A példa értéke (Biohazard a Petőfi Csarnokban)

  • 1997. március 11.

Zene

Sokáig tűnődtem, miként kezdhetnék e beszámolóba, s lám, milyen frappánsan túlesem rajta. Háromnegyed nyolckor értem a PeCsába, a Warpigs már túl volt magán, a másik vendég épp ott tartott, hogy fucking night, amikor óvatlanul bemerészkedtem. Az ő nevüket nem ismertem eddig, de hogy ne csak nekem legyen jó, most megosztom: My Own Victim; mindenki a saját felelősségére érkezhet ezután. A Mezőtúri Rockfesztivál tehetséggondozó színpadán hallani a hardcore ennyire szellemtelen mutánsait, bár azok nem árulnak ilyen jópofa pólókat: Kentucky Hardcore felirat a csirkekeltető Fried bácsival. Ennyit erről a problémáról, az pedig, hogy mennyiért lehettek a Biohazard előzenekara, úgyis üzleti titok. Meg nem is érdekel olyan nagyon.

Sokáig tűnődtem, miként kezdhetnék e beszámolóba, s lám, milyen frappánsan túlesem rajta. Háromnegyed nyolckor értem a PeCsába, a Warpigs már túl volt magán, a másik vendég épp ott tartott, hogy fucking night, amikor óvatlanul bemerészkedtem. Az ő nevüket nem ismertem eddig, de hogy ne csak nekem legyen jó, most megosztom: My Own Victim; mindenki a saját felelősségére érkezhet ezután. A Mezőtúri Rockfesztivál tehetséggondozó színpadán hallani a hardcore ennyire szellemtelen mutánsait, bár azok nem árulnak ilyen jópofa pólókat: Kentucky Hardcore felirat a csirkekeltető Fried bácsival. Ennyit erről a problémáról, az pedig, hogy mennyiért lehettek a Biohazard előzenekara, úgyis üzleti titok. Meg nem is érdekel olyan nagyon.

A Biohazard szerződése kikötötte: a biztonságiak nem akadályozhatják meg, hogy az ifjúság felmásszon a színpadra, és hogy levetődjék róla. Szomorkás, a fölöslegesség érzésével vívódó in-kalosok kóvályognak csarnokszerteszét, márpedig első osztályú zúzda volt kibontakozóban odafönn. A Biohazardé, azt gondolom róla, még nem időtálló muzsika (bár így együtt a két különböző stílusú énekes és gitáros most sem ígéret csupán). A színpadon viszont baromi jó, Toldi Miklóshoz bírnám csak hasonlítani: bivalyerős, de lágy szívű. A Biohazard egy idealista zenekar. Azt mesélik a tagjai, magukba szippantottak egy csomó mocskot Brooklynban éppúgy, mint a föld körül turnézva, így lehettek "elkötelezettjei egy jobb világ megalkotásának". Sok számuk szól "az élet igazán rohadt dolgairól, de ezek felszabadítóak. Kiabálni, sikoltani és ugrálni kell, ez a végső formája a boldogsághoz vezető terápiának."

Hát ugrálni (bocsánat: divingolni) kellett a PeCsában. Aki meg nem bírt magával, azt szépen arra kérték, menjen haza. (Egy biztonságist kellett, ha jól hallottam.) Akárhogy is: felelősséggel tartozni a kirobbantott energiáért - ez bizony példaértékű dolog. Így eshetett meg, hogy miközben a színpad hátsó fertályán ezerrel tépett a hardcore, az önfeledt meló, elöl a menedzsment koordinálta a felkapaszkodókat: csak szépen, sorjában, erre tessenek, uraim.

Azok meg boldognak festettek valahogy. Lám, milyen kár, hogy én ilyen suta, felmentett vagyok.

F. D. J.

Petőfi Csarnok, március 9.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.