Lemez

Orbital: Monsters Exit

  • - minek -
  • 2018. október 20.

Zene

Olyan régen – lassan harminc éve – működik a Hartnoll testvérek elektronikus duója, hogy tavaly már másodszor kellett újjáalakítani. Az alkalomra rendes lemezt is csináltak, pályafutásuk során a kilencediket, ami azért is dicséretes, mert az előző 14 évben csak egy közös albumra tellett, ez volt a tisztesen megcsinált 2012-es Wonky. De szó sincs itt könnyes nosztalgiáról, szokásukhoz híven megpróbálnak valami újat, valami mást csinálni. A dráma és az irónia keveredik a lemez minden gondosan kimunkált percében, miközben annak címét is az 1996-os emblematikus klasszikusuk (The Box) videójában felvillanó egyik üzenetből kölcsönözték. Zeneileg egyszerre reflektálnak (kellő távolságtartással) a boldogult emlékezetű kilencvenes évek hedonizmusban telt napjaira, illetve korunk sokszor tenyérbemászóan lakodalmas elektronikus popzenéjére. A Hoo Hoo Ha Ha például ismerősen primkó handbag house (a néhai Stretch & Vern duó modorában), amit rögtön egy melodramatikus szinti-hop darab, a Raid követ.
A technohimnuszaik önfeledtnek tűnő, mégis kissé szomorkásan savazgatós tónusát tökéletesen adja vissza a beszédes című P. H. U. K. (Please Help the United Kingdom), ám nincs olyan hangulat, amiben gondatlanul benne felejtenék a befogadót, hisz erre is jön valami más. A There Will Come a Time című zárószámban, ami könnyedén az emblematikus Orbital-finálék nyomába érhet, Brian Cox részecskefizikus-professzor mesél nekünk az elkerülhetetlen pusztulásról úgy személyes, mint szakmájához illő, kozmikus szinten. És közben a létezés és gondolkodás csodájáról is, pulzáló szintiakkordok és egyszerű dobalapok sodrásában. A stílusok és hangulatok kavalkádja mögül jól kihallatszik Hartnollék egyszerre vidám és szomorú kinyilatkoztatása, ahogy zenés apokalipszis formájában közvetítik a világ és szeretett szűkebb brit hazájuk megállíthatatlan romlását.

ACP, 2018

 

 és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.