Lemez

Wooden Shjips: Back to Land

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. február 16.

Zene

A Wooden Shjips újpszichedelikus rockzenét játszó együttes a zsáner szülőhazájából, San Franciscóból, feltűnően őszes szőrzeteket viselő, Eric Clapton- vagy Grateful Dead-rajongó középkorú családapáknak tűnő tagokkal, akik azonban rendkívül fiatalos lendülettel jelentetik meg kiadványaikat: a 2006-os alakulás óta az idei már a negyedik rendes soralbum.

A Shjips esetében a pszichedelikus rock nem valami kozmikus mennydörgést takar, és nem is recsegős-tajtékzó garázspunkot, vagy ne adj' isten, véghetetlen hosszúságú gitárszólókat, sőt ez nem is igazán vegytiszta retro, amitől 72-ben érezhetjük magunkat, hanem inkább afféle komótos tempóban előadott, jólesően repetitív, több helyütt a korabeli német kísérleti rockzenét idéző, hippisen bágyadt-fesztelen rockzene szól itt, fület gyönyörködtetően meleg hangzással, és olyan szintihullámokkal, amelyekben szinte lubickolni lehet. Van itt persze több, kifejezetten heavy riff vagy gyorsabb tempó is, de azért nem kell attól tartani, hogy ezek hallatán pszichedelikus őrjöngésbe kezd a hallgató, mert a végeredmény így is olyan puha, finom és minden feltűnősködéstől mentes, hogy akár aludni is lehet rá. Így akár még a Yo La Tengo neve is beugorhat párhuzamként, persze azzal együtt, hogy a Shjipsnek meszsze nincsenek olyan jó dalai, ezért aztán többszöri végighallgatás után is csak az marad meg, hogy nahát, tényleg milyen szépen szól ez az orgona, illetve hogy Ripley Johnson sokszor fura módon úgy énekel, mint Alan Vega az első Suicide-lemezen.

Thrill Jockey, 2013; a Wooden Shjips február 22-én lép fel az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.