Lemez

Orbital: Monsters Exit

  • - minek -
  • 2018. október 20.

Zene

Olyan régen – lassan harminc éve – működik a Hartnoll testvérek elektronikus duója, hogy tavaly már másodszor kellett újjáalakítani. Az alkalomra rendes lemezt is csináltak, pályafutásuk során a kilencediket, ami azért is dicséretes, mert az előző 14 évben csak egy közös albumra tellett, ez volt a tisztesen megcsinált 2012-es Wonky. De szó sincs itt könnyes nosztalgiáról, szokásukhoz híven megpróbálnak valami újat, valami mást csinálni. A dráma és az irónia keveredik a lemez minden gondosan kimunkált percében, miközben annak címét is az 1996-os emblematikus klasszikusuk (The Box) videójában felvillanó egyik üzenetből kölcsönözték. Zeneileg egyszerre reflektálnak (kellő távolságtartással) a boldogult emlékezetű kilencvenes évek hedonizmusban telt napjaira, illetve korunk sokszor tenyérbemászóan lakodalmas elektronikus popzenéjére. A Hoo Hoo Ha Ha például ismerősen primkó handbag house (a néhai Stretch & Vern duó modorában), amit rögtön egy melodramatikus szinti-hop darab, a Raid követ.
A technohimnuszaik önfeledtnek tűnő, mégis kissé szomorkásan savazgatós tónusát tökéletesen adja vissza a beszédes című P. H. U. K. (Please Help the United Kingdom), ám nincs olyan hangulat, amiben gondatlanul benne felejtenék a befogadót, hisz erre is jön valami más. A There Will Come a Time című zárószámban, ami könnyedén az emblematikus Orbital-finálék nyomába érhet, Brian Cox részecskefizikus-professzor mesél nekünk az elkerülhetetlen pusztulásról úgy személyes, mint szakmájához illő, kozmikus szinten. És közben a létezés és gondolkodás csodájáról is, pulzáló szintiakkordok és egyszerű dobalapok sodrásában. A stílusok és hangulatok kavalkádja mögül jól kihallatszik Hartnollék egyszerre vidám és szomorú kinyilatkoztatása, ahogy zenés apokalipszis formájában közvetítik a világ és szeretett szűkebb brit hazájuk megállíthatatlan romlását.

ACP, 2018

 

 és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.