Lemez

World music: befutók

az egykori Jugoszláviából, a mai Maliból és a leendő Kongóból. Nem fog rajtuk az idő.

Zene

Stand Up, People Töltsön egy órát Tito Jugoszláviájában a hatvanas-hetvenes évek roma popcsillagaival! Nem tudom, hogy erre a hívó szóra hányan indulnak be, de akik anno sokat csámborogtak arra - vagy akik simán odavannak a Balkán cigányzenéjéért -, azoknak különleges kaland lehet ez az időutazás. A londoni Vlax Records kiváló ötletén alapul: összeszedni azokat a korszakos kislemezeket, amelyek előadói nagy része már feledésbe merült. A macedón Esma Redzepovára és a szerb Saban Bajramovicra persze emlékszünk, és újfent megbizonyosodhatunk, hogy ők a "roma királynő és király", de Esmát is csak a hatvanas-hetvenes évek fordulóján lehetett így, szintipop kísérettel hallani. Másfelől meg éppen az derül ki, hogy miközben szinte az öszszes felvételt átjárta a könnyűzenék iránti nyitottság - akár az angol pop, akár az indiai filmzene felé fordult -, megőrizte fő vonásait. Nincs az a villanyorgona, ami a fékezhetetlen roma klarinétosokat és harmonikásokat überelni tudta volna.

Ahogy egy ilyen gyűjtemény esetében elvárható, egy csomó felfedezést is tehetünk. A macedónok közül Muharem Serbezovski a török és indiai kapcsolatai, Usnia Redzepova pedig a szokatlanul szomorkás hangja révén tűnt ki. A kosovói Ava Selimit nemcsak szenvedélyessége, de a sorsa is emlékezetessé tette: ő az égbe mehetett volna, ha a karrierjét nem rendelte volna alá a cigány nőkkel kapcsolatos elvárásoknak. (Remélhetőleg háziasszonyként teljesebb életet élt.) Aki pedig rögtön a csúcsra akar jutni, annak az utolsó darabbal kell kezdenie: az Ansambl Montenegro 1968-as Djelem Djelem-esztrádja több mint kislemez: azonnal Kusturicáért, sőt Tarantinóért kiált. (Vlax Record/Asphalt Tango, 2013)

Dirtmusic: Troubles Ugye, emlékszünk rá, három éve sincs, hogy jártak nálunk. Akkor épp a BKO című albumot turnéztatták a Tamikresttel közösen, szóval már nyakig Maliban. Ugyan a Seattle-ből Ljubljanába költöző (Walkabouts-főnök) Chris Eckman, az egykor Bad Seeds-tag Hugo Race és a (Come-ból ismert) Chris Brokaw triója szolidabb ambíciókkal indult. Csak valami gyökértelen, akusztikus városi bluest akartak játszani. De aztán a híres-nevezetes Sivatag Fesztiválon összejöttek a Tamikresttel, és erősen megcsapta őket Mali szele. A 2010-es BKO után Eckman a Tamikrest, majd Ben Zabo és Samba Touré producere lett, de a Walkabouts Travels In The Dustland albuma is a végtelen homok és a végtelen égbolt közötti sivatagi látomásokra épült. Ennyit a múltról.

Most pedig az van, hogy Brokaw kiszállt, úgyhogy Eckman és Race kettesben utazott Bamakóba. Még csak dalokat sem vittek, legfeljebb ötleteket vagy kezdeményeket. Úgy gondolták, majdcsak kisül a dologból valami. És nem gondolták rosszul. Persze nem akárhol és nem is akárkikkel folyt a session. Salif Keita klubjában várták őket Ben Zabo, Samba Touré és Rokia Traoré zenészei. Azt olvasni, nem sokat agyaltak, viszonylag hamar belőtték a csapásirányt. Már az elején elszálltak, aztán még rátettek egy lapáttal. Messzire utazós, mozizós lemez lett a vége. Nettó pszichedélia. Manapság már kicsit ódzkodni lehet az Afrika felé kacsingató kollaborációktól, de ez nagyon rendben van. Nem az a fajta, ami már elsőre könnyen adja magát, de aztán nincs szabadulás. Az amerikai Chris Eckman és az ausztrál Hugo Race végképp magára talált a bajoktól sújtott Maliban. (Glitterbeat, 2013)

Jupiter & Okwess International: Hotel Univers A dolgok állása szerint már két esélyese van "Az év afrikai lemeze" díjnak, ugyanis a zsigerből mindig zseniális Bassekou Kouyaté januári Jama ko albuma mellé besorolt a kongói Jupiter debütáló korongja. Persze nem kizárt, hogy végül be kell érnie "Az év afrikai felfedezettje" címmel, de lényeg a lényeg: ez a Hotel Univers kiváló dobás.

Az ötvenes éveiben járó Jupiternek több mint törzshelye a szóban forgó kinshasai szálloda: napközben a gangon szívja magába az utca zaját, meg mást is, de ezt most nem forszíroznám. Az együttese is itt próbál, éjszakára meg ott a bár, whiskyvel és pillangókkal, mit szem és száj kíván. Jupiter amúgy Kelet-Berlinben cseperedett fel, ahol az apukája a kongói követségen dolgozott, és - mint a The World Is My Land című száma tanúsítja - soha nem értette, hogy miért niggerezik a kölykök, miközben azok éltek rabságban. Aztán hazatért a család, és attól kezdve Jupiter otthon nem találta a helyét - nagyjából az volt a csúcs, ha utcazenészként felkérést kapott egy-egy nagyobb szabású temetésen való közreműködésre. De végül is sínre került, Okwess International néven megalakította saját zenekarát, és azóta a tradicionális ritmusok mentén ezerrel pumpálja a friss vért Kongó muzsikájába. Már csak azért is, mert elege van a múltból. A Mwana Yokatoli című számban például egyenesen azzal fordul a fiatalokhoz, hogy még véletlenül se hallgassanak az öregek tanácsaira... Ahogy Kongó kinéz, nincs arra semmi okuk.

Amilyen súlyos arcokból áll Jupiter és bandája, olyan hitelesen tolják a magukét. Ha jól hallom, nem találtak ki semmi eredendően újat, de ahogy összefonták a rock, a funk és az afrobeat szálait, abból mégis valami mellbevágó dolog sült ki. Sűrű, piszkos, betépett, de muszáj tőle beindulni. Még az is lehet, hogy ez a jövő. (Out/Here, 2013)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.