Interjú

„Semmi sem olyan, mint korábban”

Erki Pehk karmester

Zene

Emlékezetes beugrással mentette meg 2015-ben az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét, három évvel később a Sinfonietta Rīga élén a CAFe Budapest nyitókoncertjét dirigálta a Müpában, október 11-én pedig tallinni zenésztársaival egyesítik erőiket a Liszt Ünnepen. Az észt dirigenssel az idén kilencvenéves Arvo Pärtnek szentelt koncert apropóján beszélgettünk az észtek többnyelvűségéről, a Pärt-zene misztikumáról, a transzba esett hegedűsről, a háború miatt megszűnt keleti kapcsolatokról is.

Magyar Narancs: Egyértelmű volt, hogy zenész lesz belőled?

Erki Pehk: Ez soha nem volt számomra kérdés. Szülővárosomban, Võruban édesapám, Heino Pehk volt a „Maestro”, és amint megtanultam járni, a koncertjei végén én szaladtam a színpadra, hogy átadjam neki a virágcsokrot. A leningrádi televízió a szovjet időkben vasárnap reggelente a Leningrádi Filharmonikusok koncertjeit sugározta. Ötéves lehettem, és a kanapén állva lengettem a karomat a Sosztakovics-szimfóniákra, pont úgy, ahogy apámtól ellestem. A karmester, Jevgenyij Mravinszkij mozdulatait, szúrós tekintetét a végtelenségig el tudtam volna nézni. Aztán, amikor már Tallinnban tanultam, feltettem magamnak a kérdést: tényleg képes lennék napi öt órát gyakorolni, hogy jó zongorista legyek? Nem arról van szó, hogy ne lenne meg bennem a kellő szenvedély, de rosszul viselem a gyakorlással járó rendszeres egyedüllétet. Létszükségletem, hogy az emberekhez kapcsolódjak, ezért is akartam mindenáron vezényelni.

MN: A családod mit szólt hozzá?

EP: Apámat hívtam fel, hogy elújságoljam: karmester szeretnék lenni. Válaszképpen némi hümmögést hallottam. Aztán azzal folytattam, hogy nem kórust szeretnék vezényelni, mint ő, hanem zenekarokat. Ekkor aztán beállt a teljes csend a vonal végén.

MN: Csalódás volt számára, hogy nem őt akarod követni?

EP: A hallgatása sokatmondó volt. A zenéről soha nem tudtam vele beszélgetni, amit őszintén sajnálok, mert kiváló muzsikus volt. Amikor vezényelt, a keze valósággal megszólalt, s ezt a képességét szerencsére sikerült ellesnem tőle. Soha nem dicsért meg egyetlen fellépésemért sem. Édesanyám persze minden alkalommal ott volt, ő a legnagyobb rajongóm – az ő szavai azonban más lelki szinten hatnak, hiszen ő nem zenész. Apám fiatalon úgy döntött, hogy Võruban marad, és emiatt a döntése miatt élethosszig csalódott volt. Talán akkor, a telefonbeszélgetésünk alatt döbbent rá, hogy az övénél látványosabb jövőt képzelek el magamnak, ezért sem tudott őszintén lelkesedni.

MN: Hogyan befolyásolta az életedet, hogy nem a hivatalos észt, hanem a délkeleti országrészben beszélt, saját irodalmisággal rendelkező võro az anyanyelved?

EP: A kétnyelvűségemről akkor bizonyosodtam meg, amikor Tallinnba költöztem. Alig értették, mit is akarok valójában mondani: a beszédstílusom idegenül hatott, nem értették a vicceimet. Ez egyfajta kulturális sokkot okozott nekem, egy idő után fel is hagytam az anekdotázással. A családunk anyai ágának ez az anyanyelve, apám viszont nem volt tősgyökeres võrui, mégis megpróbált úgy tenni, mintha a nyelvüket beszélné. Aztán a Szovjet­unió összeomlását követően kapóra jött neki az úgy-ahogy felszedett nyelvtudás, mert sokat lépett fel Finnországban, és a võrót a finnek sokkal jobban megértik, mint az észtet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.