performansz - TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA ÉS GERGYE KRISZTIÁN: VÉR-REFLEX

  • - sisso -
  • 2009. március 12.

Zene

Árvai György rendező és látványtervező húsz éve műveli kegyetlen színházát. A performer és a néző tűréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségből igyekszik műalkotást teremteni.
Árvai György rendezõ és látványtervezõ húsz éve mûveli kegyetlen színházát. A performer és a nézõ tûréshatáraival kísérletezik, a megsemmisülés izgatja, a kiszolgáltatott test és a nyers, közönyös tér közti feszültségbõl igyekszik mûalkotást teremteni. Bozsik Yvette-tel közös munkája (Eleven tér, 1988) hírhedt lett a kezdetekkor, aki nem látta, az is városi legendaként terjesztette, hogy a rendezõ egy szûk terráriumba zárta a lázadó balerinát. Gergye Krisztián táncos-koreográfussal most másodszor mûködik együtt egy "tesztelésen", ami végre leplezetlenné teszi Árvai munkamódszerét. Kívülálló kutatócsoport tagjaként figyeli meg, hogyan idézi fel Gergye az elmúlt évtizedek radikális performereit-akcionistáit (Hermann Nitsch, Günter Brus, Hajas Tibor és társaik) - az önvérvételtõl az öncsonkításon és a testnedvekkel meg a fulladással való "játékon" át az állati belsõ szervek szerepeltetéséig Gergye kimeríti a performanszlexikont. Preparált minden, de mégsem lehet tudni, mennyit kínlódik az elõadó. Közben egy képernyõn a rideg, színpadként funkcionáló, kínzókamrákkal teli vaskifutó felett folyamatosan adagolják a történeti és az aktuális, az elõadásra reflektáló információt.

Végül az addig szõnyegként terülõ "vásznat", amelyet az elõadó közben "összemocskolt", felhúzza egy mechanikus szerkezet, és meghökkentõ, végsõ, bûzlõ festmény tárul a nézõk elé. A "varázsló" pedig végig csak figyel, majd lehozatja a színpadról a hisztérikussá vált, kimerült elõadót. Kifordított, steril világ ez: míg a performerek a saját bõrüket vitték a vásárra, a rendezõ itt más bõrével teszi ugyanezt. Emiatt lehet nem szeretni, de nem hazudik, egy lehetséges utat kínál, amelyben az alkotó kíméletlen tekintete kapja a fõszerepet. Vészesen skizofrén, korhatáros és csak erõs idegzetûeknek ajánlott.

MU Színház, február 22.

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.