RICHARD STRAUSS: ARABELLA

  • - káté -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Két felvétel jött ki egyszerre a késői Strauss-remekből, harminc év van köztük, lehet tanulmányozni az operai idő múlását. Az egyik film, Solti György a Bécsi Filharmonikusokkal, Otto Schenk rendezésében (1977), a másik a zürichi Opera előadása (2007) Franz Welser-Möst vezényletével, ez Götz Friedrich rendezésének felújítása (ő 2000-ben meghalt).

Két felvétel jött ki egyszerre a késõi Strauss-remekbõl, harminc év van köztük, lehet tanulmányozni az operai idõ múlását. Az egyik film, Solti György a Bécsi Filharmonikusokkal, Otto Schenk rendezésében (1977), a másik a zürichi Opera elõadása (2007) Franz Welser-Möst vezényletével, ez Götz Friedrich rendezésének felújítása (õ 2000-ben meghalt). A helyszín a frivol Bécs, száz évvel A rózsalovag ideje után, elszegényedett grófi család, lányaik közül Arabellát próbálják kiházasítani, Zdenkát fiúsítva dugdossák a társasági élet elõl. De jön Mandryka Szlavóniából, egy póri származású, dúsgazdag kifinomult, aki beleszeret Arabella fotójába, és egyéjszakás báli félreértés után boldog frigyre lépnek, sõt a hugica is megtalálja párját. A Solti-Schenk-filmen olyan az egész, mint egy megzenésített Szomory vagy Szép Ernõ, amibõl kihagyták a humort, pedig az Hofmannsthal librettójában is van. Szalonias unalom, többnyire szép hangokkal, a címszerepben a teljesen élettelen Gundula Janowitz, Mandrykaként a szláv medvét erõltetõ Bernd Weikl. Hangmúzeumként érdemes hallgatni - nézni nemigen.

Zürichben Renée Fleming triumfál: bájos (bár asszonyos, nem kislányos), okos és szép, személyisége sugárzik, varázsos finomsággal énekel. A jó kiállású Morten Frank Larsen mint Mandryka a felsõ regiszter kivételével jó hanggal és jó játékkal lep meg. Julia Kleiter igen ügyes Zdenka fiúszerepében, Sen Guo pedig a Fiákermilli jódlikoloratúráival remekel. A rendezésben van valami operettes, ami nem idegen a darabtól, és használ neki a mai környezet. Az is, hogy a lesajnált kétfelvonásos változatot játszszák - nem hiányzik a kihagyott húsz perc. Nem minden hang elsõ osztályú, mégis: élvezetes zene és operaszínház.

Mindkét kiadás: DECCA, Universal, 2008

Solti/Schenk: **** és fél (zenei színvonal)

Welser-Möst/Friedrich: **** és fél (totális operaélvezet)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.