könyv - Emily Diamand: Kalózok nyomában

  • B. I.
  • 2009. július 16.

Zene

2008 nagy fantasysikere Angliában, a Chicken House és a tekintélyes The Times közös gyermekregény-pályázatának első helyezettje; szó se róla, akciódús, élénk képzelőerejű munka. A 22- 23.
2008 nagy fantasysikere Angliában, a Chicken House és a tekintélyes The Times közös gyermekregény-pályázatának elsõ helyezettje; szó se róla, akciódús, élénk képzelõerejû munka. A 22- 23. század fordulóján játszódik, amikor Nagy-Britannia nagy része a klímaváltozás miatt vagy víz alá került, vagy elmocsarasodott. A természet fõleg a valahai Angliát sújtotta, amely a déli Tíz Megmaradt Megyére zsugorodott, és vezetõ szerepét a szigeten Nagy-Skócia vette át. Az angolokat a katasztrófa több száz évvel vetette vissza: technológiájuk odalett, nagyjából úgy élnek és öltözködnek, mint az 1800-as évek elsõ felében - a skótok ellenben mobiltelefont használnak, úgyhogy nesze neked angol büszkeség, ráadásul ott vannak még az angoloknak a partvidék halászfalvait örökös rettegésben tartó kalózok meg a despota miniszterelnökük. Egy kalóztámadás és a miniszterelnök kislányának az elrablása indítja azt az eseménysort, amelynek során Lilly Melkun és különleges vízimacskája különös kalandokba keveredik.

Bár felnõttként mindig bánjunk óvatosan a gyerekkönyvek bírálatával, arról azért kár volna hallgatni, hogy egyrészt néhány ellentmondás kifejezetten zavaró (az angolok mindent elfelejtettek kétszáz év alatt, a pár mérfölddel odébb élõ skótok meg nem, hogy a legnyilvánvalóbbat hozzuk föl), másrészt a szerzõ mellõzi a külvilág leírását - pedig ez mindig erénye lehet az ilyesfajta bizarr negatív utópiáknak, lásd például Stroud kitûnõ Bartimaues-trilógiáját.

Fordította: Görgey Etelka. Agave, 2009, 240 oldal, 2680 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.