Kiállítás - Szobrok a kertből - Pán Márta

  • Kürti Emese
  • 2009. július 16.

Zene

Pán Márta nem volt rokona Pán Imrének, ahogy a névazonosság miatt sokakban fölmerülhet, és nem volt közvetlen kapcsolata a második világháború utáni magyar művészet progresszív csoportjával, az Európai Iskolával sem. Az Európai Iskola működésének második évében, 1947-ben Pán Márta Párizsba emigrált anélkül, hogy tapasztalata lett volna a nonfiguratív művészet hazai erőfeszítéseiről, amelyek Pátzay legendásan doktriner osztályába nem szivárogtak be. Ennek ellenére a párizsi magyar emigránsok révén azokhoz a művészekhez jutott el (Étienne Hajdu vitte el Léger műtermébe), akik az otthon maradókat is befolyásolták, így a hatvanas évek közepére teljes összhangba került a magyarországi művészettel, illetve az ővele. A magyar szobrászat megújulásának évtizedében Pán Márta szobrai az európai iskolás Barta Lajos egyensúlyozó és a neoavantgárd Csutoros Sándor függesztett formái között helyezhetők el. Neki azonban nem kellett kultúrpolitikai vagy egzisztenciális okokból olyan kompromisszumokat kötnie, mint Bartának a hivatalos pályázatokra benyújtott szocreál tervekkel, és a neoavantgárd művész jelképesen tragikus sorsa is elkerülte. Marta Pan a kelet-európai avantgárd művészek "zavartalan" karrierjét futhatta be a kései modernista Franciaországban, és "megbecsült művésszé" vált Japánban.

Pán Márta nem volt rokona Pán Imrének, ahogy a névazonosság miatt sokakban fölmerülhet, és nem volt közvetlen kapcsolata a második világháború utáni magyar művészet progresszív csoportjával, az Európai Iskolával sem. Az Európai Iskola működésének második évében, 1947-ben Pán Márta Párizsba emigrált anélkül, hogy tapasztalata lett volna a nonfiguratív művészet hazai erőfeszítéseiről, amelyek Pátzay legendásan doktriner osztályába nem szivárogtak be. Ennek ellenére a párizsi magyar emigránsok révén azokhoz a művészekhez jutott el (Étienne Hajdu vitte el Léger műtermébe), akik az otthon maradókat is befolyásolták, így a hatvanas évek közepére teljes összhangba került a magyarországi művészettel, illetve az ővele. A magyar szobrászat megújulásának évtizedében Pán Márta szobrai az európai iskolás Barta Lajos egyensúlyozó és a neoavantgárd Csutoros Sándor függesztett formái között helyezhetők el. Neki azonban nem kellett kultúrpolitikai vagy egzisztenciális okokból olyan kompromisszumokat kötnie, mint Bartának a hivatalos pályázatokra benyújtott szocreál tervekkel, és a neoavantgárd művész jelképesen tragikus sorsa is elkerülte. Marta Pan a kelet-európai avantgárd művészek "zavartalan" karrierjét futhatta be a kései modernista Franciaországban, és "megbecsült művésszé" vált Japánban.

A világ nagyvárosaiban elhelyezett szobrait majdnem követte egy Budapestnek felajánlott mű 1993-ban, de visszafelé nehéz az út. Művészetét két korábbi kiállítás után most a Szépművészeti Múzeum próbálja bevezetni a köztudatba.

A kiállítás tervét a 2008-ban elhunyt művész alakította ki a két évvel ezelőtti múzeumi "bejárás" során, amikor eldőlt, hogy a nyolc nagy acélszobrot nem közös térben mutatják be, hanem elszórtan, az épület különböző pontjain. Az elv követi Pán Márta természeti környezetben, illetve városi térben fölállított objektjeinek működési mechanizmusát, amelyben a szobor nem önálló entitás, hanem a térrel együtt létrehozott "kulturális robbanószerkezet" egyik, bár hangsúlyos komponense. Ebben a konstrukcióban a múzeum az eredeti, XIX. századi Glyptothek funkcióját idézi föl úgy, hogy miközben a modernizmus előtti kulturális állapot szoborra irányuló didaktikus erőit teszi újra érzékelhetővé, szembesülnie kell az objekt kortársi dekonstrukciós törekvéseivel. A szobrok semlegessége ugyanis csak látszat: a Szépművészeti sosem volt még olyan öreg, mint most, a benne lévő acélszobrokkal. Nemes haldoklás. A modernizmus megkésett diadalát üli.

A szobrok eredeti közege az a kert, amely a Párizs melletti Saint-Rémy-les-Chevreuse-ben lévő házat veszi körül. Ez a ház volt Pán Márta és építész férje, a lengyel származású André Wogenscky első közös munkája. Találkozásukra 1949-ben, Le Corbusier párizsi műtermében került sor, amelyet Wogenscky vezetett. Az építészeti hangsúlyok fokozatosan szivárogtak be Pán Márta szobrászi elgondolásaiba, kívül a hivatalos képzési formákon, amelyeket - az 1945-46 közötti budapesti évet leszámítva - került. Az ő iskolája Br‰ncusüi volt, Hans Arp, Le Corbusier építészete, és a negyvenes-ötvenes évek vizuális köznyelve, ahogy a kiállítás társkurátora, Kumin Mónika fogalmaz, "az organizmus metaforáját a konstruktivizmus esztétikájával ötvöző vitalista szemlélet". Elölről kezdett tehát mindent, kulturális és technikai értelemben. A Szépművészeti kis kabinettermében a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött nagyméretű rajzok a természeti formába vetített absztrakt formalátását tükrözik, amely a későbbiekben organikus plasztikákban tárgyiasult. Ezekből a kisméretű faplasztikákból hármat válogattak a kiállításba, hogy jelképezzék a formák illeszkedéséből fakadó egyensúlyi problémákat, amelyek akkoriban foglalkoztatták. A szobor önmagába forduló zárt test, a teret jóformán figyelmen kívül hagyó organizmus, eróziós formahullámzással, belső harmóniával és konfliktusokkal. Utánuk nagyobb kihagyás következik, mert például a híres polietilén úszó szobrokat lehetetlenség volt bemutatni (2010-ben talán láthatók lesznek majd a Városligetben), így a legutolsó évtizedből származó acélszobrokat szállították a Szépművészeti homályos lépcsőfordulójába és a hajdani szoborcsarnokba. A Saint Rémyben álló műemlék ház kertjében a szobrok a táj plasztikai rendjéhez igazodtak, a tér olyasféle esszenciális átélésével, amelyet az idősebb pályatárs Schaár Erzsébet térplasztikáiban lehetett megsejteni. Pán Márta szobrainak tiszta absztrakciója azonban a pontos mérnöki tervezés, az improvizációtól mentes kivitelezés révén a konstruktivizmus szellemi logikáját követi, a kézművességtől (anyagiságtól) és dekorativitástól megszabadított modernista szobrászat ideáját. A közvetítő szándék vagy jelleg, amely a tájba helyezett objektek révén Saint Rémyben megvalósult, a Szépművészeti Múzeum terében sem tűnt el, viszont kultúrtörténeti karaktert kapott. A fényüktől, tükröződéstől, külső sugárzástól ugyan megfosztott acélszobrok olyan erős kulturális mezőt hoznak létre maguk körül, amely kikényszeríti a befogadó közegről való gondolkodást.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető szeptember 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.