mi a kotta?

Szállj, gondolat!

  • mi a kotta
  • 2025. július 16.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/29. hétre

„…hogyan lehet Dohnányit antiszemitizmussal vádolni? Nem tudom, kinek telik ebben öröme és miért teszi? Éppen az egyik legnagyobb élő muzsikus ellen? Mélyen fájlalom ezt, mert éppen Dohnányi volt az, aki zenei fejlődésemre a legnagyobb mértékben kihatott. (…) Bizony rosszul esik, hogy most, amikor az újjáépítés munkája oly szépen halad, éppen Dohnányi ragyogó művészetét nélkülözzük” – írta Weiner Leó a színész Sugár Jenőnek, miután a világháború befejezése után éveken át mocskolta a sajtó Dohnányi Ernőt. A komponistát – aki előbb Argentínába, majd Floridába emigrált – tucatnyi cikk vádolta nácibarátsággal, antiszemitizmussal, nevezték őt „Szálasi dirigensének”, „a tömeggyilkos-vezér legfőbb zenei vérbírójának”, volt lap, amely arról találgatott, hogyan becézi együtt Hitler és Szálasi az ő szeretett Dohnányiját. Megannyi vádra bizonyítékot nem hoztak, így csak évtizedekkel később állapította meg Kusz Veronika zenetörténész, hogy Dohnányit igazságtalanul hurcolták meg a világháború után. A fenti levélrészletben Weiner egy cseppet elfogódott hangon, de mégis tényeket sorol: Dohnányi tanítványai­nak többsége zsidó volt, így karolta fel Fischer Annie-t is, szabotázzsal hátráltatta a zsidók kizárását célzó „zenei kamara működtetését”, így ezek a muzsikusok valamivel tovább maradhattak helyükön, mint a társszakmák képviselői. „Ha tud izenjen W. Leónak, hogy nagyon meghatott az ő egyenes és szép magaviselete, amiért szeretném neki hálámat írásban kifejezni, de nem tudom vajjon kellemes-e neki tőlem levelet kapni” – hálálkodott Dohnányi szégyenlősen a húgán keresztül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.