színház - TRACY LETTS AUGUSZTUS OKLAHOMÁBAN

  • - ki -
  • 2009. április 23.

Zene

című színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes előzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikő kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekműhöz illő lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyűgözően lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághű háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézői belefeledkezést.
címû színdarabját egy "jó tanuló" írta: a háromfelvonásos családi darabba belepakolta nemcsak az amerikai drámai hagyomány majd' összes elõzményét, de egy rakás konfliktust is. A Vígszínházban Eszenyi Enikõ kissé eltúlzott, klasszikushoz vagy remekmûhöz illõ lélegzettel állt neki a színrevitelnek; Árvai György lenyûgözõen lepukkant, egyszersmind grandiózusan valósághû háromszintes amerikai házat rakott a színpadra, ahol az utolsó kispárnáig igazi kellékek segítik a színészi játékot és a nézõi belefeledkezést.

Van mibe, csak gyõzzük követni: a nagycsalád bõséges mintavétel az emberi nyomorúságból és gyarlóságból. Van benne gyógyszerfüggõ anya, alkoholista és öngyilkos apa, változatos módokon szerencsétlen gyerekek, pedofília, hûtlenség, betegség, hazugság, titok és leleplezés. És sok jól játszható szerep.

Ami a sztori bonyolítását illeti, a hosszas elõadás fokozatosan feljavul; kinek-kinek módja nyílik egy-egy monológban felvillantani a saját baját. Letts jól megtanulta a dramaturgiát, és jól bánik a színészekkel is. Eszenyi nemkülönben: sorra helyzetbe hozza a színpadon Börcsök Enikõt, Hegyi Barbarát és Láng Annamáriát, a három Weston lányt, összes csatolmányaikkal együtt: Gyabronka Józseftõl Reviczky Gáboron át Hegedûs D. Gézáig. A centrumban Pap Vera áll, aki az anya szerepében a lankadatlan életerõt, az önpusztításban és családja szekálásában megmutatkozó fáradhatatlanságot a gyógyszerfüggés elé helyezi - ettõl kétségtelenül érdekesebb és gazdagabb is.

A megannyi sors és csapás között ki-ki megtalálhatja, ami õt a legjobban érdekli. Engem például az, hogy vajon a legkisebb lány, aki az unokatestvérével lobban szerelemre, és szenvtelenül közli, hogy gyereke úgysem lehet, mert "kipakolták", vajon miért esik kétségbe, amikor megtudja, hogy az unokatestvér valójában féltestvér. Hát nem mindegy?

Vígszínház, március 18.

***

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.