tánc - Marie Chouinard Compagnie: Orpheus and Eurydice

  • - sisso -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évről évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ első költőjéről, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint.

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évrõl évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ elsõ költõjérõl, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint. Az izgatott utazó, a különbözõ kultúrák testképzeteit összegyúró Marie Chouinard legújabb univerzuma a bársonyos, fecsegõ pokol. Egy jövõbeli szimpatikus törzset nézünk, aranymellû nimfákkal, óriás, fekete nemi szervvel közlekedõ faunokkal, szõrkucsmás szellemekkel, tombol a szexualitás, és mindenki beszél. A színpad tejfehér, középen egy derengve világító kocka áll (néha felbukkan egy gyanús fekete szõrcsomó), egy nimfa érkezik, aki Monteverdi Orfeójának taktusaira, szemtelen mozdulatokkal aranycsengõt öklend, amely - néha tömegével - a darabban újra és újra megjelenik, metaforikusan, mint a nyelv ereje. A lélegzettel mozduló test és hang, az "új" kifejezés önmagában, a jelmezek vagy azok hiánya nélkül is sokkoló. A narrátor szinte préseli magából a szavakat, a mozdulatokra túlvilági szöveget produkál, a táncosok a saját karakterükrõl szólnak ismeretlen, visító, öklendezõ nyelveken. A társulat erõnléte emberfeletti, a koreográfus pedig hozta a szokásos eredetit, nem engedelmeskedett a parancsnak, visszament a gyökerekig, lenézett a hangszalagokba, a gyomrokba, gátlástalanul és szeretettel nevetett a félembereken.

Bécs, Theater an der Wien, július 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.