A szerk.

Mit tesz a kétharmad hiánya

A szerk.

Az Alkotmánybíróság (AB) hétfői földügyi határozatai kijelölték a kétharmados többségét vesztett kormánykoalíció előtt a határokat.

Éppen ezért nemcsak a nemzeti parkokra vonatkozó döntés érdemes a figyelmünkre, mely szerint alkotmányellenes a parkok védett földjeinek vagyonkezelői jogát elvonó törvénymódosítás, hanem az ún. földbizottságok működését méretre szabó AB-verdikt is. E regionális szervezetek döntenek ugyanis a helyi földforgalomról, például adásvétel vagy bérlet az ő jóváhagyásuk nélkül nem történhet. E – többnyire Fidesz-hű emberekből álló – bizottságok tehát komoly tényezők. Főleg, hogy a földbizottsági állásfoglalást csak a helyi képviselő-testület előtt lehet megtámadni, és utána már nincs jogorvoslati lehetőség. Az AB viszont most kimondta, hogy a földbizottsági döntéseknél is biztosítani kell a bírósági felülvizsgálat lehetőségét. (A bizottságok azon joga viszont nem alkotmányellenes az AB szerint, hogy megakadályozhatják adásvételi szerződések életbelépését.)

Orbán-kompatibilissé változtatása óta az Alkotmánybíróság közvetve először mondott ítéletet arról az erőszakos, a jogállam írott és íratlan szabályait nemegyszer sutba vágó hatalomgyakorlásról, amely nemcsak 2010 óta, de már 1998–2002 között is jellemezte az Orbán-kormányokat. Hogy miről van szó, azt a nemzeti parkok földvagyon-kezelői joga körüli felhajtás jól mutatja. A kormányzat e jogot a Nemzeti Földalapnak adta volna. Amikor e szándék nyilvánosságra került, független szakértők, civil szervezetek, szervezett és alkalmi környezetvédők sora azonmód jelezte, hogy ez még a NER alaptörvényének is ellentmond, lévén a környezetvédelem már elért – és alkotmányosan védett – szintjéhez képest vissza­lépés lenne. Nem számított: a módosítást beterjesztették, ám nem kapta meg a szükséges kétharmados támogatást. A következő körben a már az első Orbán-ciklusban is tapasztalt erődemonstráció következett: a módosítást némi zugjogászkodással feles többséget igénylő szabályként nyomták be újra a plénum elé, és így át is ment. Áder János azonban nem hirdette ki az új törvényt, hanem előzetes normakontrollt kért három pontban, melyek közül kettő a Fidesz–KDNP előbb leírt nyílt pofátlanságára vonatkozott (kétharmadhoz kötött módosítás elfogadtatása feles többséggel, illetve a természetvédelem alkotmányosan garantált szintjének a megsértése).

Az AB, amely éles ügyekben eddig jobbára a rezsim javára hozott határozatokat, ezúttal a sarkára állt. Az okát nem tudjuk – talán az kellett, hogy Áder legyen az indítványozó (aki mégsem holmi állampolgár, hanem az egy­kori „belső kör” egyik tagja, akit személyesen a nagy ember hívott haza államfőnek), talán a törvények ily orcátlan semmibevétele ezúttal az AB tagjainak is sok volt. Ami a lényeg, az említett két pontban az AB igazolta Áder alkotmányos aggályait, így a módosítás e része egyelőre ad acta kerül. (Áder harmadik kifogása azt firtatta, hogy a jogszerűen megkötött, hatályos földbérleti szerződések utólag megváltoztathatók-e ezzel a törvénnyel. E kifogás a testület szerint nem megalapozott.)

A februári veszprémi időközi országgyűlési választás tétje az volt, hogy Orbán Viktor mögött megmarad-e a kétharmados parlamenti többség. Az év végi, év elejei tüntetés- és botránysorozat (netadó, útdíj, kitiltási ügy) hatására a korábban papírformának vélt kormánypárti győzelem hirtelenjében bizonytalanná vált. Ekkoriban szivárogtatták ki a sajtónak névtelen fideszes források azon pártbéli meggyőződést, hogy a Fidesznek igazából már nem létszükséglet az alkotmányozó többség, hiszen a rendszerépítést elvégezték az előző ciklusban, blablabla. De ez a műlazaság már akkor is hamisan csengett. Mert lám, nagyon is szükségük lenne a kétharmadra. Hisz ha megtehetnék, most ugyanúgy módosítanák az alaptörvényt, és utána – immár alkotmányosan – zúznák meg a nemzeti parkokat, ahogy 2010 óta ezt a trükköt jó pár, elsőre alkotmányellenesnek bizonyult törvényükkel eljátszották.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.