titkok is napvilágra kerülnek, miközben a szülők egyre bizarrabb módokon próbálják kijátszani saját lányuk képességét.

Érkezik a kultrendező Tom Tykwer (A lé meg a Lola, A parfüm: Egy gyilkos története, Felhőatlasz, Babilon Berlin) legújabb mozija, a Fény is, amely egy német középosztálybeli család mindennapjait mutatja be egy roppant bizonytalan korban – napjainkban. Engelsék inkább csak egymás mellett, mintsem együtt élnek, és szinte egyáltalán nem kommunikálnak egymással – egy szíriai házvezetőnő érkezése azonban feje tetejére állítja életüket. „Miután elég hosszú időt töltöttem a Babilon Berlin forgatásával a viharos 20-as évek hangulatában, végre újra a jelenre koncentrálhatok. A fényben a szereplőim vitáznak, küzdenek és harcolnak, de nevetnek, énekelnek és táncolnak is. A film szeretné megmozgatni az érzelmek széles skáláját és kiaknázni a narratív lehetőségeket. A szereplők pedig nagyon ismerősek számomra. Így megpróbálom tükrözni és átélhetővé tenni a közönség számára, hogy bár elszakadtak egymástól, mégis összetartoznak” – fogalmazott a rendező. A fény a 2025-ös Berlinale nyitófilmje volt.

Cristian Petzold, napjaink egyik legmenőbb német rendezője (Barbara, Tranzit, Hableány) a 2023-as Tűzvörös égbolt után ismét a Szemrevalón mutatkozik be legújabb filmjével a hazai nézőknek (két éve legutóbbi filmjének egyik szereplőjével, Langston Uibellel interjúztunk, ez ide kattintva olvasható). A Mirrors No. 3 Maurice Ravel Tükrök III. Egy bárka az óceánon című darabjának egyfajta rendhagyó filmes átirata. Főszereplője Laura, akinek barátja egy autóbalesetben életét veszti, a nő viszont egy karcolás nélkül megússza. A lelkiismeret-furdalás az egyik túlélő, a középkorú Betty otthonába űzi őt, mely idővel egyre kényelmetlenebbé válik számára. A főszereplő Petzold visszatérő színésze, Paula Beer, a filmet a cannes-i Rendezők Kéthete válogatásban mutatták be idén.

A svájci Piet Baumgartner mozija, a Gépek tánca a Heimatfilmek hagyományait eleveníti fel, fókuszában egy olyan családdal, akik nehezen nyílnak meg egymásnak, ám lányuk halálos betegsége mindent megváltoztat számukra. „A gépek, az ipari üzem, a folyó és a környező táj – mindez együtt alkot rendkívül szép, erős és hatásos képeket. Ennek legjobb példája egy érzelmileg csúcspontot jelentő jelenet, amelyben koreografált mozdulatokkal lengenek a levegőben az exkavátorok kanáljai. Lenyűgöző, ahogy a film képes ennyi mély érzelmet közvetíteni ezeknek a hatalmas, szívtelen gépeknek a mozgásán keresztül” – fogalmaz a Cineuropa kritikája.

A Ha félsz, a szádba veszed a szívedet és mosolyogsz egy humoros osztrák felnövés-történet arról, miként lehet a hátrányos társadalmi helyzet miatti szégyent büszkeséggé alakítani. Főszereplője a 12 éves Anna, aki nehéz körülmények között él siket édesanyjával. Az iskolájában mindennek az a fokmérője, kinek milyen márkás ruhái vannak – Anna pedig csak egy hamis Ralph Lauren pulóvert tud felmutatni, ám idővel rájön, mi az, ami igazán fontos.

A Frieda ügye egy megtörtént eseten alapul: témája egy 1904-es svájci bírósági tárgyalás, amelynek egy Frieda Keller nevű fiatal varrónő állt a középpontjában, aki meggyilkolta nemi erőszakból született gyermekét. Frieda ügye arra kényszerítette a férfi ügyészeket, hogy szembesüljenek személyes és szakmai dilemmáikkal, megkérdőjelezzék erkölcsi nézeteiket és a nemek közötti egyenlőségről alkotott véleményüket. A tárgyalás során a nyilvános tiltakozások és a média figyelme rávilágított a nők jogrendszerben való egyenlőtlen kezelésére. Maria Brendle mozija idén a Svájci Filmdíjon elnyerte a Legjobb női mellékszereplőnek járó elismerést.

Az idei seregszemle egyik legizgalmasabb darabjának ígérkezik Németország idei Oscar-nevezetje, a Cannes-i Filmfesztiválon a zsűri díjával elismert A zuhanás hangja. A száz évet átfogó történet egy eldugott szászországi tanyán mutatja be négy lány és fiatal nő sorsát: az 1910-es évek Almáját, a ’40-es évek Erikáját, a ’80-as évek Angelikáját és a 2020-as évek Nellyjét. A film a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon 94 százalékon áll, a Variety szerint azonnal a nagymenők ligájába katapultálja rendezőjét, Mascha Schilinskit, míg a The Hollywood Reporter Terrence Malick Az élet fája című alkotásához hasonlította, kiemelve, hogy „egy egészen másfajta történetmesélést kínál, amely pillanatnyi benyomásokból, képekből, érzelmekből és hangokból áll össze, s ezek fokozatosan rajzolják ki a teljesebb képet”.

A Még gyönyörűbb annak a Csodaszép című dramedynek a folytatása, amelyet a magyar közönség annak idején ugyancsak a Szemrevalón láthatott. Most tovább követhetjük az epizódfilm főszereplőinek életét: az öt nő eldönti, hogy nem akarják arra alapozni életüket és önértékelésüket, hogy kívánatosak legyenek. A film rajtuk keresztül teszi fel a kérdést: mi lenne, ha nem erőltetnénk mindenáron szexi pózba magunkat? Ha nem a szexiség jogáért küzdenénk, hanem a valódi szabadságért?

Az Osztrák Filmdíjon a legnézettebb filmnek bizonyult a 80 plusz című alkotás, amelyet stílusosan 80+-os Thelma és Louise-nak is neveznek. Ennek főhősei egy visszavonult színésznő és egy egykori ápoló, akik együtt indulnak útnak Svájcba, hogy igénybe vegyék az ottani eutanáziát. Ahogy az azonban lenni szokott, egy sereg akadály gördül eléjük – például egyiküknek sincs jogosítványa.

Németország mellett a seregszemle Ausztria idei Oscar-nevezettjét is elhozza: ez a Páva – Valódi vagyok? című vígjáték, amely az idei Osztrák Filmdíjon a Legjobb férfi főszereplő díját is elvitte. Ez egy Matthias nevű férfiról szól, aki egy különös ügynökségnél dolgozik: ennek ügyfelei kísérőt bérelhetnek maguknak a legkülönfélébb alkalmakra. Matthias épp ezért mindig más ember bőrébe bújik, hogy hétről hétre mások igényét elégítse ki – de közben kezdi elfeledni, ki is ő valójában. A főszerepet az az Albrecht Schuch alakítja, akit az Oscar-győztes Nyugaton a helyzet változatlanban ismerhetett meg a világ. A filmet a Variety Ruben Östlund és Jórgosz Lánthimosz mozijaihoz hasonította.

A fesztivál legjobb filmjeit Budapest után Debrecenben, Szegeden és Pécsett is vetítik majd.

További infók a Goethe Intézet oldalán olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.