tánc - Marie Chouinard Compagnie: Orpheus and Eurydice

  • - sisso -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évről évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ első költőjéről, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint.

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évrõl évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ elsõ költõjérõl, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint. Az izgatott utazó, a különbözõ kultúrák testképzeteit összegyúró Marie Chouinard legújabb univerzuma a bársonyos, fecsegõ pokol. Egy jövõbeli szimpatikus törzset nézünk, aranymellû nimfákkal, óriás, fekete nemi szervvel közlekedõ faunokkal, szõrkucsmás szellemekkel, tombol a szexualitás, és mindenki beszél. A színpad tejfehér, középen egy derengve világító kocka áll (néha felbukkan egy gyanús fekete szõrcsomó), egy nimfa érkezik, aki Monteverdi Orfeójának taktusaira, szemtelen mozdulatokkal aranycsengõt öklend, amely - néha tömegével - a darabban újra és újra megjelenik, metaforikusan, mint a nyelv ereje. A lélegzettel mozduló test és hang, az "új" kifejezés önmagában, a jelmezek vagy azok hiánya nélkül is sokkoló. A narrátor szinte préseli magából a szavakat, a mozdulatokra túlvilági szöveget produkál, a táncosok a saját karakterükrõl szólnak ismeretlen, visító, öklendezõ nyelveken. A társulat erõnléte emberfeletti, a koreográfus pedig hozta a szokásos eredetit, nem engedelmeskedett a parancsnak, visszament a gyökerekig, lenézett a hangszalagokba, a gyomrokba, gátlástalanul és szeretettel nevetett a félembereken.

Bécs, Theater an der Wien, július 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.