A szerk.

Az agresszió ára

A szerk.

Kedden az Országgyűlés a kormány kezdeményezésére eltörölte a vasárnapi boltzárat.

Orbán Viktor a kisebbik rosszat választotta: inkább a reményei szerint csak néhány napig tartó vesszőfutást, mint azt, hogy egy hónapokig tartó kampányban kerüljön elő újra és újra a nagy elutasítottságnak örvendő boltzár-problematikum. Persze kínos a visszakozás, de jóval kisebb presztízsveszteséggel jár, főleg, ha közben az agitpropszekció is teszi a dolgát. És teszi: amint bejelentették a vonatkozó törvény hatályon kívül helyezését, felpörgött a kormányzati kommunikáció.
E kármentésnek három iránya van. Egy: a kormány az emberekkel való együtt kormányzásra kapott felhatalmazást, ezért meghallotta az emberek hangját, és az emberek többsége nem szereti, ha korlátozzák őket a vasárnapi vásárlás lehetőségében. Kettő: az MSZP ismét kimutatta a foga fehérjét, és a klasszikus szociáldemokrata követelést – szabad vasárnapot a dolgozónak! – elárulva újfent a multik érdekeit szolgálja. Három: fölösleges összezavarni az emberek fejét egy olyan népszavazással, amely csupán technikai jellegű dolgokról döntene (boltzár), amikor a nyakunkon egy másik, egy jóval fontosabb, a nemzet (sőt, Európa és a Világegyetem) jövőjét befolyásoló referendum is a kvóták alapján történő „kötelező betelepítés” elutasításáról.

A kormányzati spin mellett politológusok sora győzködi a közvéleményt, hogy a kabinet már megint zseniálisan tematizál, uralja a pillanatot etc. De ennél azért bonyolultabb a helyzet.

A vasárnapi boltzárat 2011-ben és 2015-ben sem támogatta a többség – ám míg öt éve mind a miniszterelnök, mind Varga Mihály egyértelműen elutasította a kereszténydemokrata ötletet, addig tavaly Orbán a kezdeményezés élére állt. Azok a blőd érvek, amikre hivatkozva tavaly március 15-én végül módosították „a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzésre vonatkozó” törvényt, mára a visszájukra fordultak. Habony ide, Arthur J. Finkelstein oda, a kormányzati tisztségviselők múlt péntek óta összevissza beszélnek. Hol az emberek véleményének elfogadására hivatkoznak, hol sértődötten kijelentik, hogy az embe­reket nem lehet az akaratuk ellenére boldogítani, hol meg fogadkoznak, hogy amint lehet, újra becsukatják vasárnapra az üzleteket. Itt arról beszélnek, micsoda siker a vasárnapi boltzár, ott arról, hogy a társadalom többsége elutasítja azt. Így együtt lehetett a család, vagy épp ellenkezőleg, a zárva tartás fölborította a családok hétköznapjait. Különösen a nők voltak elégedetlenek vele. Vagy a férfiak. A miniszterelnök a múlt pénteken még azt fejtegette a rádióban, hogy a „szabad vasárnap” intézményét más ágazati szektorokra is ki kell terjeszteni. És a sor még hosszan folytatható.

De elsősorban nem is erről, az újabb hazugság visszavonhatatlan lelepleződéséről van szó. Hanem arról a nyílt agresszióról, amellyel Orbánék mindvégig ezt az ügyet kezelték. A társadalmat a többségi akarat ellenére fosztották meg a választás szabadságától; s bár az oktatásügy szabadságának kérdéséhez képest a vasárnapi vásárlás (a kereskedők felől: a nyitva tartás) szabadsága valóban huszadrangú kérdés, de szintúgy erőszakos beavatkozás a privát életbe.

A tordasi boltosnőre, aki tavaly megtorpedózta a zárva tartás elutasítására irányuló szocialista népszavazási kezdeményezést, valószínűleg nem sokan emlékeznek már. De a február 23-án történt választási csalásra, az MSZP képviselőjét szervezetten akadályozó kopaszokra (no meg a „nénire”), az illetékes állami szerv és testület (Nemzeti Választási Iroda, Nemzeti Választási Bizottság) gyalázatos szerepére nagyon sokan és nagyon sokáig fognak emlékezni. A kollektív emlékezetben a félelmet keltő, fenyegető kopaszok képe és a Fidesz abszurditásba hajló igyekezete a boltzárellenes népszavazás megakadályozására kitörölhetetlenül összekapcsolódott. A boltzárat Orbánék mindent eltiporni kész agresszivitása emelte mára szimbolikus üggyé.

„Nem azt mondták, Feri, hanem azt, hogy menj a picsába!” – kommentálta Horn Gábor Gyurcsány Ferenc szavait, amikor a kormányfő a számára kudarcot hozó 2008-as referendum éjszakáján azt bizonygatta, hogy a választók csupán arról mondtak véleményt, hogy inkább nem fizetnék a 300 forintos vizitdíjat. Orbán, aki annyira retteg a kudarctól, hogy amíg megteheti, kizárólag megnyerhető csatákba megy, alighanem fölmérte, hogy a boltzáras népszavazáson (és annak kampányában) a szavazópolgárok túlnyomó többsége nem csak a konkrét kérdésben nyilvánítana véleményt. Vajon mit talál ki 2018-ra, ha a többség akkor is ugyanúgy elküldené, ahogyan tette volna a boltzáras népszavazáson?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.