performansz - TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA ÉS GERGYE KRISZTIÁN: VÉR-REFLEX

  • - sisso -
  • 2009. március 12.

Zene

Árvai György rendező és látványtervező húsz éve műveli kegyetlen színházát. A performer és a néző tűréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségből igyekszik műalkotást teremteni.
Árvai György rendezõ és látványtervezõ húsz éve mûveli kegyetlen színházát. A performer és a nézõ tûréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségbõl igyekszik mûalkotást teremteni. Bozsik Yvette-tel közös munkája (Eleven tér, 1988) hírhedt lett a kezdetekkor, aki nem látta, az is városi legendaként terjesztette, hogy a rendezõ egy szûk terráriumba zárta a lázadó balerinát. Gergye Krisztián táncos-koreográfussal most másodszor mûködik együtt egy "tesztelésen", ami végre leplezetlenné teszi Árvai munkamódszerét. Kívülálló kutatócsoport tagjaként figyeli meg, hogyan idézi fel Gergye az elmúlt évtizedek radikális performereit-akcionistáit (Hermann Nitsch, Günter Brus, Hajas Tibor és társaik) - az önvérvételtõl az öncsonkításon és a testnedvekkel meg a fulladással való "játékon" át az állati belsõ szervek szerepeltetéséig Gergye kimeríti a performanszlexikont. Preparált minden, de mégsem lehet tudni, mennyit kínlódik az elõadó. Közben egy képernyõn a rideg, színpadként funkcionáló, kínzókamrákkal teli vaskifutó felett folyamatosan adagolják a történeti és az aktuális, az elõadásra reflektáló információt.

Végül az addig szõnyegként terülõ "vásznat", amelyet az elõadó közben "összemocskolt", felhúzza egy mechanikus szerkezet, és meghökkentõ, végsõ, bûzlõ festmény tárul a nézõk elé. A "varázsló" pedig végig csak figyel, majd lehozatja a színpadról a hisztérikussá vált, kimerült elõadót. Kifordított, steril világ ez: míg a performerek a saját bõrüket vitték a vásárra, a rendezõ itt más bõrével teszi ugyanezt. Emiatt lehet nem szeretni, de nem hazudik, egy lehetséges utat kínál, amelyben az alkotó kíméletlen tekintete kapja a fõszerepet. Vészesen skizofrén, korhatáros és csak erõs idegzetûeknek ajánlott.

MU Színház, február 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.