Interjú

„Semmi sem olyan, mint korábban”

Erki Pehk karmester

Zene

Emlékezetes beugrással mentette meg 2015-ben az Óbudai Danubia Zenekar koncertjét, három évvel később a Sinfonietta Rīga élén a CAFe Budapest nyitókoncertjét dirigálta a Müpában, október 11-én pedig tallinni zenésztársaival egyesítik erőiket a Liszt Ünnepen. Az észt dirigenssel az idén kilencvenéves Arvo Pärtnek szentelt koncert apropóján beszélgettünk az észtek többnyelvűségéről, a Pärt-zene misztikumáról, a transzba esett hegedűsről, a háború miatt megszűnt keleti kapcsolatokról is.

Magyar Narancs: Egyértelmű volt, hogy zenész lesz belőled?

Erki Pehk: Ez soha nem volt számomra kérdés. Szülővárosomban, Võruban édesapám, Heino Pehk volt a „Maestro”, és amint megtanultam járni, a koncertjei végén én szaladtam a színpadra, hogy átadjam neki a virágcsokrot. A leningrádi televízió a szovjet időkben vasárnap reggelente a Leningrádi Filharmonikusok koncertjeit sugározta. Ötéves lehettem, és a kanapén állva lengettem a karomat a Sosztakovics-szimfóniákra, pont úgy, ahogy apámtól ellestem. A karmester, Jevgenyij Mravinszkij mozdulatait, szúrós tekintetét a végtelenségig el tudtam volna nézni. Aztán, amikor már Tallinnban tanultam, feltettem magamnak a kérdést: tényleg képes lennék napi öt órát gyakorolni, hogy jó zongorista legyek? Nem arról van szó, hogy ne lenne meg bennem a kellő szenvedély, de rosszul viselem a gyakorlással járó rendszeres egyedüllétet. Létszükségletem, hogy az emberekhez kapcsolódjak, ezért is akartam mindenáron vezényelni.

MN: A családod mit szólt hozzá?

EP: Apámat hívtam fel, hogy elújságoljam: karmester szeretnék lenni. Válaszképpen némi hümmögést hallottam. Aztán azzal folytattam, hogy nem kórust szeretnék vezényelni, mint ő, hanem zenekarokat. Ekkor aztán beállt a teljes csend a vonal végén.

MN: Csalódás volt számára, hogy nem őt akarod követni?

EP: A hallgatása sokatmondó volt. A zenéről soha nem tudtam vele beszélgetni, amit őszintén sajnálok, mert kiváló muzsikus volt. Amikor vezényelt, a keze valósággal megszólalt, s ezt a képességét szerencsére sikerült ellesnem tőle. Soha nem dicsért meg egyetlen fellépésemért sem. Édesanyám persze minden alkalommal ott volt, ő a legnagyobb rajongóm – az ő szavai azonban más lelki szinten hatnak, hiszen ő nem zenész. Apám fiatalon úgy döntött, hogy Võruban marad, és emiatt a döntése miatt élethosszig csalódott volt. Talán akkor, a telefonbeszélgetésünk alatt döbbent rá, hogy az övénél látványosabb jövőt képzelek el magamnak, ezért sem tudott őszintén lelkesedni.

MN: Hogyan befolyásolta az életedet, hogy nem a hivatalos észt, hanem a délkeleti országrészben beszélt, saját irodalmisággal rendelkező võro az anyanyelved?

EP: A kétnyelvűségemről akkor bizonyosodtam meg, amikor Tallinnba költöztem. Alig értették, mit is akarok valójában mondani: a beszédstílusom idegenül hatott, nem értették a vicceimet. Ez egyfajta kulturális sokkot okozott nekem, egy idő után fel is hagytam az anekdotázással. A családunk anyai ágának ez az anyanyelve, apám viszont nem volt tősgyökeres võrui, mégis megpróbált úgy tenni, mintha a nyelvüket beszélné. Aztán a Szovjet­unió összeomlását követően kapóra jött neki az úgy-ahogy felszedett nyelvtudás, mert sokat lépett fel Finnországban, és a võrót a finnek sokkal jobban megértik, mint az észtet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?