Lemez

Blood Orange: Cupid Deluxe

  • G. A.
  • 2014. január 19.

Zene

Hulladékból várat sokan emeltek már a popzene történetében, Dev Hynes azonban barokk palotát formáz színarannyal bevont kacatjaiból. A Test Icicles dance-punkjától a Lightspeed Champion finomabb-folkosabb rockzenéjén át a hamisítatlan popzenéig eljutó brit dalszerző-producer Blood Orange fedőnéven elkészített második lemezén minden rajta van, ami a 80-as évek nagyipari könnyűzenéjét olyannyira fullasztóvá tette.

Itt vannak a romantikus szaxofonfutamok a Szerelemhajó valamelyik epizódjából, a hónaljig húzott basszusgitárból előcsalt, lépegetős vagy slapping technikával irányított, érzékien búgó betétek, a Phil Collins legcsillogóbb napjait idéző, obszcénül műanyag dobpuffanások, és persze nem hiányozhatnak az igényes, maximálisan gondolattalan gitárkarcolatok sem. Mindez kap némi 93 körüli hiphopot, kortárs rnb-t és rengeteg Prince-utalást, de szó sincs arról, hogy Hynes mintegy menteni kívánná ezekkel a giccsesebben vibráló részeket. A Cupid Deluxe szerzője nem használ iróniát, nem tart távolságot, és bár zenéje óhatatlanul nosztalgikus, nem épít igazából a múltba vágyásra sem. A trükk az, hogy nincs semmi trükk: a sajátosan rózsaszínes kulisszák előtt az év legegyenesebb, legcsupaszabb, sajgó szívű, reménytelenül vágyakozó slágerei bontakoznak ki hol a főhős, hol számos vendégénekes cukorüveg-törékenységű dallamaira építve. 25 éve ezek a szokatlanul nagyszerű dalok sokmilliós eladást hoztak volna Hynesnak, most örülhet, ha néhány tízezren meghallgatják albumát - ennél aztán nem is kell több ahhoz, hogy minden rendes zenesznob fürdőzzön a boldogságban.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.