Kiállítás - Szobrok a kertből - Pán Márta

  • Kürti Emese
  • 2009. július 16.

Zene

Pán Márta nem volt rokona Pán Imrének, ahogy a névazonosság miatt sokakban fölmerülhet, és nem volt közvetlen kapcsolata a második világháború utáni magyar művészet progresszív csoportjával, az Európai Iskolával sem. Az Európai Iskola működésének második évében, 1947-ben Pán Márta Párizsba emigrált anélkül, hogy tapasztalata lett volna a nonfiguratív művészet hazai erőfeszítéseiről, amelyek Pátzay legendásan doktriner osztályába nem szivárogtak be. Ennek ellenére a párizsi magyar emigránsok révén azokhoz a művészekhez jutott el (Étienne Hajdu vitte el Léger műtermébe), akik az otthon maradókat is befolyásolták, így a hatvanas évek közepére teljes összhangba került a magyarországi művészettel, illetve az ővele. A magyar szobrászat megújulásának évtizedében Pán Márta szobrai az európai iskolás Barta Lajos egyensúlyozó és a neoavantgárd Csutoros Sándor függesztett formái között helyezhetők el. Neki azonban nem kellett kultúrpolitikai vagy egzisztenciális okokból olyan kompromisszumokat kötnie, mint Bartának a hivatalos pályázatokra benyújtott szocreál tervekkel, és a neoavantgárd művész jelképesen tragikus sorsa is elkerülte. Marta Pan a kelet-európai avantgárd művészek "zavartalan" karrierjét futhatta be a kései modernista Franciaországban, és "megbecsült művésszé" vált Japánban.

Pán Márta nem volt rokona Pán Imrének, ahogy a névazonosság miatt sokakban fölmerülhet, és nem volt közvetlen kapcsolata a második világháború utáni magyar művészet progresszív csoportjával, az Európai Iskolával sem. Az Európai Iskola működésének második évében, 1947-ben Pán Márta Párizsba emigrált anélkül, hogy tapasztalata lett volna a nonfiguratív művészet hazai erőfeszítéseiről, amelyek Pátzay legendásan doktriner osztályába nem szivárogtak be. Ennek ellenére a párizsi magyar emigránsok révén azokhoz a művészekhez jutott el (Étienne Hajdu vitte el Léger műtermébe), akik az otthon maradókat is befolyásolták, így a hatvanas évek közepére teljes összhangba került a magyarországi művészettel, illetve az ővele. A magyar szobrászat megújulásának évtizedében Pán Márta szobrai az európai iskolás Barta Lajos egyensúlyozó és a neoavantgárd Csutoros Sándor függesztett formái között helyezhetők el. Neki azonban nem kellett kultúrpolitikai vagy egzisztenciális okokból olyan kompromisszumokat kötnie, mint Bartának a hivatalos pályázatokra benyújtott szocreál tervekkel, és a neoavantgárd művész jelképesen tragikus sorsa is elkerülte. Marta Pan a kelet-európai avantgárd művészek "zavartalan" karrierjét futhatta be a kései modernista Franciaországban, és "megbecsült művésszé" vált Japánban.

A világ nagyvárosaiban elhelyezett szobrait majdnem követte egy Budapestnek felajánlott mű 1993-ban, de visszafelé nehéz az út. Művészetét két korábbi kiállítás után most a Szépművészeti Múzeum próbálja bevezetni a köztudatba.

A kiállítás tervét a 2008-ban elhunyt művész alakította ki a két évvel ezelőtti múzeumi "bejárás" során, amikor eldőlt, hogy a nyolc nagy acélszobrot nem közös térben mutatják be, hanem elszórtan, az épület különböző pontjain. Az elv követi Pán Márta természeti környezetben, illetve városi térben fölállított objektjeinek működési mechanizmusát, amelyben a szobor nem önálló entitás, hanem a térrel együtt létrehozott "kulturális robbanószerkezet" egyik, bár hangsúlyos komponense. Ebben a konstrukcióban a múzeum az eredeti, XIX. századi Glyptothek funkcióját idézi föl úgy, hogy miközben a modernizmus előtti kulturális állapot szoborra irányuló didaktikus erőit teszi újra érzékelhetővé, szembesülnie kell az objekt kortársi dekonstrukciós törekvéseivel. A szobrok semlegessége ugyanis csak látszat: a Szépművészeti sosem volt még olyan öreg, mint most, a benne lévő acélszobrokkal. Nemes haldoklás. A modernizmus megkésett diadalát üli.

A szobrok eredeti közege az a kert, amely a Párizs melletti Saint-Rémy-les-Chevreuse-ben lévő házat veszi körül. Ez a ház volt Pán Márta és építész férje, a lengyel származású André Wogenscky első közös munkája. Találkozásukra 1949-ben, Le Corbusier párizsi műtermében került sor, amelyet Wogenscky vezetett. Az építészeti hangsúlyok fokozatosan szivárogtak be Pán Márta szobrászi elgondolásaiba, kívül a hivatalos képzési formákon, amelyeket - az 1945-46 közötti budapesti évet leszámítva - került. Az ő iskolája Br‰ncusüi volt, Hans Arp, Le Corbusier építészete, és a negyvenes-ötvenes évek vizuális köznyelve, ahogy a kiállítás társkurátora, Kumin Mónika fogalmaz, "az organizmus metaforáját a konstruktivizmus esztétikájával ötvöző vitalista szemlélet". Elölről kezdett tehát mindent, kulturális és technikai értelemben. A Szépművészeti kis kabinettermében a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött nagyméretű rajzok a természeti formába vetített absztrakt formalátását tükrözik, amely a későbbiekben organikus plasztikákban tárgyiasult. Ezekből a kisméretű faplasztikákból hármat válogattak a kiállításba, hogy jelképezzék a formák illeszkedéséből fakadó egyensúlyi problémákat, amelyek akkoriban foglalkoztatták. A szobor önmagába forduló zárt test, a teret jóformán figyelmen kívül hagyó organizmus, eróziós formahullámzással, belső harmóniával és konfliktusokkal. Utánuk nagyobb kihagyás következik, mert például a híres polietilén úszó szobrokat lehetetlenség volt bemutatni (2010-ben talán láthatók lesznek majd a Városligetben), így a legutolsó évtizedből származó acélszobrokat szállították a Szépművészeti homályos lépcsőfordulójába és a hajdani szoborcsarnokba. A Saint Rémyben álló műemlék ház kertjében a szobrok a táj plasztikai rendjéhez igazodtak, a tér olyasféle esszenciális átélésével, amelyet az idősebb pályatárs Schaár Erzsébet térplasztikáiban lehetett megsejteni. Pán Márta szobrainak tiszta absztrakciója azonban a pontos mérnöki tervezés, az improvizációtól mentes kivitelezés révén a konstruktivizmus szellemi logikáját követi, a kézművességtől (anyagiságtól) és dekorativitástól megszabadított modernista szobrászat ideáját. A közvetítő szándék vagy jelleg, amely a tájba helyezett objektek révén Saint Rémyben megvalósult, a Szépművészeti Múzeum terében sem tűnt el, viszont kultúrtörténeti karaktert kapott. A fényüktől, tükröződéstől, külső sugárzástól ugyan megfosztott acélszobrok olyan erős kulturális mezőt hoznak létre maguk körül, amely kikényszeríti a befogadó közegről való gondolkodást.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető szeptember 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.