Nyolc kis kritika

  • .
  • 2006. december 21.

Zene

Pierre-Laurent Aimard elsősorban a kortárs nagyok, Boulez, Carter, Kurtág, Ligeti zongoristájaként elismert Ám újabban a klasszikus repertoár is foglalkoztatja, felvette Beethoven összes zongoraversenyét, és új koncertlemezén Schumann ifjúkori két remekét játssza: Szimfonikus etűdök, Karnevál Persze most sem tagadja meg avantgárd indíttatását, a romantikus szenvedélytengerből, kedélyhullámzásból, hangszínorgiából nem sok marad Egyetérthetünk némi purizmussal, de a nyereség oldalon kevés mutatkozik Kétségtelen, hogy Aimard játékában felhangzik sok, eddig kissé rejtett polifon elem; a legszebb példája ennek a Szimfonikus etűdök 17 trackje, ahol egészen ligetisen szálazza szét a szólamokat, eljutva a poliritmika határáig És az is kortárs vonás, hogy pl eljátssza a Schumann által csak a szemnek, a művelt kottaolvasónak írt, azaz nem előadásra szánt, általa "szfinxek"-nek nevezett, az a, asz, esz, c, h hangra alapuló zenei rejtvényeket a Karneválból (Ez koncerten belefér, ám otthon hallgatva kissé értelmetlennek tűnik) Mindezt a valóságos vagy vélt modernséget olykor erőszakoltan éri el Aimard Játéka szerfölött önkényes, tempóváltásai és -választásai olykor meghökkentőek (a Karnevál "Promenade" részét még sosem hallottam ilyen gyorsan, holott az előírás comodo), gondolkodás nélkül játszik accelerandót, ha a kottában ritartando áll (és viszont), a Karnevál elején a bal kéz akkordjait fesztelenül arpeggio veszi - miért mindez? Valamiféle koncepció jegyében, mely Schumannt a modernség amolyan előfutáraként érzékeli Mégis több játékosságot, ha lehetne! - csont - Warner Classics, összidő: 6527 **** Kispálya Az apa alsógatya nélkül vasal, közben fenyegeti a fiát, hogy katonai iskolába küldi Alkalmasint semmi szükség intézményes regulákra, a kis Tommi (Alessandro Morace) elég kemény kiképzést kap otthona falai közt is Kim Rossi Stuart (úgy is mint apa, úgy is mint rendező) a ridegtartásban látja szerepe lényegét A lányával elnéző, ám fiától túl sokat váró férfi távolról sem az a konfliktuskerülő alkat, Tommit is az agresszív magatartásra próbálja kondicionálni Magával cipeli főnöke irodájába, tanulja meg a büdös kölök, hogyan kell kitaposni az elvégzett munkáért járó bért Nemtelen versenyeket provokál közte és nővére között, amelyekből csak a kisfiú jöhet ki rosszul A kulcsos gyerekek egyik nap iskola után hazaérve zilált anyjukat pillantják meg a lépcsőházban (Barbara Bobulova egyszerűen elragadó) Szétsírt sminkben, kezét tördelve próbálja visszanyerni gyermekei bizalmát és szeretetét Igyekezetét az apa hazaérkezése töri darabokra: a férfi gyermekei szeme láttára a hajánál fogva cibálja ki az előszobába Az önmagát porig alázó nő térden könyörög megbocsátásért Másnap hajnalban bíróság várja a gyerekeket a konyhában: az anya sorsa fölött ítélkező családi testületből Tommi sem maradhat ki A gyerek megfigyelő magatartása kiválóan alkalmas arra, hogy az ő szemüvegén keresztül mélyebben megismerhessük a lelki terror és a fizikai erőszak családon belüli működését Borzasztó, mondhatom De nincs min csodálkozni, végre is nem vattacukros hollywoodi mesére, hanem kőkemény lélektani drámára váltottunk jegyet Bánky Bea A Best Hollywood bemutatója *** A rendszámtábla története Akit a rendszer- és rendszámváltás előtt (1990) kicsit is orrba nyomott a benzingőz, és örömet okozott neki az autók tanulmányozása, az minden bizonnyal értékelni tudja a kecskeméti testvérek - Kenyeres Péter és Tamás - hobbiját, amelynek eredményeként másfél évtized alatt közel 10 ezer darab rendszámtáblát halmoztak fel otthonukban Aki arra is kíváncsi, hogy egy ekkora gyűjteménnyel miként lehet együtt élni, az a Közlekedési Múzeum kiállításán néhány fotó révén választ kap erre Azaz, bár tiszteljük a gyűjtői elhivatottságot és a múzeum kiállításszervezői szándékát, mondjuk ki: nagyjából erre az egyetlen kérdésünkre kaphatunk választ A rendszámtábla történetére viszont nem Az ugyanis nem történeti tárlat, ha felszögeznek a falra egy csomó színes, olykor érdekes alakú rendszámot Ráadásul úgy, hogy csak a származási helyüket jelölik, de mondjuk a használatuk évszámát nem Így ugyanis könnyen elcsodálkozik az ember például a Nagy-Britanniából származó kis, fekete, ívelt táblán - hiszen emlékeink nem erre utalnak -, vagy a zöld-fehér osztrák rendszámon, ami nemcsak a sógorok rendszámreformja előttről való, de még akkoriban sem volt általános Persze érdekes Losonczi Pál A 00-01-es táblácskája, de csak mert odaírták, hogy az ő kocsiján volt És tényleg jó együtt látni - kvázi tárgyi emlékekként - a magyar rendszámokat a kezdetektől napjainkig, de egy történelmi tárlaton ez kevés Mert mondjuk mi a helyzet a nyolcvanas évek elején végrehajtott apró reformmal, amikor a kisbuszoktól elvették a G-s rendszámot, hogy aztán a személyautókon köszönjön vissza? Szóval, ezt a kiállítást minden autómániásnak látnia kell, de a csalódások elkerülése végett: ez csak szemezgetés egy fantasztikus méretű gyűjteményből - bajnai - Közlekedési Múzeum, 2007 január 31-ig *** Eragon Kivesztek a sárkányos filmek, épp itt az ideje a kissé mostoha sorsú kreatúrák újbóli légtérbe idézésének Bár kétségkívül van egy rossz szokásuk: rögtön minimum trilógiástul zúdulnak ránk a mitológiai amalgámok, elég csak A gyűrűk ura (szent és sérthetetlen) gerjesztette, lassan szépirodalomnak kikiáltott olyan regényfolyamokra bökni, mint a Harry Potter-brancs vagy a Narnia Krónikái (az oroszlán megkönnyezése) franchise A kapcsolódó és ütemezett játékbolti terítés ilyenkor nagycsaládos szülők tömegeit sodorja az anyagi bizonytalanság és az idegösszeomlás közelébe De ki tudhatná jobban egy tinédzsernél, hogy mit akar a többi gyerek! Ezt a sztorit nem akárki írta, állítólag még tizennyolc sem volt, mikor csak úgy kiszopta a kisujjából Jelenleg deresedő huszonvalahányasként még mindig élete főművén dolgozik Egy fiatalember ismereteivel megegyező félkegyelmű uruk-hai zombik, hitehagyott ex-sárkányölő, teleportálgató mutáns, vágyálmai érinthetetlen hercegnője és a - százezernyi jelentkezőből - kiválasztott alteregója népesíti be az ismerősnek tűnő fantáziavidéket Nagy részét idehaza forgatták, ez szerencsénkre nem feltűnő, mint ahogy a rettegett hadúrként próbálkozó John Malkovich jelenléte sem több a jófajta prostituált epizódszerepénél Ott van még Jeremy Irons - jó hírű elődjéhez, Obi-Wan Kenobihoz hasonlóan teszi, amit tennie kell; bábáskodik és okít halálig S ha már a talentumnál vagyunk, a prímet egy dögös sárkánycsaj viszi Balázs Áron Forgalmazza az InterCom *** Mozart: Don Giovanni A mezei, másképpen közönséges kritikusnak is lehetnek a messzi távolból csodált, kitüntetett személyes kedvencei Például Ferruccio Furlanetto, a nagyszerű olasz basszista, aki igazán ritka vendég nálunk, ám a múlt hétfőn Budapesten lépett fel Méghozzá Leporellóként, mely szerepnek az utolsó negyedszázadban alighanem ő volt a legeslegigazibb hitbizományosa, s nagybirtokosa Ilyesformán, a recenzensi elfogultságot beismerve, s az énekesi jelenlét tüneményszerűségét kidomborítva, talán megbocsátja nekem a tisztelt olvasó, ha a Solti György emlékére rendezett, s egy-két paraszthajszál híján majd' elsőrangú (lásd alant a csillagokat!) koncertszerű Don Giovanni-előadás szereplőgárdájából most csakis az itáliai klasszisbuffóval foglalkozom Furlanettónak ma már talán nem oly fiatalos csengésű a hangja, mint az 1980-as évek elején Salzburgban rögzített Karajan-féle előadás felvételén, ám azért a padrone árnyékában zsörtölődő, s az amorális amorózó sikereit dühödt tisztelettel elirigylő Leporello figuráját mostanság is változhatatlan perfekcióval, a szikár komikusok eleganciájával adja a közönség elé Egy-egy panaszos vagy éppen felháborodott bődülése még ezen az engedményeket nem ismerően koncertszerű, az énekeseket szigorúan a zenekar mögé parancsoló előadáson sem tévesztette el a hatást, s a snájdigul jól vasalt operista helyett rögvest a démonikus úri betyár bűnsegédjét láttuk a dobogón Pedig az olasz mesterdalnok, aki egyébiránt az úgynevezett eszköztelen színészek zárt kasztjába sorolható (Don Giovanni szerepében éppúgy, mint vérfagylaló II Fülöpként vagy gutaütésesen fel-felfortyanó Don Pasqualeként), mást se tett, csak énekelt Fegyelmezetten, kollegiálisan, rangrejtve László Ferenc Művészetek Palotája, december 11 **** Titi Robin Trio, Ando Drom Lassan megszokja az ember, hogy a Művészetek Palotája termeiben izgés-mozgásra serkentő koncerteket adnak, a fölserkentség viszont kiéletlen marad A fellépők átütő erejének is próbája ez: magukhoz tudják-e rántani a publikum lelkét a széksorok fegyelméből Thierry "Titi" Robin triója a ráadásdarab eljátszásához azt a feltételt támasztotta, hogy a közönség perdüljön táncra, amiből aztán leginkább a széksorok közötti fegyelmezetten félszeg, elveszett álldogálás lett - de ez még mindig jobb, mint az, amikor a zenészek spanyolos tapsritmusait nehéz vastaps formájában igyekszik lekövetni a magyaros ritmusérzék Mire azonban eljutunk idáig, némi toporgás után körbeutaztuk a világot Az első részben játszó Ando Drom zenéjében egyfajta elfogódottságot lehetett érezni, amit legfeljebb repertoárjuk részleges frissítése indokolhatott: az új dalokban van valami érthetetlen, behízelgő táncdalszerűség, túlzott könnyűség a szokott elmélyültséghez képest A franciák keleties, indiaias hangvételben kezdtek A zenekarvezető - egyfajta "betért" roma - ekkor udon (arab lanton), majd buzukin játszott, és csak később gitáron Francis Varis ígéretesen röfögtette, nyígatta a harmonikáját, a brazil Ze Luis de Nascimento takarékosan használta ütőalkalmatosságait Már-már valami ambient irányú eltévelyedéstől tartottunk, de hármuk játékába egyre több feszültség költözött, a dallamok mintha ilyen-olyan helyi ízekre utaltak volna, e helyek pontos hollétét viszont csak sejtésszerűen rögzíthettük, de sóváran, mint valami fiktív útifilm furcsa, elérhetetlen tájait Semmi fontoskodó emelkedettség, helyette sok mosoly és derű, a zenészek önfeledten elbíbelődtek a részletekkel, játszadoztak a hangszínekkel, és csak a katalán rumba és a flamenco vidékére érve döbbentünk rá, hogy már végig is utaztattak bennünket a cigányok vándorlásának évszázadain Legalább itt, a végállomáson maradtunk volna még - kyt - Fesztivál Színház, december 16 **** Paul Murphy: The Trip A londoni bázisú, igényes, eklektikus tánczenében utazó Afro Art kiadót még a legendás producer Ashley Beedle alapította, ám manapság már a sokoldalú Paul Murphy igazgatja a céget, aki emellett rendszeresen pörgeti a jóféle, gyakorta saját kiadású vinileket világszerte - többek között hazánkban És persze töretlen szorgalommal gyártja a zenéket is - mostanra egy egész csokornyi azaz albumnyi új szerze-mény gyűlt össze A lemez be is tartja, amit címével (The Trip) ígér: Murphy képletesen és konkrétan jókora utat tesz meg, néha konkrétan mihozzánk: a Budapest Chachacha című gusztusos latin lounge műdarab például az azonos nevű, népszerű fővárosi szórakozóhelynek szóló hommage, Roger Beaujolais ihletett vibrafonjátékával és a magyar Secta Chameleon-duó vokáljával Rákerült a lemezre egy-két régebbi klasszikus is, persze kissé máshogyan - a Soul Callt, amelynek eredeti mesterszalagja elkallódott, konkrétan újravette Murphy, ezúttal hosszabban és Davide Mantovani basszusjátékával megtoldva S azt kell modanunk, a maga nemében a többi szám is épp ily tökéletes A Seven Samurai Kurosawa-filmzenén alapuló, fúvósokban gazdag dubja, a Herbie Mann Beaujolais vibrafonjátékára ápülő afro-latin funkja vagy a címadó The Trip több mint tízperces, 4/4-es hangszerszólókkal és fura effektekkel dúsított dzsesszgrúvja garantáltan megmarad a hallgatóban A Baghdad a maga zaklatott elektrodzsessz-hangulatával és a meglepően absztrakt Acid Jazz Ed tökéletes lezárása a lemeznek - az utóbbit a változatosság kedvéért a kedves kollégának, Eddie Piller kiadófőnöknek dedikálta a szerző - minek - Afro Art/Deep Distribution 2006 ***** Forradalmárok A rendszerváltás illúzióvesztése igazi, filmért kiáltó téma, mégpedig a szó művészeti értelmében: nem (csak) a történet, hanem a formanyelv szintjén Az elvásás és csorbulás technikája teheti ezt az igencsak kultúrához kötött tapasztalatot általánossá, és ebben egy olyan nemzetnek, mint a román, van némi előnye: az ő rendszerváltásuk forradalmi körülmények között zajlott (álljon itt e mondat ennyire szándékoltan óvatosan), és sokkal nagyobb kiábrándulást hozott Ezt a szomorú folyamatot helyezi elénk képekben e film Temesvár bizonyos részei semmit sem változtak '89 óta, a terek már önmagukban iróniát hordoznak - az elkoszolódott lámpák, a leomlófélben lévő lakótelepek -, s ehhez társul a személyek elvásása és kicsorbulása, a történelemtanár másnapos ébredése, a tévészerkesztő készülődése műsorára, vagy Piscoci bácsi készülődése a Télapó-szerepre A beállítások felidézik a Fehér tenyér tört, mondjuk úgy, megalázott képeit (Hajdu Szabolcs és Porumboiu között három év a korkülönbség), egyáltalán, a néhol belógó mikrofon, a henye képek a roncsfilm újabb generációját idézik A három élet aztán egy tévéadásban kapcsolódik össze, ahol jobb híján azt kéne eldönteni, hogy volt-e Temesváron '89-ben forradalom, vagy nem Az eleve abszurd kérdést egyre eszementebb diskurzus követi, a kelet-európai népek történelmi tudatának nyomorúsága pedig megkapja méltó formáját (Sajnos a magyar felirat szándékolatlanul erősíti a roncsfilmhangulatot, néha a román eredeti szöveget kell segítségül hívni a megér-téshez) - dercsényi - Forgalmazza a Szimplafilm ****. .

Pierre-Laurent Aimard elsõsorban a kortárs nagyok, Boulez, Carter, Kurtág, Ligeti zongoristájaként elismert. Ám újabban a klasszikus repertoár is foglalkoztatja, felvette Beethoven összes zongoraversenyét, és új koncertlemezén Schumann ifjúkori két remekét játssza: Szimfonikus etûdök, Karnevál. Persze most sem tagadja meg avantgárd indíttatását, a romantikus szenvedélytengerbõl, kedélyhullámzásból, hangszínorgiából nem sok marad. Egyetérthetünk némi purizmussal, de a nyereség oldalon kevés mutatkozik. Kétségtelen, hogy Aimard játékában felhangzik sok, eddig kissé rejtett polifon elem; a legszebb példája ennek a Szimfonikus etûdök 17. trackje, ahol egészen ligetisen szálazza szét a szólamokat, eljutva a poliritmika határáig. És az is kortárs vonás, hogy pl. eljátssza a Schumann által csak a szemnek, a mûvelt kottaolvasónak írt, azaz nem elõadásra szánt, általa "szfinxek"-nek nevezett, az a, asz, esz, c, h hangra alapuló zenei rejtvényeket a Karneválból. (Ez koncerten belefér, ám otthon hallgatva kissé értelmetlennek tûnik.) Mindezt a valóságos vagy vélt modernséget olykor erõszakoltan éri el Aimard. Játéka szerfölött önkényes, tempóváltásai és -választásai olykor meghökkentõek (a Karnevál "Promenade" részét még sosem hallottam ilyen gyorsan, holott az elõírás comodo), gondolkodás nélkül játszik accelerandót, ha a kottában ritartando áll (és viszont), a Karnevál elején a bal kéz akkordjait fesztelenül arpeggio veszi - miért mindez? Valamiféle koncepció jegyében, mely Schumannt a modernség amolyan elõfutáraként érzékeli. Mégis több játékosságot, ha lehetne!

- csont -

Warner Classics, összidõ: 65.27

****

Kispálya Az apa alsógatya nélkül vasal, közben fenyegeti a fiát, hogy katonai iskolába küldi. Alkalmasint semmi szükség intézményes regulákra, a kis Tommi (Alessandro Morace) elég kemény kiképzést kap otthona falai közt is. Kim Rossi Stuart (úgy is mint apa, úgy is mint rendezõ) a ridegtartásban látja szerepe lényegét. A lányával elnézõ, ám fiától túl sokat váró férfi távolról sem az a konfliktuskerülõ alkat, Tommit is az agresszív magatartásra próbálja kondicionálni. Magával cipeli fõnöke irodájába, tanulja meg a büdös kölök, hogyan kell kitaposni az elvégzett munkáért járó bért. Nemtelen versenyeket provokál közte és nõvére között, amelyekbõl csak a kisfiú jöhet ki rosszul...

A kulcsos gyerekek egyik nap iskola után hazaérve zilált anyjukat pillantják meg a lépcsõházban (Barbara Bobulova egyszerûen elragadó). Szétsírt sminkben, kezét tördelve próbálja visszanyerni gyermekei bizalmát és szeretetét. Igyekezetét az apa hazaérkezése töri darabokra: a férfi gyermekei szeme láttára a hajánál fogva cibálja ki az elõszobába. Az önmagát porig alázó nõ térden könyörög megbocsátásért.

Másnap hajnalban bíróság várja a gyerekeket a konyhában: az anya sorsa fölött ítélkezõ családi testületbõl Tommi sem maradhat ki. A gyerek megfigyelõ magatartása kiválóan alkalmas arra, hogy az õ szemüvegén keresztül mélyebben megismerhessük a lelki terror és a fizikai erõszak családon belüli mûködését. Borzasztó, mondhatom. De nincs min csodálkozni, végre is nem vattacukros hollywoodi mesére, hanem kõkemény lélektani drámára váltottunk jegyet.

Bánky Bea

A Best Hollywood bemutatója

***

A rendszámtábla története Akit a rendszer- és rendszámváltás elõtt (1990) kicsit is orrba nyomott a benzingõz, és örömet okozott neki az autók tanulmányozása, az minden bizonnyal értékelni tudja a kecskeméti testvérek - Kenyeres Péter és Tamás - hobbiját, amelynek eredményeként másfél évtized alatt közel 10 ezer darab rendszámtáblát halmoztak fel otthonukban. Aki arra is kíváncsi, hogy egy ekkora gyûjteménnyel miként lehet együtt élni, az a Közlekedési Múzeum kiállításán néhány fotó révén választ kap erre. Azaz, bár tiszteljük a gyûjtõi elhivatottságot és a múzeum kiállításszervezõi szándékát, mondjuk ki: nagyjából erre az egyetlen kérdésünkre kaphatunk választ. A rendszámtábla történetére viszont nem.

Az ugyanis nem történeti tárlat, ha felszögeznek a falra egy csomó színes, olykor érdekes alakú rendszámot. Ráadásul úgy, hogy csak a származási helyüket jelölik, de mondjuk a használatuk évszámát nem. Így ugyanis könnyen elcsodálkozik az ember például a Nagy-Britanniából származó kis, fekete, ívelt táblán - hiszen emlékeink nem erre utalnak -, vagy a zöld-fehér osztrák rendszámon, ami nemcsak a sógorok rendszámreformja elõttrõl való, de még akkoriban sem volt általános.

Persze érdekes Losonczi Pál A 00-01-es táblácskája, de csak mert odaírták, hogy az õ kocsiján volt. És tényleg jó együtt látni - kvázi tárgyi emlékekként - a magyar rendszámokat a kezdetektõl napjainkig, de egy történelmi tárlaton ez kevés. Mert mondjuk mi a helyzet a nyolcvanas évek elején végrehajtott apró reformmal, amikor a kisbuszoktól elvették a G-s rendszámot, hogy aztán a személyautókon köszönjön vissza?

Szóval, ezt a kiállítást minden autómániásnak látnia kell, de a csalódások elkerülése végett: ez csak szemezgetés egy fantasztikus méretû gyûjteménybõl.

- bajnai -

Közlekedési Múzeum, 2007. január 31-ig

***

Eragon Kivesztek a sárkányos filmek, épp itt az ideje a kissé mostoha sorsú kreatúrák újbóli légtérbe idézésének. Bár kétségkívül van egy rossz szokásuk: rögtön minimum trilógiástul zúdulnak ránk a mitológiai amalgámok, elég csak A gyûrûk ura (szent és sérthetetlen) gerjesztette, lassan szépirodalomnak kikiáltott olyan regényfolyamokra bökni, mint a Harry Potter-brancs vagy a Narnia Krónikái (az oroszlán megkönnyezése) franchise. A kapcsolódó és ütemezett játékbolti terítés ilyenkor nagycsaládos szülõk tömegeit sodorja az anyagi bizonytalanság és az idegösszeomlás közelébe. De ki tudhatná jobban egy tinédzsernél, hogy mit akar a többi gyerek! Ezt a sztorit nem akárki írta, állítólag még tizennyolc sem volt, mikor csak úgy kiszopta a kisujjából. Jelenleg deresedõ huszonvalahányasként még mindig élete fõmûvén dolgozik. Egy fiatalember ismereteivel megegyezõ félkegyelmû uruk-hai zombik, hitehagyott ex-sárkányölõ, teleportálgató mutáns, vágyálmai érinthetetlen hercegnõje és a - százezernyi jelentkezõbõl - kiválasztott alteregója népesíti be az ismerõsnek tûnõ fantáziavidéket. Nagy részét idehaza forgatták, ez szerencsénkre nem feltûnõ, mint ahogy a rettegett hadúrként próbálkozó John Malkovich jelenléte sem több a jófajta prostituált epizódszerepénél. Ott van még Jeremy Irons - jó hírû elõdjéhez, Obi-Wan Kenobihoz hasonlóan teszi, amit tennie kell; bábáskodik és okít halálig. S ha már a talentumnál vagyunk, a prímet egy dögös sárkánycsaj viszi.

Balázs Áron

Forgalmazza az InterCom

***

Mozart: Don Giovanni A mezei, másképpen közönséges kritikusnak is lehetnek a messzi távolból csodált, kitüntetett személyes kedvencei. Például Ferruccio Furlanetto, a nagyszerû olasz basszista, aki igazán ritka vendég nálunk, ám a múlt hétfõn Budapesten lépett fel. Méghozzá Leporellóként, mely szerepnek az utolsó negyedszázadban alighanem õ volt a legeslegigazibb hitbizományosa, s nagybirtokosa. Ilyesformán, a recenzensi elfogultságot beismerve, s az énekesi jelenlét tüneményszerûségét kidomborítva, talán megbocsátja nekem a tisztelt olvasó, ha a Solti György emlékére rendezett, s egy-két paraszthajszál híján majd' elsõrangú (lásd alant a csillagokat!) koncertszerû Don Giovanni-elõadás szereplõgárdájából most csakis az itáliai klasszisbuffóval foglalkozom.

Furlanettónak ma már talán nem oly fiatalos csengésû a hangja, mint az 1980-as évek elején Salzburgban rögzített Karajan-féle elõadás felvételén, ám azért a padrone árnyékában zsörtölõdõ, s az amorális amorózó sikereit dühödt tisztelettel elirigylõ Leporello figuráját mostanság is változhatatlan perfekcióval, a szikár komikusok eleganciájával adja a közönség elé. Egy-egy panaszos vagy éppen felháborodott bõdülése még ezen az engedményeket nem ismerõen koncertszerû, az énekeseket szigorúan a zenekar mögé parancsoló elõadáson sem tévesztette el a hatást, s a snájdigul jól vasalt operista helyett rögvest a démonikus úri betyár bûnsegédjét láttuk a dobogón. Pedig az olasz mesterdalnok, aki egyébiránt az úgynevezett eszköztelen színészek zárt kasztjába sorolható (Don Giovanni szerepében éppúgy, mint vérfagylaló II. Fülöpként vagy gutaütésesen fel-felfortyanó Don Pasqualeként), mást se tett, csak énekelt. Fegyelmezetten, kollegiálisan, rangrejtve.

László Ferenc

Mûvészetek Palotája, december 11.

****

Titi Robin Trio, Ando Drom Lassan megszokja az ember, hogy a Mûvészetek Palotája termeiben izgés-mozgásra serkentõ koncerteket adnak, a fölserkentség viszont kiéletlen marad. A fellépõk átütõ erejének is próbája ez: magukhoz tudják-e rántani a publikum lelkét a széksorok fegyelmébõl. Thierry "Titi" Robin triója a ráadásdarab eljátszásához azt a feltételt támasztotta, hogy a közönség perdüljön táncra, amibõl aztán leginkább a széksorok közötti fegyelmezetten félszeg, elveszett álldogálás lett - de ez még mindig jobb, mint az, amikor a zenészek spanyolos tapsritmusait nehéz vastaps formájában igyekszik lekövetni a magyaros ritmusérzék.

Mire azonban eljutunk idáig, némi toporgás után körbeutaztuk a világot. Az elsõ részben játszó Ando Drom zenéjében egyfajta elfogódottságot lehetett érezni, amit legfeljebb repertoárjuk részleges frissítése indokolhatott: az új dalokban van valami érthetetlen, behízelgõ táncdalszerûség, túlzott könnyûség a szokott elmélyültséghez képest.

A franciák keleties, indiaias hangvételben kezdtek. A zenekarvezetõ - egyfajta "betért" roma - ekkor udon (arab lanton), majd buzukin játszott, és csak késõbb gitáron. Francis Varis ígéretesen röfögtette, nyígatta a harmonikáját, a brazil Ze Luis de Nascimento takarékosan használta ütõalkalmatosságait. Már-már valami ambient irányú eltévelyedéstõl tartottunk, de hármuk játékába egyre több feszültség költözött, a dallamok mintha ilyen-olyan helyi ízekre utaltak volna, e helyek pontos hollétét viszont csak sejtésszerûen rögzíthettük, de sóváran, mint valami fiktív útifilm furcsa, elérhetetlen tájait. Semmi fontoskodó emelkedettség, helyette sok mosoly és derû, a zenészek önfeledten elbíbelõdtek a részletekkel, játszadoztak a hangszínekkel, és csak a katalán rumba és a flamenco vidékére érve döbbentünk rá, hogy már végig is utaztattak bennünket a cigányok vándorlásának évszázadain. Legalább itt, a végállomáson maradtunk volna még.

- kyt -

Fesztivál Színház, december 16.

****

Paul Murphy: The Trip A londoni bázisú, igényes, eklektikus tánczenében utazó Afro Art kiadót még a legendás producer Ashley Beedle alapította, ám manapság már a sokoldalú Paul Murphy igazgatja a céget, aki emellett rendszeresen pörgeti a jóféle, gyakorta saját kiadású vinileket világszerte - többek között hazánkban. És persze töretlen szorgalommal gyártja a zenéket is - mostanra egy egész csokornyi azaz albumnyi új szerze-mény gyûlt össze. A lemez be is tartja, amit címével (The Trip) ígér: Murphy képletesen és konkrétan jókora utat tesz meg, néha konkrétan mihozzánk: a Budapest Chachacha címû gusztusos latin lounge mûdarab például az azonos nevû, népszerû fõvárosi szórakozóhelynek szóló hommage, Roger Beaujolais ihletett vibrafonjátékával és a magyar Secta Chameleon-duó vokáljával. Rákerült a lemezre egy-két régebbi klasszikus is, persze kissé máshogyan - a Soul Callt, amelynek eredeti mesterszalagja elkallódott, konkrétan újravette Murphy, ezúttal hosszabban és Davide Mantovani basszusjátékával megtoldva. S azt kell modanunk, a maga nemében a többi szám is épp ily tökéletes. A Seven Samurai Kurosawa-filmzenén alapuló, fúvósokban gazdag dubja, a Herbie Mann Beaujolais vibrafonjátékára ápülõ afro-latin funkja vagy a címadó The Trip több mint tízperces, 4/4-es hangszerszólókkal és fura effektekkel dúsított dzsesszgrúvja garantáltan megmarad a hallgatóban. A Baghdad a maga zaklatott elektrodzsessz-hangulatával és a meglepõen absztrakt Acid Jazz Ed tökéletes lezárása a lemeznek - az utóbbit a változatosság kedvéért a kedves kollégának, Eddie Piller kiadófõnöknek dedikálta a szerzõ.

- minek -

Afro Art/Deep Distribution 2006

*****

Forradalmárok A rendszerváltás illúzióvesztése igazi, filmért kiáltó téma, mégpedig a szó mûvészeti értelmében: nem (csak) a történet, hanem a formanyelv szintjén. Az elvásás és csorbulás technikája teheti ezt az igencsak kultúrához kötött tapasztalatot általánossá, és ebben egy olyan nemzetnek, mint a román, van némi elõnye: az õ rendszerváltásuk forradalmi körülmények között zajlott (álljon itt e mondat ennyire szándékoltan óvatosan), és sokkal nagyobb kiábrándulást hozott. Ezt a szomorú folyamatot helyezi elénk képekben e film. Temesvár bizonyos részei semmit sem változtak '89 óta, a terek már önmagukban iróniát hordoznak - az elkoszolódott lámpák, a leomlófélben lévõ lakótelepek -, s ehhez társul a személyek elvásása és kicsorbulása, a történelemtanár másnapos ébredése, a tévészerkesztõ készülõdése mûsorára, vagy Piscoci bácsi készülõdése a Télapó-szerepre. A beállítások felidézik a Fehér tenyér tört, mondjuk úgy, megalázott képeit (Hajdu Szabolcs és Porumboiu között három év a korkülönbség), egyáltalán, a néhol belógó mikrofon, a henye képek a roncsfilm újabb generációját idézik.

A három élet aztán egy tévéadásban kapcsolódik össze, ahol jobb híján azt kéne eldönteni, hogy volt-e Temesváron '89-ben forradalom, vagy nem. Az eleve abszurd kérdést egyre eszementebb diskurzus követi, a kelet-európai népek történelmi tudatának nyomorúsága pedig megkapja méltó formáját.

(Sajnos a magyar felirat szándékolatlanul erõsíti a roncsfilmhangulatot, néha a román eredeti szöveget kell segítségül hívni a megér-téshez.)

- dercsényi -

Forgalmazza a Szimplafilm

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.