Lemez

Saint-Saëns: Zongoraművek

  • - csk -
  • 2018. október 20.

Zene

A Brahms-kortárs (de Brahmsot közel negyedszázaddal túlélő) francia zeneszerző, Camille Saint-Saëns (1835–1921) termését gyakran lekicsinylik. Leginkább három műve arat igazi elismerést: a Sámson és Delila című opera, az Orgonaszimfónia és a humoros miniatűröket felsorakoztató Állatok farsangja. A sztereotip kifogás vele szemben az, hogy maradi zeneszerző, vaskalapos akadémikus. Liszt Ferenc barátja és csodálója volt, és epés megjegyzéseket tett a nála majd’ harminc évvel fiatalabb De­bus­­syre (akit szintén túlélt) – de az igazság az, hogy Saint-Saëns nagyszerű szerző, zenéje tele élettel és invencióval. Csak éppen az utókor nem veszi a fáradságot, hogy megismerje.

Ebben segít most a korábban Ravel összes zongoraművének kitűnő felvételével figyelmet keltő Bertrand Chamayou – a Diapason magazin szerint „a zongorázás új francia hercege” – és a kiváló Emmanuel Krivine vezényletével magas színvonalon játszó Orchestre National de France. Mire csodálkozhatunk rá ihletett és szuggesztív előadásukban? A 2. zongoraverseny súlyára, erejére, s a benne megnyilvánuló, nyíltan vállalt Beethoven-, Liszt-, Schumann- és Mendelssohn-hatásra, az elbájolóan egzotikus 5. „Egyiptomi” zongoraverseny különleges dallamfordulataira és színeire, Saint-Saëns pianisztikus írásmódjának pazar virtuozitására, és persze a liszti inspirációra a rövid szólódarabokban, amelyek a lemezen a zongoraversenyek nyújtotta képet kiegészítik és árnyalják. Egy francia zeneszerző, aki nem tagadja meg a vele született eleganciát, de gondolkodásmódjának komolyságában a németek tanítványa.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.