Koncert

Roberto Castillo & Juancho Herrera

Zene

A hamisítatlan kávéházi hangulatot sajnos egyre kevesebb helyen lehet átélni Budapesten, de azért a Ráday utcában maradt még pár hely, ahol megkaphatjuk az élményt. Az iF kávézó kétségkívül ilyen: már útközben, az innen kiáradó mediterrán ritmusok hallatán olyan érzésem volt, mintha Spanyolországban, még inkább Latin-Amerikában lennék egy fülledt nyári estén, ahonnan az aznapi fellépők is származtak.

Juancho Herrerát és zenekarát New Yorkban láttam másfél évvel ezelőtt, a venezuelai gitáros-énekes ugyanis jó ideje ott él. Hozzánk magyar feleségének, a szintén zenész Pankovits Nikolettnek köszönhetően került, rövidebb időszakokra többször is hazalátogattak már együtt, a járvány kitörésekor pedig úgy döntöttek, itt vészelik át a karantént. A korlátozások lazítása óta Herrera, ha nem is a teljes zenekarral, de legalább egy ütőhangszeres, a szintén venezuelai Roberto Castillo közreműködésével szokott fellépni.

A duó nagyon erős energiákat mozgatott meg: visszafogott, „csendes-ülős” produkció helyett igazi latin tánczenét kapott a közönség, néhányan a teraszon el is kezdtek táncolni. Amikor pedig a főként népdalokat éneklő Pankovits is csatlakozott hozzájuk, megmutatták, hogy ebben a stílusban is legalább annyira otthonosan mozognak. Bónuszként néhány dal erejéig a jazzénekesnő Király Martina, valamint két másik ütőhangszeres, Jankó Miki (Rackajam), illetve a Lovasival és Kiss Tibivel is együtt játszó Gábor Andor is beszállt az örömzenélésbe, és ugyan a repertoárból szinte semmit sem ismertem, hallgattam volna még sokkal tovább is, pedig nem volt rövidnek mondható a műsor.

iF Cafe Jazz Club, augusztus 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.