Olyat kapsz! Nirvana: Live! Tonight! Sold Out (dvd)

  • - bori -
  • 2006. december 21.

Zene

Na végre! Most is az történt, mint már annyiszor, hogy kalózkiadásokban, fájlcserélőkön már régóta terjedt valamilyen Nirvana-felvétel, amelynek hivatalos megjelentetésére hiába vártak a rajongók. A Universal a fejéhez kapott, és karácsonyra kihozta a híres Live! Tonight! Sold Out DVD-változatát.

Na végre! Most is az történt, mint már annyiszor, hogy kalózkiadásokban, fájlcserélőkön már régóta terjedt valamilyen Nirvana-felvétel, amelynek hivatalos megjelentetésére hiába vártak a rajongók. A Universal a fejéhez kapott, és karácsonyra kihozta a híres Live! Tonight! Sold Out DVD-változatát.

A korábbi videóhoz képest az amszterdami koncert öt számával bővült az anyag, amely alapvetően az 1991/92-es Nevermind turné amerikai, brazil, japán és európai fellépéseire épül. Eredetileg Cobain ötlete volt az élő felvételek kreatívan összevágott kiadása, amit végül Novoselic és Grohl hozott tető alá. Régi tervük volt már, hogy az MTV monopolizált és elrajzolt képe, a gyomorbajos, fájvirág, halál jegyese Cobain ellenében úgy mutassák meg a barátjukat, amilyennek ők ismerték.

A Sold Out a lehető legütősebben indul: azzal a readingi fellépéssel, amely előtt azt híresztelték, hogy Kurt már halálán van a rengeteg drogtól. Tolószékben, hátulkötős kórházi hálóingben vitték föl a színpadra, ahol még egy összeesést is produkált, hogy aztán felugorva lenyomjon egy vadállatias koncertet. Ebből csak egy számot (Lithium) válogattak be, nem véletlenül: amilyen utánozhatatlan a hangulat egy ilyen szabadtéri fesztiválon, ahol sok ezer torok üvölt kórusban az énekessel, olyan siralmas a hangzás (elég belehallgatni pár readingi kalózfelvételbe). A számok közé interjú- és dokurészleteket vágtak, a szerkesztő Kevin Kerslake, a kevés Nirvana-klip legtöbbjének rendezője. Van itt pár botránykő, például az az angol tévéfellépés, amelyen Kurt gúnyt űz a playbackelésből, de a közel másfél óra javát az élő koncertek teszik ki. És ezekből feketén-fehéren kiderül, mit tudott a Nirvana. Három csávó a színpadon, a gitár-basszgitár-dob alapfelállásban, nincs vokál a háttérben, sem hastáncosnők az előtérben, nincsenek besegítő zenészek és kisegítő technika, csak ők hárman. (Vagy inkább kettő és felen, lévén Krist Novoselic nem annyira a zenei talentum, mint a régi iskolatárs jogán volt a zenekar tagja.) Kamuzásnak se módja, se tere, itt nincs más választás, mint irgalmatlanul odatenni magad, hörögve, üvöltve, sikítva, tépve, zúzva. És a Nirvana odateszi. Tudjuk, hogy Krist gyakorta ittas, Kurt hol heroinon van, hol metadonon, hol a detoxon, legtöbbször úton valahol a három között, de ez a szerettein meg a bulvársajtón kívül a kutyát nem érdekli, főleg nem a közönséget, aki akkor és ott akar olyat kapni, amitől zúgva száll. És olyat kap.

A dalok úgy, sőt úgyabbul szólnak, mint a lemezen. Onnét ugyanis nem a színpadi látvány hiányzik elsősorban, mert hiszen nincs is show, hacsak azt nem számítjuk annak, hogy a nép eszelősen stage divingot mutat be, néha a koncert végén Kurt testi épsége kockáztatásával szétveri a berendezést. Még csak nem is arról van szó, amin annyit rugóznak a vájtfülűek, hogy miként csiszolja le az érdességet a stúdióhangzás. Inkább azzal ad többet az élő koncert, hogy a saját szemeddel látod azt, ami alig hihető: az egyszálbél srácot a libafosszín kardigánjában, az olcsó teniszcsukában meg a nem dizájnosan megszaggatott, hanem valóban agyonhordott farmerban, amint totál belemerül abba, amit csinál, és nem csalás, nem ámítás, isten bizonyra az ő kezéből meg az ő szájából jön ki a zene. Sokszor tűnik magányosnak a nagy színpadon, amit nem tudnak, meg se próbálnak hárman betölteni, bár Krist ugrál és Dave cséphadaróként veri a dobokat.

A Nevermindnak (de ez a többi lemezre is igaz) nem csak két-három húzós száma van, a többi meg a vatta. Jó, a Smells Like Teen Spirit agyoncsépelt, még Paul Anka is elnyomta Las Vegasban, de azt sem bírom annyira unni, hogy elkapcsoljak róla. A Nirvana már csak azért is megunhatatlan, mert ha jobban megnézzük, a legdallamosabb, legfülbemászóbb számukat sem könnyű utánaénekelni a fürdőszobában; Cobain egyik-másik riffje sokadszorra is nagyot tud ütni, hol szívtájékon, hol gyomorszájon. Minden zaftos történettől, vadászpuskától és óriáscetre méretezett aranylövéstől függetlenül a Nirvana zenéje az, ami máig eleven. Elemi.

Forgalmazza a Universal

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.