Koncert

Tükröződések II

  • Malina János
  • 2014. január 19.

Zene

Csalog Gábor és a Concerto Budapest együttműködésének gyümölcse a Concerto Studio elnevezésű új koncertsorozat, amelynek második előadásán Mozart és John Cage került terítékre - illetőleg "A véletlen zenéi", ahogy az alcím jelezte.

Az aleatória fogalma ezúttal a szó szoros értelmében kézzelfoghatóvá vált, hiszen amellett, hogy Mozart Zenei kockajáték című alkotása tulajdonképpen nem más, mint játékszabály, az előírt véletlen döntéseket a közönség soraiból verbuvált kockadobók hozták meg. Némi számítógépes rásegítéssel gyorsan összeállt a cserélhető elemekből összekombinált valcer kottája, amelyet Csalog mindjárt meg is szólaltatott.

A módszer már Mozart idejében is több évszázados múltra tekinthetett vissza; ehhez képest a nyitószám, Cage One című zongoradarabja sokkal kevesebb előadói döntést engedélyez, hiszen ebben "csupán" az eljátszandó zenei anyagnak az előírt időtartamon belüli időbeli lefutása függ a játékostól.

Ezzel a kimondottan a véletlenre alapozott művek sora véget is ért, a koncert - vagy nevezzük inkább illusztrált zenei beszélgetésnek - azonban mindvégig intim hangulatú, élvezetes intellektuális játék maradt. Felmerült a zenei laposság gondolata, amelyet a Mozart Falusi muzsikusok című zenei tréfájából eljátszott két és fél tétel illusztrált - ezt a fajta, mozarti "laposságot" persze meghallgattuk volna teljes terjedelmében is.

A beszélgetős koncert tág kereteibe két egészen magasrendű zenei produkció is belefért. A szünet előtt és után Csalog eljátszott hat tételt Cage 1948-as, korszakalkotó Szonáták és interlúdiumok sorozatából, amelyben a szerző mellesleg a preparált zongorát is "feltalálta"; ennyire koncentráltan és ilyen árnyalt gazdagsággal még sohasem hallottam ezt a zenét megszólalni. A koncertet Mozart isteni c-moll fúvósszerenádja koronázta meg a Concerto Budapest tagjainak sírnivalóan szép előadásában.

Concerto Budapest Zeneház, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.