Lemez

Saint-Saëns: Zongoraművek

  • - csk -
  • 2018. október 20.

Zene

A Brahms-kortárs (de Brahmsot közel negyedszázaddal túlélő) francia zeneszerző, Camille Saint-Saëns (1835–1921) termését gyakran lekicsinylik. Leginkább három műve arat igazi elismerést: a Sámson és Delila című opera, az Orgonaszimfónia és a humoros miniatűröket felsorakoztató Állatok farsangja. A sztereotip kifogás vele szemben az, hogy maradi zeneszerző, vaskalapos akadémikus. Liszt Ferenc barátja és csodálója volt, és epés megjegyzéseket tett a nála majd’ harminc évvel fiatalabb De­bus­­syre (akit szintén túlélt) – de az igazság az, hogy Saint-Saëns nagyszerű szerző, zenéje tele élettel és invencióval. Csak éppen az utókor nem veszi a fáradságot, hogy megismerje.

Ebben segít most a korábban Ravel összes zongoraművének kitűnő felvételével figyelmet keltő Bertrand Chamayou – a Diapason magazin szerint „a zongorázás új francia hercege” – és a kiváló Emmanuel Krivine vezényletével magas színvonalon játszó Orchestre National de France. Mire csodálkozhatunk rá ihletett és szuggesztív előadásukban? A 2. zongoraverseny súlyára, erejére, s a benne megnyilvánuló, nyíltan vállalt Beethoven-, Liszt-, Schumann- és Mendelssohn-hatásra, az elbájolóan egzotikus 5. „Egyiptomi” zongoraverseny különleges dallamfordulataira és színeire, Saint-Saëns pianisztikus írásmódjának pazar virtuozitására, és persze a liszti inspirációra a rövid szólódarabokban, amelyek a lemezen a zongoraversenyek nyújtotta képet kiegészítik és árnyalják. Egy francia zeneszerző, aki nem tagadja meg a vele született eleganciát, de gondolkodásmódjának komolyságában a németek tanítványa.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.