Színház: Le a kalappal (A legyező és az Olasz szalmakalap)

  • 1997. április 3.

Zene

Nemigen tudom elkerülni az összehasonlítást, annyira kézenfekvő: Goldoni A legyező című darabja Rudolf Péter, Lebiche-é, az Olasz szalmakalap Eszenyi Enikő rendezésében a Pesti, illetve a Vígszínház színpadán. Bennük egyetlen ruhadarab keveri bajba tulajdonosát vagy adományozóját, dühödt férjek, megszeppent menyecskék kergetik egymást egy-két-három-négy-öt felvonáson át. (Eredetileg. A legyező egy, az Olasz szalmakalap két részben megy.)

Nemigen tudom elkerülni az összehasonlítást, annyira kézenfekvő: Goldoni A legyező című darabja Rudolf Péter, Lebiche-é, az Olasz szalmakalap Eszenyi Enikő rendezésében a Pesti, illetve a Vígszínház színpadán. Bennük egyetlen ruhadarab keveri bajba tulajdonosát vagy adományozóját, dühödt férjek, megszeppent menyecskék kergetik egymást egy-két-három-négy-öt felvonáson át. (Eredetileg. A legyező egy, az Olasz szalmakalap két részben megy.)

Közös, hogy mai szemmel mindez már unalmas lenne úgy három és fél perc után, néha elmosolyodnánk, de inkább unottan fittyedne szájunk a kiszámítható "fordulatokon", ha... Ha nem két ilyen irigylésre méltón tehetséges színész-rendező nyúlt volna hozzájuk, mint Rudolf és Eszenyi. A legyezőről bemutatója idején már írtam, most nem tehetném meg, ha...

Ha nem lenne még egy közös vonásuk, a testszínházjellegük: az a mozgatóelv, mely szerint a színésznek nemcsak szája van, hanem teste is, és nemcsak egyes emberek álldogálnak egymás mellett a színpadon, hanem együtt egyetlen testet képesek alkotni. Ne menjenek el a Vígszínház legújabb produkciójára, az Olasz szalmakalapra, ha...

Ha unottak, sznobok, fásultak, nagyképűek, lelkükben megöregedettek, konzervatívok. Mert fanyalogni fognak, mint az én partnerem. Olyan arccal fognak a deszkákra meredni, mintha a III. Richárdot látnák éppen. "Túl sok ez nekem", fogják mondogatni sértődötten. Hát nekem nem volt sok. Betegre röhögtem magam, visítottam, hahotáztam, lubickoltam abban az ötletkavalkádban, ami Eszenyi Enikő fejéből kizúdult ennek a kis semmi hercig darabnak a kapcsán. A számat tátottam, hogy honnan van ekkora fantáziája, ennyi dinamikája, ilyen elementáris humorérzéke. Ennek az ellenkezőjekor szoktam azt kérdezni: miért veszi elő a rendező a darabot, ha nem jut róla eszébe semmi. Na itt ez nem áll. Azt kérdezem, honnan a fenéből jut eszébe ennyi minden. (Nomen est omen.) Egyetlen sodró lendület, fergeteg az előadás, börleszkre rendezve, túlozva, tombolva, féktelenül. Él minden, nemcsak a társulat, ami commedia dell´artés, bábszínházas, groteszk, népies, operettes, revüs egyszerre (benne külön élmény Pápai Erika humora, gimnasztikája, járása, élcelődése), de élnek a tárgyak: a szekrények, székek, falak, effektíve mozog és önálló életet él a székláb és a gyertyatartó, a kalapok, cipők, dobozok. És él, virul, fürdik az egész mozgatórugója, Rudolf Péter, akihez épp említett saját hasonló színház-ideálja miatt közel áll a stílus, de - ennek nem fog örülni - aki ebben a stílusban van igazán otthon színészként is. "Bennem egy tragikus hős lakik", mondta nekem egy interjúban. Megértem, de ahhoz képest, amikor redős homlokkal, bútól, gondoktól párás tekintettel jár a színpadon, itt számomra hitelesebb. Ebben a féktelen bohóckodásban annyira otthon van, amennyire csak a legnagyobbak. És ez a nehezebb műfaj. Szenvedni és szenvedtetni többeknek sikerül, mint a mai keserű, fancsali, zord, morc nézők lelkét mosolyra csiklandozni. Testéből eltűnnek a csontok, egy-egy grimaszán, ujja rebbenésén csak bámul az ember: mennyi karikírozóképesség. Minden porcikája játszik, és közben mindenen átsüt öniróniája. Ami az előadásnak is sajátja. Egy hatalmas, kunkori idézőjel az egész, beleértve kosztümöt, díszletet, zenét, koreográfiát. Szeretetteljes, szilaj karikatúra: egy műfajé, egy stílusé, egy koré. Vagy nem is az, csak fricska a sznob orrocskákra? Mert mi áll a színlapon? Bohózat. Hát nesztek, mulassatok. llyen egy vérbeli bohózat.

Le a kalappal. És nem csak azzal az olasszal.

Mikes Éva

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.