World music: kedves

  • 1998. augusztus 27.

Zene

barátaim, elkeserített bár a Sziget világzenéi iránti lanyha bizadalom, de azóta túltettem magam - maradok szíves nyomkeresőtök, hűséges udvari kóstolótok, vagyis:
barátaim, elkeserített bár a Sziget világzenéi iránti lanyha bizadalom, de azóta túltettem magam - maradok szíves nyomkeresőtök, hűséges udvari kóstolótok, vagyis:

Madredeus: O Porto. Fél éve sincs, hogy a Madredeusról írtam, akkor az O Paraiso kényszerített. Azt írtam, Lisszabon legnépszerűbb társulata, azt írtam, tizenkét év, és hogy a személycserék óta már csak a portugál gitárok, a szintetizátor és persze az a hang, Teresa. "Amikor Wim Wenders a Lisszaboni történetét forgatta, rábízta a zenét, és nem tévedett vele: úgy a város, mint a film azonossá vált a dalaival." Ami pedig a műfajt, a tangó és a morna rokonságába tartozó fadót illeti, az szóba került azóta is (Mísia: Garros Dos Sentidos).

Az O Paraisóval turnéra indult a zenekar, akkor készült, így készült ez a dupla koncertalbum, ´98 áprilisában, Portóban. Jelentős az átfedés, mégsem lehet kibújni a hatása alól. Ezek a dalok olyan egyszerűek, hogy az megismételhetetlen, és bár szinte egyforma mind, teljesen megunhatatlanok. Isteni tehetség, komolyan. Kész metafizika.

És úgy vagyok vele, ha a portugál sors ennyire gyöngéd, ilyen álmodozó és melankóliával teli, akkor én nagyon szeretnék portugál lenni. Nem tudom, összejön-e valaha, de a Madredeus már az enyém, addig is, addig is, addig is, addig is, addig. (EMI, 1998) *****

JPP: String Tease. Finnország hegedű-fővárosának Kaustinen a neve. Hozzá tartozik Järvelä falu, ott állt össze a nyolcvanas évek elején a zenekar. Järvelän Pikkupelimannit, vagyis Järvelä kis népzenészei - hangzott a nevük, hanem amint szárnyra kapta a világhír, farigcsálni kellett belőle. JPP - ez ugye mindjárt más, ezt már Thaiföldtől Egyiptomig és Kanadától Ausztriáig könnyebben a magáévá tehette a polskarajongó világ. A polska mellett ugyan mindenféle - Finnországban fellelhető - hagyományt beszippantottak Järvelä vonósai: indulókat, valcert, polkát, cigányzenét és tangót; mondhatni ezek közös hatásából keveredett ki a JPP összetéveszthetetlen stílusa.

Négy hegedű + harmónium és bőgő az alapfelállás, a String Tease-en ehhez teszi hozzá még hét hegedűs és - két számban - a svéd Väsen együttes a magáét. Nehéz megkülönböztetni a népzenei feldolgozásokat Arto Järvelä és Timo Alakotila szerzeményeitől, miként nehéz megállapítani, hol végződik a népzene, és hol kezdődik a kortárs muzsika vagy a dzsessz. De az egészen biztos, aki a hegedűkre hajt, sokáig húzhatja vele.

(RockAdillo Records) ****

Ternipe: Del o brishind... ´89-ben szabolcsi és budapesti roma fiatalok alakították a zenekart. Hamarosan a Kalyi Jag "utánpótlásaként" emlegették, annak a szárnya alól kelt a világra, és oda bújhat a mai napig is. De tíz év mégsem kettő, még csak nem is hat, az "Ifjúság" hát nagykorúvá vált, és alanyi jogon is kiharcolta helyét a roma folk kezdő tizenegyében. E duj terne és Suno dikhjon címmel kiadtak két kazettát, bejárták az országot, és olyan tekintélyű nemzetközi fesztiválra is meghívást kaptak, mint amilyen a WOMAD. Mondom, egy kész zenekar.

Tizenöt dal került e CD-ROM-ra (népzenében eddig nem volt ilyen); forrásuk tiszta, persze a hangszerelésük - a Kalyi Jag nyomán - mai. De semmiképp sem tűnik úgy, hogy utánérzés vagy közhely volna: igen szépen - helyenként tényleg megindítóan - énekelnek, ahányan vannak, öten; a táncos darabok éppoly meggyőzőek, mint a hallgatók, és a hazai ízeknek jót tesz, amikor a Balkán felé kacsingat a mandolin. Egyik-másik szám, meglehet, kiemelkedik a többi közül, de amelyik gyengébb, az valahogy nem hallható.

(Bahia Music) **** és fél

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.