Lemez

Orbital: Monsters Exit

  • - minek -
  • 2018. október 20.

Zene

Olyan régen – lassan harminc éve – működik a Hartnoll testvérek elektronikus duója, hogy tavaly már másodszor kellett újjáalakítani. Az alkalomra rendes lemezt is csináltak, pályafutásuk során a kilencediket, ami azért is dicséretes, mert az előző 14 évben csak egy közös albumra tellett, ez volt a tisztesen megcsinált 2012-es Wonky. De szó sincs itt könnyes nosztalgiáról, szokásukhoz híven megpróbálnak valami újat, valami mást csinálni. A dráma és az irónia keveredik a lemez minden gondosan kimunkált percében, miközben annak címét is az 1996-os emblematikus klasszikusuk (The Box) videójában felvillanó egyik üzenetből kölcsönözték. Zeneileg egyszerre reflektálnak (kellő távolságtartással) a boldogult emlékezetű kilencvenes évek hedonizmusban telt napjaira, illetve korunk sokszor tenyérbemászóan lakodalmas elektronikus popzenéjére. A Hoo Hoo Ha Ha például ismerősen primkó handbag house (a néhai Stretch & Vern duó modorában), amit rögtön egy melodramatikus szinti-hop darab, a Raid követ.
A technohimnuszaik önfeledtnek tűnő, mégis kissé szomorkásan savazgatós tónusát tökéletesen adja vissza a beszédes című P. H. U. K. (Please Help the United Kingdom), ám nincs olyan hangulat, amiben gondatlanul benne felejtenék a befogadót, hisz erre is jön valami más. A There Will Come a Time című zárószámban, ami könnyedén az emblematikus Orbital-finálék nyomába érhet, Brian Cox részecskefizikus-professzor mesél nekünk az elkerülhetetlen pusztulásról úgy személyes, mint szakmájához illő, kozmikus szinten. És közben a létezés és gondolkodás csodájáról is, pulzáló szintiakkordok és egyszerű dobalapok sodrásában. A stílusok és hangulatok kavalkádja mögül jól kihallatszik Hartnollék egyszerre vidám és szomorú kinyilatkoztatása, ahogy zenés apokalipszis formájában közvetítik a világ és szeretett szűkebb brit hazájuk megállíthatatlan romlását.

ACP, 2018

 

 és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.