DVD

Wagner: Parsifal

  • - káté -
  • 2014. február 16.

Zene

Wagner Parsifal című színpadi beavatási szertartásának felvételét a Wagner-év derekán és a darab spiritualitásának megfelelően a salzburgi húsvéti fesztiválon rögzítették.

Két korábbi produkció (Bayreuth, 2008, Gatti-Herheim; Metropolitan, 2013, Gatti-Girard) emlékével kellett megküzdenie, s e küzdelemben alulmaradt. Ami pozitívum az előadásban: a karmester Christian Thielemann, napjaink korszakos zsenije. Ő itt a szerző rendkívüli és meghatalmazott nagykövete: gyöngéd, határozott és varázslatos drámai építkező, a monumentális formáktól a részletrajzokig, az átszellemültség, a megrendültség és a feloldás valahány árnyalatát autentikusan közvetíti. Pedig nem az itt gyakori vendég bécsi filharmonikusokkal, nem is a berliniekkel dolgozik, hanem a drezdai Staatskapellével.

A zenében megtörténik a lényeg: az "ártatlan, tudatlan" címszereplő, akinek rendeltetése, hogy megváltsa a bűnösöket - a gyógyíthatatlan sebtől vérző Amfortast és a vezeklő-csábító Kundryt - teljesíti a küldetést. Ha nézzük is, amit hallunk, baj van: a nagygömböc Johan Botha mint Parsifal érzéketlen, akár egy rabicfal. A más szerepben frenetikus Michaela Schuster Kundryként képtelen illúziót kelteni. Wolfgang Koch vokálisan is kevéssé spirituális Gurnemanz. Ritkaság, hogy a szenvedő Amfortast és végzetét, Klingsort ugyanaz, Stephen Milling alakítja, vélnénk, hogy ennek koncepcionális oka van. De Michael Schulz (felejtsük el a nevét, ha a Müpában jó Mesterdalnokokat rendezett is az idén) követhetetlen jelképekkel agyonterhelt, többkrisztusos, zavaros előadást produkált. Megpróbálta az énekesek helyett eljátszani a darabot. Nem sikerült.

Deutsche Grammophon-Universal, 2 DVD

zene:


színház: 


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.