Koncert

Tükröződések II

  • Malina János
  • 2014. január 19.

Zene

Csalog Gábor és a Concerto Budapest együttműködésének gyümölcse a Concerto Studio elnevezésű új koncertsorozat, amelynek második előadásán Mozart és John Cage került terítékre - illetőleg "A véletlen zenéi", ahogy az alcím jelezte.

Az aleatória fogalma ezúttal a szó szoros értelmében kézzelfoghatóvá vált, hiszen amellett, hogy Mozart Zenei kockajáték című alkotása tulajdonképpen nem más, mint játékszabály, az előírt véletlen döntéseket a közönség soraiból verbuvált kockadobók hozták meg. Némi számítógépes rásegítéssel gyorsan összeállt a cserélhető elemekből összekombinált valcer kottája, amelyet Csalog mindjárt meg is szólaltatott.

A módszer már Mozart idejében is több évszázados múltra tekinthetett vissza; ehhez képest a nyitószám, Cage One című zongoradarabja sokkal kevesebb előadói döntést engedélyez, hiszen ebben "csupán" az eljátszandó zenei anyagnak az előírt időtartamon belüli időbeli lefutása függ a játékostól.

Ezzel a kimondottan a véletlenre alapozott művek sora véget is ért, a koncert - vagy nevezzük inkább illusztrált zenei beszélgetésnek - azonban mindvégig intim hangulatú, élvezetes intellektuális játék maradt. Felmerült a zenei laposság gondolata, amelyet a Mozart Falusi muzsikusok című zenei tréfájából eljátszott két és fél tétel illusztrált - ezt a fajta, mozarti "laposságot" persze meghallgattuk volna teljes terjedelmében is.

A beszélgetős koncert tág kereteibe két egészen magasrendű zenei produkció is belefért. A szünet előtt és után Csalog eljátszott hat tételt Cage 1948-as, korszakalkotó Szonáták és interlúdiumok sorozatából, amelyben a szerző mellesleg a preparált zongorát is "feltalálta"; ennyire koncentráltan és ilyen árnyalt gazdagsággal még sohasem hallottam ezt a zenét megszólalni. A koncertet Mozart isteni c-moll fúvósszerenádja koronázta meg a Concerto Budapest tagjainak sírnivalóan szép előadásában.

Concerto Budapest Zeneház, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.