színház - TRACY LETTS AUGUSZTUS OKLAHOMÁBAN

  • - ki -
  • 2009. április 23.

Zene

című színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes előzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikő kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekműhöz illő lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyűgözően lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághű háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézői belefeledkezést.
címû színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes elõzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikõ kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekmûhöz illõ lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyûgözõen lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághû háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézõi belefeledkezést.

Van mibe, csak gyõzzük követni: a nagycsalád bõséges mintavétel az emberi nyomorúságból és gyarlóságból. Van benne gyógyszerfüggõ anya, alkoholista és öngyilkos apa, változatos módokon szerencsétlen gyerekek, pedofília, hûtlenség, betegség, hazugság, titok és leleplezés. És sok jól játszható szerep.

Ami a sztori bonyolítását illeti, a hosszas elõadás fokozatosan feljavul; kinek-kinek módja nyílik egy-egy monológban felvillantani a saját baját. Letts jól megtanulta a dramaturgiát, és jól bánik a színészekkel is. Eszenyi nemkülönben: sorra helyzetbe hozza a színpadon Börcsök Enikõt, Hegyi Barbarát és Láng Annamáriát, a három Weston lányt, összes csatolmányaikkal együtt: Gyabronka Józseftõl Reviczky Gáboron át Hegedûs D. Gézáig. A centrumban Pap Vera áll, aki az anya szerepében a lankadatlan életerõt, az önpusztításban és családja szekálásában megmutatkozó fáradhatatlanságot a gyógyszerfüggés elé helyezi - ettõl kétségtelenül érdekesebb és gazdagabb is.

A megannyi sors és csapás között ki-ki megtalálhatja, ami õt a legjobban érdekli. Engem például az, hogy vajon a legkisebb lány, aki az unokatestvérével lobban szerelemre, és szenvtelenül közli, hogy gyereke úgysem lehet, mert "kipakolták", vajon miért esik kétségbe, amikor megtudja, hogy az unokatestvér valójában féltestvér. Hát nem mindegy?

Vígszínház, március 18.

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.