Sziget

A férfikor kezdete - Deftones

  • - vincze -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

Nagyon kevés úttörőnek mondott rockzenekar képes méltón átlépni a felnőttkor küszöbét, és hozzátenni valamit ahhoz, amivel kivívták a világhírnevet. A jobbik opció az, amikor a csapat egy jottányit sem változtat a kezdeti irányon - lásd mondjuk az AC/DC-t vagy a Motörheadet -, de ehhez persze szükséges, hogy ötvenévesen is hitelesen játsszák, amit húszévesen elkezdtek. A rosszabbik útra például a Metallica vagy a Paradise Lost lépett rá, akik először homlokegyenest más zenei (és imázsbeli) irányvonal felvételével görcsösen elutasították a korai sikeralbumaikat, később pedig "majd most megmutatjuk" alapon visszatértek hozzájuk. A Deftonesnak sikerült rátalálnia az arany középútra, hiszen úgy készítették el a fiatalkor dühétől és frusztrációjától feszülő első két lemezük (Adrenaline, Around The Fur) folytatásait, hogy képesek voltak óriásit fejlődni mind a dalszerkezetek komplexitása, mind a hangulatok zenei ábrázolása terén, és nem féltek lassabb, melankolikusabb dalokat írni - közben pedig egyáltalán nem tagadták meg a gyökereiket sem. Természetesen így sem lett mindegyik lemezük remekmű - a Deftones és a Saturday Night Wrist távolról sem százszázalékosak -, de a Chino Moreno énekes alkohol- és drogfüggőségét és a basszusgitáros Chi Cheng három évvel ezelőtti autóbalesetét túlélő zenekar tavaly azért egy faltól falig hibátlan lemezzel jelentkezett, amely a többnyire lassú, depresszív, mégis hatásos és egyáltalán nem egysíkú dalaival tökéletes lenyomata ennek a nehéz időszaknak. A Diamond Eyes kapcsán csak az a kérdés maradt nyitott, hogy ezek a dalok mennyire tudnak élőben érvényesülni, pláne egy olyan helyszínen, mint a Sziget idén szabadtérivé változott rockszínpada.

Nos, mint kiderült, tökéletesen - és pont az a tény mutatja a Deftones nagyságát, hogy egy fesztivált sem próbálnak megúszni azzal, hogy a műsort telepakolják a könnyebben emészthető dalaikkal, hanem be merik vállalni, hogy a felütésként, egy blokkban eljátszott slágeresebb témák (a Rocket Skates, az Engine No. 9, és az Around The Fur klipnótája, a My Own Summer) után egy olyan hangulati mélyrepülést mutassanak be, főszerepben a legnyomasztóbb, legdepressziósabb dalaikkal, amely minden más zenekarnál meggyilkolná a koncertet, a Deftones esetében viszont a katarzisig volt képes fokozni az élményt, méghozzá úgy, hogy tökéletesen hozták a sötét szobás zenehallgatás intimitását, megfejelve az élő előadás megrázó erejével és dinamikájával. A Deftones főművének tartott White Ponyról egyenesen hét dal is előkerült, köztük a koncert abszolút csúcspontjaként jellemezhető, irgalmatlan Knife Party és a ráadás előtt a Passenger-Change-kettős, köztük pedig olyan kiválóságok, mint a Diamond Eyes legnagyobb refrénjét tartalmazó You've Seen The Butcher, a cím nélküli anyag csúful belassított és visszafogott Minervája, vagy szintén az utolsó lemezről a Sextape, ami pontosan az a majdnem végig akusztikus, lebegős tétel, az ember nem is gondolná, hogy van zenekar, ami ezt koncerten előveszi. A nyomasztás után a ráadásban aztán tökéletes választás volt az Adrenaline két dühös tétele, a Root és a 7 Words, ami kellően oldotta fel a megelőző, majdnem egy óra depresszióját, és ugyan voltak dalok, amelyek odakívánkoztak még a programba - főleg a Bored és a Hole In The Earth -, ezzel a tökéletes hangzású, hibátlan hangulati ívű és irgalmatlanul feszesen lejátszott fellépéssel a Deftones nemcsak az év egyik legjobb koncertélményét adta, hanem azt is bizonyította, hogy képes volt belépni a zenekarok életében olyannyira kritikus férfikorba.

Rock-Metal Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.