Lemez

Trio Bujdosó: National Amnesia Institute

  • - minek -
  • 2019. november 10.

Zene

Bujdosó János kapcsán illik leszögezni, hogy az egyik legegyedibb hangú, kivételes muzikalitással, zenészi intelligenciával megáldott, remek kompozíciós, improvizációs technikával rendelkező, sokoldalú hazai gitáros. Szerencsére nem aprózza el magát megannyi zenekara között, és időről időre saját triójával is készít lemezt: a frissen kijött National Amnesia Institute sok tekintetben a legjobban sikerült albuma. A mostani felállásban Szerető Dániel technikás, grúvos, Bujdosó virtuóz gitározásához tökéletesen passzoló basszusjátéka és Klausz Ádám precíz dobolása teszi teljessé a hangzást.

A zenekarvezető hozza a témákat, a kompozíciók pedig kellően nagy ívűek ahhoz, hogy legyen idő a kibontásukra. Bujdosó gitárjátéka minden, csak éppen nem hideg és gépies, az érzelmek széles skáláján képes játszani, közben egy percig sem magától értetődő sem az alkotói szándék, s nem azok az alkalmazott zenei technikák. Az album ebből a szempontból nem mindig könnyű hallgatnivaló, viszont annál izgalmasabb és élvezetesebb a befogadás. Példaszerű az a hanyag elegancia is, ahogy az anyanyelvi szinten kezelt stílusokat és zenei hatásokat asszimilálja játékába. Ezúttal határozottabbak a nyersanyagot (jazz, latin és mediterrán zenéket) átértelmező fúziós-progresszív vagy éppen szörf rock (Squeeze Rodolpho) hangsúlyai, ezért is az erőteljesebb, néha torzított-gerjesztett elektromosgitár-hangzás. A megfelelő pillanatban azért előkerül az akusztikus hangszer is, mint az egzotikus tónusú Spring Palace-ban, vagy a bluesos felütésű, ám idővel másfelé kanyarodó The Woman and the Curtainben.

Szerzői kiadás, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.