Lemez

Saint-Saëns: Zongoraművek

  • - csk -
  • 2018. október 20.

Zene

A Brahms-kortárs (de Brahmsot közel negyedszázaddal túlélő) francia zeneszerző, Camille Saint-Saëns (1835–1921) termését gyakran lekicsinylik. Leginkább három műve arat igazi elismerést: a Sámson és Delila című opera, az Orgonaszimfónia és a humoros miniatűröket felsorakoztató Állatok farsangja. A sztereotip kifogás vele szemben az, hogy maradi zeneszerző, vaskalapos akadémikus. Liszt Ferenc barátja és csodálója volt, és epés megjegyzéseket tett a nála majd’ harminc évvel fiatalabb De­bus­­syre (akit szintén túlélt) – de az igazság az, hogy Saint-Saëns nagyszerű szerző, zenéje tele élettel és invencióval. Csak éppen az utókor nem veszi a fáradságot, hogy megismerje.

Ebben segít most a korábban Ravel összes zongoraművének kitűnő felvételével figyelmet keltő Bertrand Chamayou – a Diapason magazin szerint „a zongorázás új francia hercege” – és a kiváló Emmanuel Krivine vezényletével magas színvonalon játszó Orchestre National de France. Mire csodálkozhatunk rá ihletett és szuggesztív előadásukban? A 2. zongoraverseny súlyára, erejére, s a benne megnyilvánuló, nyíltan vállalt Beethoven-, Liszt-, Schumann- és Mendelssohn-hatásra, az elbájolóan egzotikus 5. „Egyiptomi” zongoraverseny különleges dallamfordulataira és színeire, Saint-Saëns pianisztikus írásmódjának pazar virtuozitására, és persze a liszti inspirációra a rövid szólódarabokban, amelyek a lemezen a zongoraversenyek nyújtotta képet kiegészítik és árnyalják. Egy francia zeneszerző, aki nem tagadja meg a vele született eleganciát, de gondolkodásmódjának komolyságában a németek tanítványa.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.