performansz - TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA ÉS GERGYE KRISZTIÁN: VÉR-REFLEX

  • - sisso -
  • 2009. március 12.

Zene

Árvai György rendező és látványtervező húsz éve műveli kegyetlen színházát. A performer és a néző tűréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségből igyekszik műalkotást teremteni.
Árvai György rendezõ és látványtervezõ húsz éve mûveli kegyetlen színházát. A performer és a nézõ tûréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségbõl igyekszik mûalkotást teremteni. Bozsik Yvette-tel közös munkája (Eleven tér, 1988) hírhedt lett a kezdetekkor, aki nem látta, az is városi legendaként terjesztette, hogy a rendezõ egy szûk terráriumba zárta a lázadó balerinát. Gergye Krisztián táncos-koreográfussal most másodszor mûködik együtt egy "tesztelésen", ami végre leplezetlenné teszi Árvai munkamódszerét. Kívülálló kutatócsoport tagjaként figyeli meg, hogyan idézi fel Gergye az elmúlt évtizedek radikális performereit-akcionistáit (Hermann Nitsch, Günter Brus, Hajas Tibor és társaik) - az önvérvételtõl az öncsonkításon és a testnedvekkel meg a fulladással való "játékon" át az állati belsõ szervek szerepeltetéséig Gergye kimeríti a performanszlexikont. Preparált minden, de mégsem lehet tudni, mennyit kínlódik az elõadó. Közben egy képernyõn a rideg, színpadként funkcionáló, kínzókamrákkal teli vaskifutó felett folyamatosan adagolják a történeti és az aktuális, az elõadásra reflektáló információt.

Végül az addig szõnyegként terülõ "vásznat", amelyet az elõadó közben "összemocskolt", felhúzza egy mechanikus szerkezet, és meghökkentõ, végsõ, bûzlõ festmény tárul a nézõk elé. A "varázsló" pedig végig csak figyel, majd lehozatja a színpadról a hisztérikussá vált, kimerült elõadót. Kifordított, steril világ ez: míg a performerek a saját bõrüket vitték a vásárra, a rendezõ itt más bõrével teszi ugyanezt. Emiatt lehet nem szeretni, de nem hazudik, egy lehetséges utat kínál, amelyben az alkotó kíméletlen tekintete kapja a fõszerepet. Vészesen skizofrén, korhatáros és csak erõs idegzetûeknek ajánlott.

MU Színház, február 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.