A szerk.

Az egészségügy üzlet

A szerk.

Az egészségüggyel foglalkozó kormányzati vagy a kormányzathoz közel álló szakelemek informális találkozókon manapság már köntörfalazás nélkül beszélnek arról a kormányzati elvárásról, miszerint az akut forráshiány miatt a szolgáltatásokat a fizetős ellátás irányába kell eltolni. Persze, különösebb felhajtás – például meghirdetett program, szakmai párbeszéd, viták – nélkül; a nyilvánosságban folyamatosan azt kell nyomatni, mennyi pluszforrást szán a kormányzat a területre.

Valójában nincs ebben semmi meglepő; az egészségügyi ellátásért mindig is fizettünk, és nem csak az aktív keresőktől és a munkaadójuktól levont járulékok okán. A jobb szolgáltatásért – a nagyobb orvosi, ápolói figyelemért, a kellemesebb betegszobáért, a várólisták kikerüléséért – eddig is szó nélkül pengetett a magyar, ahogyan pontos ára van mondjuk egy CT-vizsgálatnak vagy egy szülésnek is. E számla nélküli tranzakciók persze az égvilágon semmit nem javítanak a terület vészes pénztelenségén, sőt az orvosok, ápolók egy jól meghatározható széles köre sem részesül belőle (magára vessen a röntgenes vagy a laboros). És az egészségügy általános helyzetén az sem segít, hogy vannak intézmények, amelyek fizetős VIP-részlegekkel próbálkoznak, vagy hogy 2010 után hirtelenjében fölfedezték azt az 1997-es rendelkezést, aminek alapján a más ellátási területről érkezőktől mégiscsak lehet vizitdíjat kérni. A rendszert uraló káosz, a tisztázatlan viszonyok miatti átláthatatlanság – a hálapénzrendszer, az állami és a magánellátás számos esetben szétbogozhatatlan szimbiózisa – tehát változatlan. Sőt valójában nagyobb, mint bármikor, hiszen tetézi mindezt az amortizáció évtizedek óta elégtelen kezelése miatti általános állagromlás (műszereknél, épületeknél), valamint az orvosok, ápolók tömeges kivándorlása, amely nem egy helyen már a napi működést veszélyezteti.

A tisztánlátás végett idézzük fel röviden, honnan jutott a Fidesz ide. És ezúttal szándékosan nem említjük a társadalombiztosítási önkormányzatok pazarlását, az egymást követő jobb- és baloldali kormányok impotenciáját. Azért nem, mert az ezek miatti katasztrófahelyzetet felismerték legkésőbb egy évtizeddel ezelőtt; ahogyan azt is, hogy a nem cselekvés következménye – néhány évnyi vegetálás, majd agónia után – a rendszer teljes összeomlása lehet. A jelenlegi csődhelyzet valódi felelősei azok, akik napi politikai megfontolásból meghirdették az ún. szociális népszavazást; mindent elsöprő demagógiájukkal ugyanis nem csupán a 300 forintos vizitdíjat lőtték ki, hanem az egészségügy szükséges mélyreható átalakítása, az erről való értelmes párbeszéd lehetősége elől is elszívták a levegőt minimum tizenöt évre.

Az egészség nem üzlet! Nem hagyjuk tönkretenni a szolidaritáson alapuló ingyenes és magas színvonalú egészségügyi ellátást! Igen, eltöröljük őket! Emlékeznek még erre a szégyenteljes néphülyítésre? Aminek ráadásul az egészségügyhöz volt a legkevesebb köze, a népszavazás a Fidesz politikai akciója volt az amúgy is padlón lévő akkori kormánykoalíció végleges megroppantásáért. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy 2010–2014 között – bár voltak szakértői anyagok, javaslatok a krízishelyzet kezelésére és fokozatos meghaladására – gyakorlatilag semmi nem történt a rendszerrel.

A 2010 óta történtek még világosabb kontúrokkal rajzolják ki 2008 gyalázatát. A Molnár Lajos-féle reformterv – amely messze nem volt tökéletes, de folyamatos korrekcióval működő struktúrát eredményezett volna – a forráshiányt ésszerű változtatásokkal (ezekből a gyógyszerkassza megfogása megvalósult, és csak ez 100 milliárd megtakarítást hozott a költségvetésnek), illetve a magántőke bevonásával orvosolta volna. Nos, éppen ez utóbbi miatt hiszterizálta a közvéleményt a Fidesz-agitprop; holott nem a magántőke megjele­nése a gond, hanem az, ha a magánérdekek nem egyértelmű szabályok szerint, kontrollálatlanul jelennek meg az egészségügyben. Márpedig errefelé haladunk; és ha e közszolgáltatás privatizálását a NER-ben bevett módon hajtják végre – és így fogják, hiszen az orbánizmus létalapja a közjavak irányított becsatornázása –, a kedvezményezett „közeli” befektetők óriásit kaszálhatnak megint.

Lesz tehát fizetős egészségügy zavaros körülmények között létrejött magánszolgáltatókkal, amelyek a páciens anyagi teherbíró ­képességének arányában nyújtanak majd elfogadható, jó vagy pazar ellátást. És akik ezt nem engedhetik meg maguknak? A szegények? Nekik megmarad a „magas színvonalú” állami ellátás az agyonhajszolt nővérekkel és orvosokkal, a kilométeres hosszúságú várólistákkal, a borzasztó állapotú rendelőkkel, kórházakkal. A Fidesz tényleg megvalósítja azt, aminek a szándékával ellenfeleit vádolta 2008-ban: a „szegénybiztosítót”. Igaz, lássuk a jó oldalát is: a központi költségvetésnek bizonyosan nem okoz majd különösebb gondot, hiszen a szegényellátás forrásigénye nyilván a megrendelői oldal társadalmi státuszához igazodik majd.

Az egészségügy mostani kezelése mögött ugyanaz fedezhető fel, mint a szociális kiadások megkurtítása vagy a szakoktatás igény­telen gyorstalpalókká züllesztése mögött: az orbánizmus nép- és emberfelfogása. Az a gonosz világkép, amely szerint a szegények nem véletlenül szegények, mert pontosan annyit érnek, amennyijük van. E felsőbbrendűség-tudat cinizmusával készülnek most lemondani ezeknek az embereknek az egyetlen életéről is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”