DVD

Wagner: Parsifal

  • - káté -
  • 2014. február 16.

Zene

Wagner Parsifal című színpadi beavatási szertartásának felvételét a Wagner-év derekán és a darab spiritualitásának megfelelően a salzburgi húsvéti fesztiválon rögzítették.

Két korábbi produkció (Bayreuth, 2008, Gatti-Herheim; Metropolitan, 2013, Gatti-Girard) emlékével kellett megküzdenie, s e küzdelemben alulmaradt. Ami pozitívum az előadásban: a karmester Christian Thielemann, napjaink korszakos zsenije. Ő itt a szerző rendkívüli és meghatalmazott nagykövete: gyöngéd, határozott és varázslatos drámai építkező, a monumentális formáktól a részletrajzokig, az átszellemültség, a megrendültség és a feloldás valahány árnyalatát autentikusan közvetíti. Pedig nem az itt gyakori vendég bécsi filharmonikusokkal, nem is a berliniekkel dolgozik, hanem a drezdai Staatskapellével.

A zenében megtörténik a lényeg: az "ártatlan, tudatlan" címszereplő, akinek rendeltetése, hogy megváltsa a bűnösöket - a gyógyíthatatlan sebtől vérző Amfortast és a vezeklő-csábító Kundryt - teljesíti a küldetést. Ha nézzük is, amit hallunk, baj van: a nagygömböc Johan Botha mint Parsifal érzéketlen, akár egy rabicfal. A más szerepben frenetikus Michaela Schuster Kundryként képtelen illúziót kelteni. Wolfgang Koch vokálisan is kevéssé spirituális Gurnemanz. Ritkaság, hogy a szenvedő Amfortast és végzetét, Klingsort ugyanaz, Stephen Milling alakítja, vélnénk, hogy ennek koncepcionális oka van. De Michael Schulz (felejtsük el a nevét, ha a Müpában jó Mesterdalnokokat rendezett is az idén) követhetetlen jelképekkel agyonterhelt, többkrisztusos, zavaros előadást produkált. Megpróbálta az énekesek helyett eljátszani a darabot. Nem sikerült.

Deutsche Grammophon-Universal, 2 DVD

zene:


színház: 


Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.