Koncert

Tükröződések II

  • Malina János
  • 2014. január 19.

Zene

Csalog Gábor és a Concerto Budapest együttműködésének gyümölcse a Concerto Studio elnevezésű új koncertsorozat, amelynek második előadásán Mozart és John Cage került terítékre - illetőleg "A véletlen zenéi", ahogy az alcím jelezte.

Az aleatória fogalma ezúttal a szó szoros értelmében kézzelfoghatóvá vált, hiszen amellett, hogy Mozart Zenei kockajáték című alkotása tulajdonképpen nem más, mint játékszabály, az előírt véletlen döntéseket a közönség soraiból verbuvált kockadobók hozták meg. Némi számítógépes rásegítéssel gyorsan összeállt a cserélhető elemekből összekombinált valcer kottája, amelyet Csalog mindjárt meg is szólaltatott.

A módszer már Mozart idejében is több évszázados múltra tekinthetett vissza; ehhez képest a nyitószám, Cage One című zongoradarabja sokkal kevesebb előadói döntést engedélyez, hiszen ebben "csupán" az eljátszandó zenei anyagnak az előírt időtartamon belüli időbeli lefutása függ a játékostól.

Ezzel a kimondottan a véletlenre alapozott művek sora véget is ért, a koncert - vagy nevezzük inkább illusztrált zenei beszélgetésnek - azonban mindvégig intim hangulatú, élvezetes intellektuális játék maradt. Felmerült a zenei laposság gondolata, amelyet a Mozart Falusi muzsikusok című zenei tréfájából eljátszott két és fél tétel illusztrált - ezt a fajta, mozarti "laposságot" persze meghallgattuk volna teljes terjedelmében is.

A beszélgetős koncert tág kereteibe két egészen magasrendű zenei produkció is belefért. A szünet előtt és után Csalog eljátszott hat tételt Cage 1948-as, korszakalkotó Szonáták és interlúdiumok sorozatából, amelyben a szerző mellesleg a preparált zongorát is "feltalálta"; ennyire koncentráltan és ilyen árnyalt gazdagsággal még sohasem hallottam ezt a zenét megszólalni. A koncertet Mozart isteni c-moll fúvósszerenádja koronázta meg a Concerto Budapest tagjainak sírnivalóan szép előadásában.

Concerto Budapest Zeneház, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.