Sziget - Lila kalap - Róisín Murphy

  • - minek -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Szegény Róisín Murphynek eddig nem volt sok sikere a magyarországi fellépéseivel: első, szólóban (egészen pontosan diszkrét kis zenekarral) adott koncertjét alig lehetett hallani a más célokra azért még használható Műcsarnok szörnyű akusztikája miatt, a tavalyi, Millenárisra meghirdetett fellépése meg egy sajnálatos baleset, a gitáros csuklótörése miatt maradt el (amúgy a mostani koncertből is kiderült: nem mindig veszélytelen Murphy kisasszony zenészének lenni).

Szegény Róisín Murphynek eddig nem volt sok sikere a magyarországi fellépéseivel: első, szólóban (egészen pontosan diszkrét kis zenekarral) adott koncertjét alig lehetett hallani a más célokra azért még használható Műcsarnok szörnyű akusztikája miatt, a tavalyi, Millenárisra meghirdetett fellépése meg egy sajnálatos baleset, a gitáros csuklótörése miatt maradt el (amúgy a mostani koncertből is kiderült: nem mindig veszélytelen Murphy kisasszony zenészének lenni). Szombat délután a Szigeten viszont már minden a kezére játszott: ideálisan hűvös klíma, lenge szellő, drámai felhőkkel telehintett, front utáni égkép és lelkes közönség. Lehet, hogy legtöbbjüknek ő még mindig "csak" a molokós csaj, de azért türelmesen végignézték, sőt hellyel-közzel le is táncolták a csupán egyetlen klasszikus Moloko-számot tartalmazó produkciót. És persze Murphy kisasszony is jól tudja: elsőre lehetőség szerint meg kell mozgatni a publikumot, így hát a még az eredetinél is brutálisabbra kevert elektrodiszkós Cry Babyvel kezdenek: a színpadon csak egy kütyünyűvő, két egzotikusan bájos vokalista és maga Róisín - utóbbiak szabadon választott mozgáselemekből építenek sajátos spontán táncprodukciót, amely egyben a rutinkoreográfiák jól sikerült paródiája. R. Murphy amúgy is nagy mókamester, s ráadásul jól bírja, sőt, többnyire uralja is a pódiumot - folyton játszik: hol a publikummal (de mindig a publikumnak!), hol meg zenésztársaival. Merthogy hiábavaló a balsejtelem: egy-két szám után kiderül, hogy korántsem pusztán egy gépi elektroalap és élő vokál párbajnak leszünk szemtanúi, hiszen sorra érkeznek a zenészek, mindenekelőtt a szórakoztatóan és jól játszó gitáros, azután basszer meg dobos is kerül a színpadra, s idővel már-már szinte vastagon szól a zenekar. És bár ez az ormótlan Nagyszínpad tán túl nagy a számukra (messziről már elveszhetnek a finom részletek), azért sikeresen belakják a nekik rendelt teret, amit pontosan megmutatnak a gyengék, rövidlátók, lusták, gyávák és voyeurök számára kialakított óriáskivetítők. Murphy művésznő a dívaszaktársakra is ráverve számonként váltogatja a nélkülözhetetlen tartozékokat, melyek között akad álarcként is használt taplósapka, átlátszó szilikonsarokkal adjusztált csizma, egy veszkós-motoros bőrdzseki, no meg a kilométerekről is látszó legendás lila kalap - mindeközben egy pillanatig sem veszi komolyan a dívaszerepet. A koncert persze nyilvánvalóvá teszi azt is, amit már eddig is tudtunk: az új albumon (Overpowered) vannak nagyon erős és némileg kevésbé érdekes darabok, de a folyton bolondozó, az érzelmességet a tréfával (hol meg nagyon is markáns, a kissé hűvös kora estén szinte kézzelfogható érzékiséggel) elegyítő Murphy művésznő ezt is, azt is el tudja adni. A rendre áthangszerelt számok némelyikében hangsúlyos szerepet kap egy-egy jól eltalált gitárfutam, esetleg szóló, no meg a hupikék hangszerével tüntető gityós, akit Murphy művésznő - a Primitive-et kísérő szerepjáték során - egyszerűen a földre teper. A végén előkerülnek a korábbi szólólemez legütősebb, az új poposabb hangzáshoz képest kellemesen diszharmonikus dalai is: a művésznő a Ruby Blue-hoz Piroska-jelmezt ölt, a Ramalamával pedig szépen levezeti a jól sikerült előadást, s még meg is táncoltatja a népséget-katonaságot. És hiába várjuk az álidétlen csapat visszatértét: a ráadást remélhetőleg mihamar, egy kissé bensőségesebb helyszínen kapjuk meg.

Nagyszínpad, augusztus 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.