Lemez

Blood Orange: Cupid Deluxe

  • G. A.
  • 2014. január 19.

Zene

Hulladékból várat sokan emeltek már a popzene történetében, Dev Hynes azonban barokk palotát formáz színarannyal bevont kacatjaiból. A Test Icicles dance-punkjától a Lightspeed Champion finomabb-folkosabb rockzenéjén át a hamisítatlan popzenéig eljutó brit dalszerző-producer Blood Orange fedőnéven elkészített második lemezén minden rajta van, ami a 80-as évek nagyipari könnyűzenéjét olyannyira fullasztóvá tette.

Itt vannak a romantikus szaxofonfutamok a Szerelemhajó valamelyik epizódjából, a hónaljig húzott basszusgitárból előcsalt, lépegetős vagy slapping technikával irányított, érzékien búgó betétek, a Phil Collins legcsillogóbb napjait idéző, obszcénül műanyag dobpuffanások, és persze nem hiányozhatnak az igényes, maximálisan gondolattalan gitárkarcolatok sem. Mindez kap némi 93 körüli hiphopot, kortárs rnb-t és rengeteg Prince-utalást, de szó sincs arról, hogy Hynes mintegy menteni kívánná ezekkel a giccsesebben vibráló részeket. A Cupid Deluxe szerzője nem használ iróniát, nem tart távolságot, és bár zenéje óhatatlanul nosztalgikus, nem épít igazából a múltba vágyásra sem. A trükk az, hogy nincs semmi trükk: a sajátosan rózsaszínes kulisszák előtt az év legegyenesebb, legcsupaszabb, sajgó szívű, reménytelenül vágyakozó slágerei bontakoznak ki hol a főhős, hol számos vendégénekes cukorüveg-törékenységű dallamaira építve. 25 éve ezek a szokatlanul nagyszerű dalok sokmilliós eladást hoztak volna Hynesnak, most örülhet, ha néhány tízezren meghallgatják albumát - ennél aztán nem is kell több ahhoz, hogy minden rendes zenesznob fürdőzzön a boldogságban.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.