Lemez

Trio Bujdosó: National Amnesia Institute

  • - minek -
  • 2019. november 10.

Zene

Bujdosó János kapcsán illik leszögezni, hogy az egyik legegyedibb hangú, kivételes muzikalitással, zenészi intelligenciával megáldott, remek kompozíciós, improvizációs technikával rendelkező, sokoldalú hazai gitáros. Szerencsére nem aprózza el magát megannyi zenekara között, és időről időre saját triójával is készít lemezt: a frissen kijött National Amnesia Institute sok tekintetben a legjobban sikerült albuma. A mostani felállásban Szerető Dániel technikás, grúvos, Bujdosó virtuóz gitározásához tökéletesen passzoló basszusjátéka és Klausz Ádám precíz dobolása teszi teljessé a hangzást.

A zenekarvezető hozza a témákat, a kompozíciók pedig kellően nagy ívűek ahhoz, hogy legyen idő a kibontásukra. Bujdosó gitárjátéka minden, csak éppen nem hideg és gépies, az érzelmek széles skáláján képes játszani, közben egy percig sem magától értetődő sem az alkotói szándék, s nem azok az alkalmazott zenei technikák. Az album ebből a szempontból nem mindig könnyű hallgatnivaló, viszont annál izgalmasabb és élvezetesebb a befogadás. Példaszerű az a hanyag elegancia is, ahogy az anyanyelvi szinten kezelt stílusokat és zenei hatásokat asszimilálja játékába. Ezúttal határozottabbak a nyersanyagot (jazz, latin és mediterrán zenéket) átértelmező fúziós-progresszív vagy éppen szörf rock (Squeeze Rodolpho) hangsúlyai, ezért is az erőteljesebb, néha torzított-gerjesztett elektromosgitár-hangzás. A megfelelő pillanatban azért előkerül az akusztikus hangszer is, mint az egzotikus tónusú Spring Palace-ban, vagy a bluesos felütésű, ám idővel másfelé kanyarodó The Woman and the Curtainben.

Szerzői kiadás, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.