Lemez

Rácz Ödön

Zene

Nagybőgőre komponált versenyműveket ugyan vajmi ritkán hallgatunk, de az alighanem még ritkábban fordul elő, hogy a nagyhírű Deutsche Grammophon magyar szólistával dobjon piacra egy lemezt. Rácz Ödönnel, a Bécsi Filharmonikusok érdemes beltagjával a napokban megtörtént az utóbbi, bízvást kivételesnek mondható esemény, s így aztán most mi is fölszámolhatjuk fentebb említett mulasztásunkat, elvégre a 34 esztendős mélyvonós zenész lemezén mindjárt három komplett nagybőgőverseny sorjázik. Mozart és Haydn alkalmi kvartettező társai, Vanhal és Dittersdorf, valamint a nagybőgő Paganinije, a romantikus Bottesini egy-egy versenyműve került Rácz vonója alá, s ő egyszerre bizonyítja e kompozíciók rangját, választott hangszerének izgalmasságát és a maga bravúros tehetségét. A muzsikus ugyanis, akinek az apja, a nagyapja, sőt már a dédapja is nagybőgős volt, boszorkányos mestere hangszerének, s a hallgató által máskor – bocsánatos felületességgel – brummogásként azonosított bőgőhang ezen a lemezen olyan árnyaltsággal szólal meg, amilyet korábban talán nem is tartottunk lehetségesnek. A hagyományosan a gordonkának tulajdonított emberlelkű ékesszólás ezen a felvételsorozaton a mélyebb hangú nagy testvér sajátja: a lassú tételek elmélyült és bölcsességet sugárzó hangvétele legalább annyira imponáló, mint Rácz oly agilis és a hangszer lehetőségeit végletekig kihasználó játéka a szélső tételekben, s különösen a finálékban. Rácz Ödön a Liszt Ferenc Kamarazenekart választotta partneréül e felvételek elkészítéséhez, s az együttes érezhető elkötelezettséggel és igyekezettel teljesítette kísérői föladatát. Rolla János és kollégái lemezkészítői aranykoruk múltán is jó adottságú zenekarnak bizonyulnak e versenyművek felvételén, még ha nem is tudnak mindenütt lépést tartani a nagybőgős, helyesebben a nagy bőgős gyakran előreiramló virtuozitásával.

Deutsche Grammophon, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.