Lemez

Paul McCartney: Egypt Station

Zene

Az immár 76 éves legenda tavaly, a Sgt. Pepper ötvenéves jubileumi kiadásának felügyeletekor döntött úgy, hogy ideje ismét egy konceptalbumot csinálni. Különösebb kerettörténetre ne számítsunk, a koncepció kimerül egy rövid instrumentális intróban, illetve outróban, illetve még 14 dalban. Az Egypt Station hosszú és kissé egyenetlen lemez, de végig leköti a figyelmünket. Macca és Greg Kurstin producer nagyjából úgy rakta össze a számokat, hogy egy zongora alapú dalt mindig egy gitárosabb darab követ.

Akárcsak a legutóbbi két album (a 2007-es Memory Almost Full és a 2013-as New), úgy az Egypt Station is McCartney két, kora nyolcvanas évekbeli lemezéhez, a Tug of Warhoz és a Pipes of Peace-hez hasonlítható zeneileg. Ami a szövegeket illeti, a témamerítés változatos: az I Don’t Know a depresszióról, a Confidante egy régi gitárról, a nagyszerű Happy With You (mely a Fehér Album akusztikus triászát, a Blackbirdöt, az I Willt és a Mother Nature’s Sont idézi) meg éppenséggel a felnövésről szól. De szóba jön az internet bullying (Who Cares), az izraeli helyzet (People Want Peace), régi apai intelmek (Do It Now) és a globális felmelegedés is (Despite Repeated Warnings) – ez egy közel hétperces, több részből álló felvétel, akárcsak a záró Hunt You Down / Naked / C-Link is.

További két dalt fontos még ki­emelni: a Dominoes végén hallható fura effektek a Tomorrow Never Knows és a Strawberry Fields Forever kísérleti hangkollázsait idézik, az elektronikus Back in Brazilról pedig eszünkbe juthat Macca experimentális projektje, a Fireman. Összességében egyik dal sem gyenge vagy unalmas, és még sokáig lehetne elemezgetni mindenféle rejtett apróságot. Viszont bármennyire is jó album lett az Egypt Station, azért ne csodálkozzon senki, aki elvetődik a decemberi bécsi koncertekre, ha csak egy-két szám csendül fel róla. A setlist gerincét úgyis az 1970 előtt született szerzemények fogják adni.

Capitol, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.