Síron innen

Ivan Menchell: Sírpiknik

  • Csáki Judit
  • 2009. július 16.

Zene

Ivan Menchell eredetileg forgatókönyvnek írt darabjának nem Sírpiknik a címe (hanem Temetői klub) - ez Parti Nagy Lajos leleménye; van neki mit köszönni egyébként is: a szöveg gördülékeny és szordínós. A Thália Színház az Orlay Produkcióval közösen hozta ki a forró nyár kellős közepén ezt a hűvös limonádét, amelyet - nem kell bátorság megjósolni - szeretni fog a közönség, nagyon, télen is. Nem azért, mert a darab remekmű, hanem mert oly közeli, márminthogy test- avagy emberközeli témákat boncolgat - ráadásul finoman, nehogy mélyebb karcolás essék -, mint a magány, az öregedés és a nem csillapuló vágyak: szeretetre, megértésre, elismerésre, kedvességre.

Nem bánja hát a néző a kiszámítható dramaturgiát: három, még nem egészen "szépkorú" özvegyasszony temetőlátogatós heti öszszejövése alkalmával gondosan porciózott fordulatok, egyenlően elosztott replikák és poénok sorjáznak. Egyszer csak becsöppen a társaságba a snájdig és fiatalos özvegyember, akire ketten is rástartolnak, míg a harmadik változatlanul férje sírkövét simogatja nem hűlő szeretettel. Aztán az egyik egészen boldog lesz, a másik félig, a harmadik meg... de hiszen nem illik elmondani a végét, még ha kiszámítható, akkor sem.

A szereplők fokozatosan telnek ki, válnak sorsos figurákká - típussorsok ezek, könnyű ismerősnek találni őket; ugyanakkor, mint minden hasonló darabban, könynyen "fűszerezhetők", lehet pakolni beléjük egyéni vonásokat. A humor szinte mindvégig jelen van, szembemegy a kínálkozó melodrámával.

Kell hozzá négy jó színész. Bánsági Ildikó Lucille-je kezdetben felfűtött és túlhabzó, harsány és túlmozgásos, és bár az önáltatásban utazó figura nem dobja le magáról ezeket a pózokat, mégiscsak jobb, amikor visszafogottabbá és erősebbé válik a színésznő játéka; éppen akkor, amikor Lucille őszinteségi rohamában leveti álarcát - egy időre legalább. Az önáltatás kudarcát és egyben abbahagyhatatlanságát üzeni Lucille örökmozgó alakja - és ki nem ismer ilyet a közvetlen környezetében?

Margitai Ági szolidabb Dorisa a megszokás biztonságát sem nélkülöző síron túli szerelem apoteózisát tálalja elénk. Szomorkás öniróniáját életbölcsességekkel fűszerezi, ezek közhelyességét humor deríti, vagyis rendben van: Margitai erős ezekben az ajakbiggyesztett, kesernyés poénokban. Takács Kataliné a kidekázott középút: Ida eltemette és rendben meggyászolta a férjét, és immár készen áll egy következő fordulóra. Ingadozik a társadalmi elvárások és belső szükségletei között; ironikusan kacsázik barátnői között, csillapítja a ki sem tört, épp csak felszikrázó konfliktusokat. Õ is ismerős figura, akinek rendesen két útja van: a csöndes lúzer vagy a csöndes nyertes - egyik sem szokott hullámokat verni. Takács Katalin nem próbálja mély drámai alappal megtámasztani a figurát; biztos ízlésére hagyatkozva marad a mindvégig kellemes-szellemes jelenségnél.

És akkor Sam, a szimpatikus és konszolidált özvegyember, min-den özvegyasszonyok álma: Gálffi László ugyancsak tévedhetetlen stílusérzékkel teremti meg ezt az örökzöld típust. Elegáns és ironikus, tétova és érzékeny; a nők álma: tudja gyámoltalannak mutatni magát, de férfiasan gondoskodónak is. Uralkodásra termett, mármint nem ő, hanem a párja; látszik rajta az első pillanatban. Nemet mondani nem tud, csak "csinálni". Gálffi játékában ráadásul ott rezeg a figurára vonatkozó önirónia is - már csak láthatóvá kell tenni a megfelelő dramaturgiai pontokon.

Ez azonban a rendező dolga lenne. Nota bene, egy dramaturg is elkelne a produkcióban: az első rész terjengősen hosszú, itt alaposan kéne húzni, ugyanis a kiszámíthatóság még rátesz egy lapáttal. Később is vannak fölösleges kanyarok, amelyeket a színészi alakításoknak kellene eltakarniuk, és a kissé fantáziátlan és szegényesnek ható díszlet sem könnyíti meg a játszók dolgát. De leginkább egy rendező hiányzik.

Ilan Eldad szabadkai, majd izraeli rendező magyarországi karrierje messze felülmúlja pályájának külföldi állomásait - és rendezői tálentumát is. Kezdetben komoly darabokra érkezett vendégként - az Anna Franknál a személyes érintettség szolgált a hitelesség alapjául. Mára azonban bulvárban utazik; tévedés ne essék, ez igen nehéz feladat, és nemigen illik Eldad rendezői karakteréhez, amely a nem rendezésre épül, és ehhez még ideológiát is gyárt: kedélyes munkahangulat, és így tovább. Holott épp ebben a műfajban kell a szilárd profizmus: a tempó beépítése, az ívek létrehozása, a súlypontok, illetve fordulatok kiemelése. Eldad sikerének titka, hogy a kiválasztott tehetséges színészek előbb-utóbb megteszik mindezt, az előadás létrehozza magát, csak éppen nem a próbán, hanem a közönség előtt. A Hat hét, hat tánc kritikai és közönségsikere például legkevésbé a rendezőt dicséri, aki legföljebb láthatatlanságával vonja magára a figyelmet. Eldad többi előadását is a gyönge kéz jellemzi; így lesz a kritikák tanúsága szerint melodramatikus lektűr például Nádas Találkozásából. Ez a darab ugyanis nem Eldad súlycsoportjából való.

A Sírpiknik megrendezése is a színészekre marad: lesz ritmus, lesz fókusz, lesz ív, még színészvezetés is, csak kell hozzá jó pár előadás. Az is lesz. És Eldad újabb rendezői sikert könyvelhet el - magának.

Thália Színház, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."