tánc - Marie Chouinard Compagnie: Orpheus and Eurydice

  • - sisso -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évről évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ első költőjéről, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint.

Az idén huszonötödik alkalommal megrendezett bécsi ImPulsTanz fesztivál legizgalmasabb meghívottja évrõl évre a kanadai Marie Chouinard társulata. Legújabb darabjuk története régi, a világ elsõ költõjérõl, aki elveszíti kedvesét, aztán utazást tesz az alvilágba, hogy lemondhasson róla megint. Az izgatott utazó, a különbözõ kultúrák testképzeteit összegyúró Marie Chouinard legújabb univerzuma a bársonyos, fecsegõ pokol. Egy jövõbeli szimpatikus törzset nézünk, aranymellû nimfákkal, óriás, fekete nemi szervvel közlekedõ faunokkal, szõrkucsmás szellemekkel, tombol a szexualitás, és mindenki beszél. A színpad tejfehér, középen egy derengve világító kocka áll (néha felbukkan egy gyanús fekete szõrcsomó), egy nimfa érkezik, aki Monteverdi Orfeójának taktusaira, szemtelen mozdulatokkal aranycsengõt öklend, amely - néha tömegével - a darabban újra és újra megjelenik, metaforikusan, mint a nyelv ereje. A lélegzettel mozduló test és hang, az "új" kifejezés önmagában, a jelmezek vagy azok hiánya nélkül is sokkoló. A narrátor szinte préseli magából a szavakat, a mozdulatokra túlvilági szöveget produkál, a táncosok a saját karakterükrõl szólnak ismeretlen, visító, öklendezõ nyelveken. A társulat erõnléte emberfeletti, a koreográfus pedig hozta a szokásos eredetit, nem engedelmeskedett a parancsnak, visszament a gyökerekig, lenézett a hangszalagokba, a gyomrokba, gátlástalanul és szeretettel nevetett a félembereken.

Bécs, Theater an der Wien, július 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”