Lemez

Magányos, neonfényes

Zomby: With Love

  • Velkei Zoltán
  • 2013. július 27.

Zene

8 bites hangok elszórtan, a jövőt előlegező digitális témák állandóan, helyenként váratlanul belibbenő, sötét tónusú, melankolikus motívumok, és rengeteg, a 90-es évek jungle-jétől a holnap poszttrapjéig terjedő elektronikus zenei irányzat.

Ezek jellemzik immáron évek óta Zomby munkásságát, aki ugyan nem titkolja a kilétét úgy, mint például a Daft Punk, mégis alig tudni róla valamit. ' korunk közösségi oldalakkal tarkított virtuális valóságának láthatatlan idoruja, akinek zenéi újszerű hozzáállással és sokszor ijesztő hűséggel öntik hangokba Gibson kiberpunk leírásait - rendkívül romantikusan megragadva ezeket az éjszakai, sokszor neonfényes, zsúfolt, mégis rendkívül magányos csendéleteket.

A With Love című album a definitív Zomby-gyűjtemény. Két CD-n harminchárom felvétel elképesztő hosszúságban, de jobbára megunhatatlanul. Nincs benne az a lehengerlő újszerűség, mint a két évvel ezelőtti Dedicationben, de elég tíz percig belehallgatni, hogy tudjuk, itt most nem is ez volt a cél. A With Love azt mutatja be, hogy Zomby hogyan látja a valós és a virtuális világot, miközben az elektronikus zene aktuális - úttörő vagy éppen ismét felkapott - irányzatait próbálgatja. Klasz-szikus kompozíciókból nem szenved hiányt az összeállítás, nem egy felvétel pedig - például a ritmikus Memories, a komolyzenei magasságokba nyúló Black Rose, a gyönyörűen futurisztikus Glass Ocean - egyenesen időtlennek tűnik. De van üdítő múltba és jövőbe tekintés is: míg az Overdose és a 777 a jungle és a drum and bass határvonalán egyensúlyoz, a Soliloquy a komolyan kezelendő trapzene legsötétebb, legszomorúbb sarkaiba csábít.

Zomby tehát brillírozik, de azért a harminchárom szám közt csak van pár, ami lemaradhatott volna - bár önálló EP-n ezek is remekül megállnák a helyüket, a tökéletes tételek szomszédságában háttérbe szorulnak. Ám ettől még ez a kiadvány nagyon értékes marad. Nyolcvanpercnyi zene a korszak egyik, nagy formát futó kulcsfigurájától, amely sok más izgalmas elektronikával szemben nem befogadhatatlan a szélesebb közönség számára sem: esszenciális darab, minden gyűjteményben joggal van helye.

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.