Visszhang: lemez

Ligeti: Concertos

Visszhang

Lehet, hogy eddig úgy tűnt, a moldovai Patricia Kopatchinskaja felvétele után nem nagyon van mit hozzátenni Ligeti örökmozgó, szétszálazhatatlan Hegedűversenyéhez, ám az új album meggyőző.

A vele egy generációhoz tartozó német hegedűsnek, Isabelle Faustnak sikerül a Kopatchinskajáé mellé helyezni a saját interpretációját.

Ha van filozófia Ligeti György művészete mögött, az az, hogy a széttartás, a többértelműség nem hiba a világban, hanem állapot. Faust sem uralni akarja az anyagot, nem törekszik arra, hogy játékával meggyőzze a hallgatót: mint egy marionettművész, aki tudja, hogy bármelyik pillanatban széteshet a figura, mégis tovább mozgatja azt. Itt a François-Xavier Roth által vezényelt Les Siècles zenei társulat is benne van a csínyben, nem egyszerűen kísér, hanem vitatkozik, ellenpontoz, ingerel.

A lemez kakukktojása Ligeti korai műve, az államszocialista esztétika elvárásai szerint népiesre komponált Concert românesc, amelyet a szerző később csak ironikusan tudott szeretni. (Éppenséggel ez volt az egyik legtöbbet előadott műve.) Majd a Zongoraverseny következik, ami nem ritkaság, de azért Pierre-Laurent Aimard-nál jobban nem nagyon játszotta el senki. Talán a harmincnyolc éves Jean-Frédéric Neuburger sem, de játéka azért nem hagy kívánnivalót maga után. Két Kurtág-miniatűr is felcsendül átvezetésként a különböző opusok között. Nem túlzás azt mondani, hogy Ligeti két érettkori versenyműve nélkül nem képzelhető el az 1945 utáni zenetörténet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.