Koncert

Tükröződések II

  • Malina János
  • 2014. január 19.

Zene

Csalog Gábor és a Concerto Budapest együttműködésének gyümölcse a Concerto Studio elnevezésű új koncertsorozat, amelynek második előadásán Mozart és John Cage került terítékre - illetőleg "A véletlen zenéi", ahogy az alcím jelezte.

Az aleatória fogalma ezúttal a szó szoros értelmében kézzelfoghatóvá vált, hiszen amellett, hogy Mozart Zenei kockajáték című alkotása tulajdonképpen nem más, mint játékszabály, az előírt véletlen döntéseket a közönség soraiból verbuvált kockadobók hozták meg. Némi számítógépes rásegítéssel gyorsan összeállt a cserélhető elemekből összekombinált valcer kottája, amelyet Csalog mindjárt meg is szólaltatott.

A módszer már Mozart idejében is több évszázados múltra tekinthetett vissza; ehhez képest a nyitószám, Cage One című zongoradarabja sokkal kevesebb előadói döntést engedélyez, hiszen ebben "csupán" az eljátszandó zenei anyagnak az előírt időtartamon belüli időbeli lefutása függ a játékostól.

Ezzel a kimondottan a véletlenre alapozott művek sora véget is ért, a koncert - vagy nevezzük inkább illusztrált zenei beszélgetésnek - azonban mindvégig intim hangulatú, élvezetes intellektuális játék maradt. Felmerült a zenei laposság gondolata, amelyet a Mozart Falusi muzsikusok című zenei tréfájából eljátszott két és fél tétel illusztrált - ezt a fajta, mozarti "laposságot" persze meghallgattuk volna teljes terjedelmében is.

A beszélgetős koncert tág kereteibe két egészen magasrendű zenei produkció is belefért. A szünet előtt és után Csalog eljátszott hat tételt Cage 1948-as, korszakalkotó Szonáták és interlúdiumok sorozatából, amelyben a szerző mellesleg a preparált zongorát is "feltalálta"; ennyire koncentráltan és ilyen árnyalt gazdagsággal még sohasem hallottam ezt a zenét megszólalni. A koncertet Mozart isteni c-moll fúvósszerenádja koronázta meg a Concerto Budapest tagjainak sírnivalóan szép előadásában.

Concerto Budapest Zeneház, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.