Lemez

Paul McCartney: Egypt Station

Zene

Az immár 76 éves legenda tavaly, a Sgt. Pepper ötvenéves jubileumi kiadásának felügyeletekor döntött úgy, hogy ideje ismét egy konceptalbumot csinálni. Különösebb kerettörténetre ne számítsunk, a koncepció kimerül egy rövid instrumentális intróban, illetve outróban, illetve még 14 dalban. Az Egypt Station hosszú és kissé egyenetlen lemez, de végig leköti a figyelmünket. Macca és Greg Kurstin producer nagyjából úgy rakta össze a számokat, hogy egy zongora alapú dalt mindig egy gitárosabb darab követ.

Akárcsak a legutóbbi két album (a 2007-es Memory Almost Full és a 2013-as New), úgy az Egypt Station is McCartney két, kora nyolcvanas évekbeli lemezéhez, a Tug of Warhoz és a Pipes of Peace-hez hasonlítható zeneileg. Ami a szövegeket illeti, a témamerítés változatos: az I Don’t Know a depresszióról, a Confidante egy régi gitárról, a nagyszerű Happy With You (mely a Fehér Album akusztikus triászát, a Blackbirdöt, az I Willt és a Mother Nature’s Sont idézi) meg éppenséggel a felnövésről szól. De szóba jön az internet bullying (Who Cares), az izraeli helyzet (People Want Peace), régi apai intelmek (Do It Now) és a globális felmelegedés is (Despite Repeated Warnings) – ez egy közel hétperces, több részből álló felvétel, akárcsak a záró Hunt You Down / Naked / C-Link is.

További két dalt fontos még ki­emelni: a Dominoes végén hallható fura effektek a Tomorrow Never Knows és a Strawberry Fields Forever kísérleti hangkollázsait idézik, az elektronikus Back in Brazilról pedig eszünkbe juthat Macca experimentális projektje, a Fireman. Összességében egyik dal sem gyenge vagy unalmas, és még sokáig lehetne elemezgetni mindenféle rejtett apróságot. Viszont bármennyire is jó album lett az Egypt Station, azért ne csodálkozzon senki, aki elvetődik a decemberi bécsi koncertekre, ha csak egy-két szám csendül fel róla. A setlist gerincét úgyis az 1970 előtt született szerzemények fogják adni.

Capitol, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.