színház - TRACY LETTS AUGUSZTUS OKLAHOMÁBAN

  • - ki -
  • 2009. április 23.

Zene

című színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes előzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikő kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekműhöz illő lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyűgözően lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághű háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézői belefeledkezést.
címû színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes elõzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikõ kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekmûhöz illõ lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyûgözõen lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághû háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézõi belefeledkezést.

Van mibe, csak gyõzzük követni: a nagycsalád bõséges mintavétel az emberi nyomorúságból és gyarlóságból. Van benne gyógyszerfüggõ anya, alkoholista és öngyilkos apa, változatos módokon szerencsétlen gyerekek, pedofília, hûtlenség, betegség, hazugság, titok és leleplezés. És sok jól játszható szerep.

Ami a sztori bonyolítását illeti, a hosszas elõadás fokozatosan feljavul; kinek-kinek módja nyílik egy-egy monológban felvillantani a saját baját. Letts jól megtanulta a dramaturgiát, és jól bánik a színészekkel is. Eszenyi nemkülönben: sorra helyzetbe hozza a színpadon Börcsök Enikõt, Hegyi Barbarát és Láng Annamáriát, a három Weston lányt, összes csatolmányaikkal együtt: Gyabronka Józseftõl Reviczky Gáboron át Hegedûs D. Gézáig. A centrumban Pap Vera áll, aki az anya szerepében a lankadatlan életerõt, az önpusztításban és családja szekálásában megmutatkozó fáradhatatlanságot a gyógyszerfüggés elé helyezi - ettõl kétségtelenül érdekesebb és gazdagabb is.

A megannyi sors és csapás között ki-ki megtalálhatja, ami õt a legjobban érdekli. Engem például az, hogy vajon a legkisebb lány, aki az unokatestvérével lobban szerelemre, és szenvtelenül közli, hogy gyereke úgysem lehet, mert "kipakolták", vajon miért esik kétségbe, amikor megtudja, hogy az unokatestvér valójában féltestvér. Hát nem mindegy?

Vígszínház, március 18.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.