könyv - Emily Diamand: Kalózok nyomában

  • B. I.
  • 2009. július 16.

Zene

2008 nagy fantasysikere Angliában, a Chicken House és a tekintélyes The Times közös gyermekregény-pályázatának első helyezettje; szó se róla, akciódús, élénk képzelőerejű munka. A 22- 23.
2008 nagy fantasysikere Angliában, a Chicken House és a tekintélyes The Times közös gyermekregény-pályázatának elsõ helyezettje; szó se róla, akciódús, élénk képzelõerejû munka. A 22- 23. század fordulóján játszódik, amikor Nagy-Britannia nagy része a klímaváltozás miatt vagy víz alá került, vagy elmocsarasodott. A természet fõleg a valahai Angliát sújtotta, amely a déli Tíz Megmaradt Megyére zsugorodott, és vezetõ szerepét a szigeten Nagy-Skócia vette át. Az angolokat a katasztrófa több száz évvel vetette vissza: technológiájuk odalett, nagyjából úgy élnek és öltözködnek, mint az 1800-as évek elsõ felében - a skótok ellenben mobiltelefont használnak, úgyhogy nesze neked angol büszkeség, ráadásul ott vannak még az angoloknak a partvidék halászfalvait örökös rettegésben tartó kalózok meg a despota miniszterelnökük. Egy kalóztámadás és a miniszterelnök kislányának az elrablása indítja azt az eseménysort, amelynek során Lilly Melkun és különleges vízimacskája különös kalandokba keveredik.

Bár felnõttként mindig bánjunk óvatosan a gyerekkönyvek bírálatával, arról azért kár volna hallgatni, hogy egyrészt néhány ellentmondás kifejezetten zavaró (az angolok mindent elfelejtettek kétszáz év alatt, a pár mérfölddel odébb élõ skótok meg nem, hogy a legnyilvánvalóbbat hozzuk föl), másrészt a szerzõ mellõzi a külvilág leírását - pedig ez mindig erénye lehet az ilyesfajta bizarr negatív utópiáknak, lásd például Stroud kitûnõ Bartimaues-trilógiáját.

Fordította: Görgey Etelka. Agave, 2009, 240 oldal, 2680 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."